Inlägg från: Cupcake1985 |Visa alla inlägg
  • Cupcake1985

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Min egna åsikt är ju också att vänta. Känns inte rätt när barnet kväljer. Ska man börja med lite större bitar kan man ju ge den maten man brukar ge. Mixa större delen av den slät och låta en liten del har bitar i sig. Har tydligen förstått att det är ett rätt vanligt problem. Jag blev väldigt förvånad när 8 mån-maten på burk innehöll så stora bitar.

• Cupcake1985

Har inte testat ägg än. Kanske snart är dags.  Nu ska det i alla fall bli fruktpurékok. Förut har Ainamis mage varit hård som berget. Nu är den helt lagom eller av det lösare slaget så nu måste jag ju göra andra puréer än min katrinplommon- och päronspecialité.

• Cupcake1985

Lillan här hade inga bekymmer med att äta lite brun avokado och banan till mellanmål. Hon smaskade glatt i sig allt. Är ett superbra mellanmål att ha med när man är ute. Jag mixade ihop bananen och avokadon innan jag gick hemifrån och hade sedan med i en barnmatsburk i skötväskan.

• Cupcake1985

Varit lite frånvarande här ett tag. Min tjej har matvägrat rätt ordentligt och det har tagit energi. Tur man kan hitta lite omvägar för att lura dem små ibland. Min egna mat dög inte längre utan det enda som gällde var Ellas Kitchen. Underbar ekologisk mat som är super att ha med ut på utflykter. Tycker dock att de är fruktansvärt dyra. Lillan kan ju äta både en påse med grönsaks- och fruktpuré samt en fruktpurépåse på en måltid.

Efter eftersökningar på nätet och en närbutik som inte ville ta in produkten till mig blev det nätshopping igen. Det finns alltså återförslutningsbara påsar som är BPA-fria. Har samma pip som Ellas och finns även tillhörande skedar som man kan skruva på. Längtar tills de kommer idag. Märket på påsarna heter CherubBaby till er som är intresserade.

Igår blev det en stor sats fruktpuré gjord på ekologiska aprikoser, en färsk mango och ett stort äpple. Färgen på purén blev kanske inte så aptitlig men den smakar desto bättre. Blev ca 5 stora barnmatsburkar.

• Cupcake1985

Tidigare har jag kört fryst. Funderar på att gå till fiskbilen och bara köpa en filé av någon sort så dottern får testa lite olika sorts fisk. Min dotter äter bäst på eftermiddagen har jag kommit på. Idag åt hon en hel portion mat för att sedan få en halv banan. Så nu är istället huvudmålet förlagt till eftermiddagen efter sovstunden istället för till lunchen. Hur gör ni andra? Kan tillägga att min skrutt är 8 1/2 mån.

• Cupcake1985

Har någon av er gjort fruktris eller typ risifrutti till era barn? Min tjej är snart 9 månader och skulle behöva ha ett lagom mättande mellanmål. Dagens mellanmål bestod av mosad banan och turkisk yoghurt. Men vill ju kunna variera mig lite.

• Cupcake1985

Pasta och ris kan man ju göra i mindre bitar men pure blir det värre med pga stärkelserna. Sötpotatis, squash och sånt kan du också göra pure på. även pumpa. Protein kan introduceras från ca 6 mån.

• Cupcake1985

Igår gjorde jag fiskgryta med tomat, dill och citron i till oss vuxna. Tog undan alla ingredienser utom fiskbuljongen så att maten fortfarande förblev osaltad. Kokade hokifilén tillsammans med tomaten så att den blev skållad. Tog av skalet och la i den igen. La sedan i ärtorna så att de också blev kokta. Mixade detta tillsammans med dill och citronsaft. Serverade tillsammans med snabbmakaroner eller ris. Detta älskade min flicka. Välj själv vilken mängd du vill ha. jag gjorde bara till en portion för att testa.

Fiskgryta
    Hokifilé
    citronsaft
    grädde
    tomat
    dill
    ärtor
    snabbmakaroner eller ris

• Cupcake1985

Jag anser att livsmedelsverket har fel när det gäller att ge barnet smakprov från vår egen mat. Vi saltar och har i starka kryddor. Vissa äter inte ens nyttigt och jag tycker då det bästa är att ge smakprov på en bit osaltad kokt potatis eller liknande.

• Cupcake1985

Tycker inte att det räknas in att som att smaka på föräldrarnas mat. För många kan det innebära både kryddad och saltad mat. Speciellt när filmen visar att de bjuder sitt barn på nudlar. Jag tycker att råden ska vara hårdare eftersom det finns människor som verkligen inte tänker på hur maten påverkar deras barn. Jag har hört att många föräldrar gör ersättning på varmvatten från kranen. Det är i princip förbjudet då varmvattnet inte är lika bra kontrollerat som kallvattnet.

Tråden är dessutom mer till för föräldrar som vill göra hemlagad mat till sin bebisen. Sen väljer man självklart när man vill börja. Om man nu väljer att göra en miniportion ur något av recepten här så tycker jag det är bättre än att man ska ge bebisen "sin egen mat".

• Cupcake1985

Avslutar diskussionen med att jag precis gjort en skinkgryta med bulgur till min tjej.

Ingredienser:
    Skinksnitsel
    krossade tomater
    mozzarella
    squash
    bulgur
    oregano

• Cupcake1985

Vad ger ni andra som kolhydrater till maten utöver potatis? Jag har hittills testat snabbmakraoner, ris och bulgur. Allt har gått hem. Nu är A är 9 månader också går det mycket enklare med bitar. Så om man överkokar pastan så går det som en dans att få i sig hela snabbmakaroner. Har någon av er andra börjat testa att göra sin egen mat som barnmat samtidigt som ni gör den vanliga maten? Jag gjorde det med vår fiskgryta och det gick hem hos A.

• Cupcake1985

Skrev mycket här när min stora på två år var liten. Nu har jag en liten till på två månader. Han är mjölkallergisk så kommer helt klart göra egen mat till honom. Såg att någon skrivit om köttfärssås och risoni. Har ni sett de små pastastjärnorna som man använder i soppa? De finns att köpa på Coop.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.