Inlägg från: Cupcake1985 |Visa alla inlägg
  • Cupcake1985

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Basi: Hur gammal är din dotter? Min dotter har också gått och blivit ett matvrak. Har gått fort bara den sista veckan. Jag har börjat introducera kryddor nu när hon nästan är 6 mån. jag märkte att hon började tycka om fruktpuréerna mer än maten och de har ju mer smak så därför tänkte jag att kryddor kunde göra susen.

Idag har jag varit och inhandlat lite mer råvaror. Försöker köpa råvaror det är rea på och sen laga något gott utav. idag blev det Butternut Squash. Det har jag tänkt att göra puré på tillsammans med nötkött och äpple. Kanske även potatis.

Min sambo blir mer och mer glad över att jag gör hemmalagad mat. han började fundera på hur många barnmatsburkar vi skulle behövt gå till återvinningen med om vi hade köpt mat. Sedan konstaterade ju även han att det är betydligt billigare och nyttigare med hemmalagad barnmat.

• Cupcake1985

IceCloud: Har du testat att göra päron- och katrinplommonpuré? Min tjej var trög i magen och jag ringde till BVC. De sa att man inte skulle sluta med maten eller ge henne mindre eftersom magen till slut måste vänja sig. De sa bara att ge henne mycket katrinplommon och messmör i ersättningen. Undvik också mat som är stoppande. Vi fick börja med Lactulos men nu när hon mer frukt så kan vi reglera det enbart med messmör och katrinplommon.

• Cupcake1985

Till er som börjat introducera kött och fisk. Blandar ni ihop köttet eller fisken med grönsakerna eller gör ni små iskuber som ni sedan plockar ihop till en fullgod måltid? Jag har testat både och men nu börjar jag tycka att det är bättre att göra små isbitar och sedan blandat ihop till en måltid. Vissa kombinationer ser så hemska ut när du blandat ihop det. Speciellt om man använt ärtor. Ärtor i sig ser jättegott ut men tillsammans med morötter och nötfärs ser det inte alls aptitligt ut.

• Cupcake1985

Enligt mitt BVC är det helt okej att ge det varje dag. Ger du honom vatten till varje måltid han får när han inte äter ersättning? Min lilla tjej tog inte vatten förrän vi köpte en pipmugg. Det gör ju också att magen får lite mer vätska och det blir då lättare med bajset. Jag är rätt mycket ut på engelska och amerikanska sidor som handlar om barnmat. man får ju dock ta vissa saker med en nypa salt och gå efter våra svenska råd. Annars tycker jag inte att det är någon fara. Man får ju lite annan inspiration.

• Cupcake1985

Omogen banan ska göra magen hård och mogen banan ska vara lösande. Mycket det där med de små magarna som man gör allt för att de ska fungera. Dela gärna med er av era recept. Så härligt med inspiration. Ska man börja med sås när man börjar introducera kött och fisk? Jag har bara lagt till köttet till de vanliga puréerna och eventuellt tillsatt mer vatten eller olja. Kanske dags att göra lite god sås till snuttis.

• Cupcake1985

Jag gjorde puré på butternut squash idag. Själv tycker jag att smaken inte var någon höjdare. Hoppas min lilla skrutt tycker om den ändå. Vi provade avokado till mellanmål för första gången idag och det var inte speciellt gott.

• Cupcake1985

Basi: Jag gör enbart egen katrinplommon- och päronpuré. Min kräsna dam vägrar den köpta och jag förstår henne. Glad Jag fryser in den och det är inga problem alls. Ett tips är att inte enbart göra puré på katrinplommon utan blanda upp det med päron. Jag har lagt upp ett recept tidigare i tråden.

• Cupcake1985

Så kan man också göra. Kanske jag som tycker det är svårt att få bra konsistens på fruktpuréerna.

• Cupcake1985

Basi: Konsistensen blir mycket fastare med katrinplommon. Då är det inte jag som gör fel med päronpurén. Jag har en liten bestämd liten dam som gärna vill ha lite fastare puréer och då går det inte riktigt med enbart päronpuré. jag vill heller inte tillsätta maizena eller potatismjöl för att få det fastare utan då blandar jag hellre ut med annan frukt.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.