Inlägg från: Cupcake1985 |Visa alla inlägg
  • Cupcake1985

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Min tjej gör precis likadant med burkmat. Hon bara spyr. jag har blivit tipsad om Ellas kitchen. Den ska tydligen vara bra. Om man ska tro deras hemsida ska det vara mycket större mängd riktig frukt och grönsaker. Har ej testat själv.

• Cupcake1985

Igår gjorde jag köttfärssås med spaghetti från salt och peppar-bloggen som någon länkade till. Min tjej tyckte dock att det var lite för stora bitar även fast jag mixade den grundligt. Så det fick bli en sväng om i minimixern igen. Vad har ni andra för redskap när ni gör barnmat? Jag använder brauns mixerstav med tillbehör. Alltså minimixer och visptillsatsen med vispbehållare. Älskar den när jag gör barnmat. I kväll ska jag göra mer sötpotatis- och äpplepuré med kanel. Ett vanligt eftermiddagsmellanmål här hemma hos oss. Hon älskar det. =)

• Cupcake1985
    Sötpotatis- och äpplepuré

1 stort äpple
    1 sötpotatis
    1 krm kanel

Skala och dela sötpotatisen i bitar. Koka sedan sötpotatisen ett par minuter. Skala och dela under tiden äpplet. Lägg sedan i äpplet och koka sedan tills potatisen och äpplet är mjuka. Mixa sedan allt tillsammans med kanelen. Blanda eventuellt ut med kokvattnet till önskad konsistens.
  • Cupcake1985

Frys finns ju på de flesta ställen. Så jag tar med mig min lilla frysbag och där har jag en burk med en massa hemmagjord barnmat i. Problemet är istället hemmagjord fruktpuré som tinar betydligt snabbare och bara blir en enda sörja.

• Cupcake1985

Jessii87: Jag anser att det motsvarar den mängd som hon blir mätt på utan att äta ersättning efteråt. testa att ge ersättning efteråt ett tag och se om hen tar mindre och mindre ersättning under tiden du ökar på mängden mat om det skulle behövas. Min tjej på snart 7 mån äter väl ca en dl mat till lunch och sedan fruktpuré som efterrätt.

• Cupcake1985

Kanel, oregano, timjan, dill, vitlök, lök, kryddpeppar, curry, ingefära och muskot kan man till exempel använda. Blanda gärna ut potatisen med majs eller palsternacka.  Jag har börjat använda curry och örtkryddor nu samt kanel i vissa fruktpuréer.  Ju mer mat hon får desto mer intresserad är hon i kryddad mat. Okryddad mat går inte riktigt hem längre.

• Cupcake1985

Mellanmål: Ersättning, sötpotatis- och äpplepuré eller pumpapuré. Ska försöka börja med lite urgröpt päron till mellanmål. Nu har min lilla tjej precis börjat sova hela nätterna och då tycker jag hon kan få ett ersättningsmål mitt på dagen istället för det ersättningsmålet hon åt på natten.

• Cupcake1985

Mitt BVC sa att vi kunde börja lite smått vid fyra månader och det gjorde vi. När hon var ca 5 1/2 mån började min tjej kräva mer mat och då ökade vi på smakportionerna. Det märks rätt väl när inte ersättningen eller bröstmjölken räcker till tycker jag.

• Cupcake1985

Min tjej är över 6 mån också nu men jag hänger kvar. Min lilla tjej ratar min laxgryta som jag lagt upp här tidigare. tyvärr gjorde jag alldeles för stor mängd så det blir till att slänga lite. Vill inte truga för mycket. Köttfärssås med spaghetti går väl an men är inte någon hit det heller. Nu får det bli rotsaksgryta med nötfärs till henne istället. Hoppas det går bättre.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.