Inlägg från: Cupcake1985 |Visa alla inlägg
  • Cupcake1985

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

IceCloud: Det är verkligen inte lätt med magarna. När min lilla tjej är förkyld märks det direkt på bajset och hon bajsar mycket mer än normalt. Sen luktar det inte mumma direkt. Så idag fick hon för en gångs skull äta blåbärspuré. Man lär väl sig till slut reglera intaget av frukt. Hoppas jag i alla fall.

• Cupcake1985

Blanda bara i mer päron. Annars kan purén bli lite för stabbig. Men god blir den. Det lovar jag. Glad

• Cupcake1985

Basi: jag har enbart gjort på torkade aprikoser men det borde ju helt klart fungera med färska aprikoser och annan frukt när det är säsong.

L86: Varför inte nötfärs med potatis, majs och ärtor? Eller "nötfärsgratäng" med rotfrukter. Alltså koka olika sorters rotfrukter och blanda med nötfärs.

Vad jag har förstått så ska de helst äta kött från nöt eftersom det innehåller mer järn än kött från gris.

• Cupcake1985

Jag har faktiskt bara hällt ut vattnet eller alternativ tagit det själv. =) Men visst. Varför skulle det vara farligt att ge till bebisen. Man kan ju blanda ut purén med vattnet om de blir för hård. Kan tänka mig att hon tyckte det var gott, speciellt nu när hon är sjuk.

• Cupcake1985

Inga bekymmer att koka kyckling och kött men det ser inte speciellt aptitligt ut. När jag kokade kyckling luktade det precis som när min mormor kokade höna till mig när jag var liten. Glad Har man en gjutjärnspanna med höga kanter kan man ju koka köttet i den.

Idag har jag verkligen insett hur bra det är att frysa in maten i småkuber. Varierar ju bara efter tycke och smak och sedan är det hur lätt som helst att bara öka på portionerna med en iskub ju mer mat hon vill ha. Jag använder mig också av barnmatsburken silikonformar och tycker de är väldigt bra. Den stora formen är lite mindre än en hel portion för henne nu. Nästa gång jag gör jag ska jag pröva att göra puré på olika grönsaker och sen frysa in dem i lager. Så jag använder mig både av barnmatsburkens formar och även av vanlig iskubsform.

• Cupcake1985

Min lilla tjej börjar bli stor. Idag åt hon en hel liten barnmatsburk med hemmagjord mat. Sedan liten frukt på det. Maten går åt snabbare och snabbare. Min tanke är nu att om man skulle köpt barnmat så vet man ju att de får i sig alla vitaminer och mineraler. Med egen mat måste man börja tänka på att variera maten. Hur gör ni andra? Olika grönsaker har ju olika näring. Tjejen börjar bli så stor nu att jag börjar fundera på att ta bort ersättningen och då krävs det ju att hon får i sig alla vitaminer och mineraler.

• Cupcake1985

Idag har jag gjort potatis- och broccolipuré och majs- och potatispuré. Jag testade att göra puréerna för sig. Alltså potatis för sig och broccoli för sig. Idag blev broccolin mycket bättre än förra gången. När man puréat grönsakerna för sig blandade jag bara ihop dem. Nu är A:s matlåda lite mer färgglad igen. Nu kan jag bara blanda ut det med köttpuréerna som också ligger i frysen och väntar.

• Cupcake1985

Skala och koka den. Mixa den sedan tillsammans med kryddpeppar eller muskot. Servera med nötkött och palsternacka.

• Cupcake1985

I framtiden blir det bara hemmalagad barnmat här. För enkelhetens skull köpte jag en burk nu när vi var ute på resa under helgen. Det slutade med att min lilla tjej spydde upp all mat. Jag förstår henne verkligen efter att ha smakat på maten. Den smakar konstgjort och har en väldigt konstig konsistens. Den är nästan som kräm i konsistensen. Våga vägra köpt barnmat!

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.