acure skrev 2010-07-09 17:32:18 följande:
Har under en veckas tid, till och från kännt sveda när jag kissar. Jag har haft mycket problem med UVI hela livet men brukar bli riktigt dålig, alltså feber och som taggtråd när jag kissar. Nu är det mer att det halvsvider ibland. Var upp igår och lämnade urinprov vilket visade ett förhöjt värde av vita blodkroppar, men inte så mycket att de med säkerhet kan säga att det är UVI så de skickade det på odling så jag får svar på måndag. Distriktssköterskan sa att det lika gärna kan vara slemhinneförändringar i samband med graviditeten, vilket jag självklart hoppas att det är då jag hela dagen läst om att UVI med GBS-bakterier kan leda till missfall om man inte behandlar, samt att gravida med UVI leder 10 ggr större risk att föda barn med CP-skador. jag är SJUKT orolig eftersom jag gått och haft såhär ganska länge nu, tänk om det gått för långt och att fostret redan är smittat??
Förlåt, jag ville bara skriva av min oro lite. Blir genast att jag tänker att förra missfallet berodde på UVI då jag hade samma känningar i urinet då, men då visade urinprovet negativt så jag hoppas ju att eftersom jag har samma symptom nu att det bara är slemhinneförändringar.
Usch vad mycket det finns att oroa sig över. Ska nog ringa BM på måndag och förklara att jag ofta får UVI och att det oroar mig. Läste någonstans om en tjej som fick lämna urinprov 1 gång/mån hela graviditeten bara för att utesluta GBS.
Smålandsjänta - Tänker på dig och förstår din oro till tusen. Många kramar från mig!
förstår din oro, men försök att inte stressa allt för mycket ändå.
Jag vet inte så mycket om UVI för jag har aldrig haft det, men däremot har jag haft GBS mina 2 senaste fullgågna graviditeter. GBS _kan_ vara livsfarligt för bebisen _om_ den smittas eller om man inte behandlar när man har besvär av det. GBS kan orsaka tidig vattenavgång under graviditeten (största risken under graviditeten) och hjärnihinneinflamation hos bebisen om den smittas vid förlossningen. Har man GBS blir man därför behandlad med antibiotika vid förlossningen (hellst i 5 timmar innan bebisen föds) och så måste man stanna i minst 12 timmar efteråt.
Jag tycker att den absolut största faran med GBS är att det inte tas på allvar i Sverige och att gravida inte testas för det. Min första GBS upptäktes i USA och förra GBSen tjatade jag till mig ett prov....DET är det farligaste med GBS. Vet man om att man har det går det att behandla.
*kram*