Inlägg från: Mammat3 |Visa alla inlägg
  • Mammat3

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Hallå hallå hittade tråden jag med. Nu har Saga och Liam blivit 3 månader det har gått riktigt fort. Det är en extremt krävande tid då båda har blivit super griniga och vill ha ständig uppmärksamhet. Ni har inga tips på underhållning för nu funkar inte babysitter, babygym eller mammas konstiga ideer {#lang_emotions_wink} gud vad jag längtar tills dom kan röra sig lite  visst blir det rörigare men kanske lite lugnare

• Mammat3

Hanide skönt att höra att dina också sover länge om dagarna. Började tro att det var något fel på mina små {#lang_emotions_undecided} är inte van vid sovande spädbarn {#lang_emotions_wink}. Mina sover till kl 6.30 varje morgon och somnar  igen vid kvart över 8 när jag lämnar sonen sen sover dom oftast till 20.30 och somnar igen vid 11.20 när jag hämtar sonen sen sover dom tills nästa mål vid ungefär 13.30 efter det tar dom en "powernapp" vid 15.00 och sedan är dom vakna till 16.30 och sen sover dom till 18.30 kvällarna varierar mycket annars så ser nu ju vilka rutin barn jag har fått  och ajabaja den som bryter dessa för ett himla liv framför sig {#lang_emotions_laughing} 

Nu har både saga och Liam äntligen gått över 5 kg strecket och är 60,5 respektive 61,5 cm så nu har det ju hänt lite iallafall. Annars verkar det som ingen utav dom vill testa på nått nytt ännu. Dom har väl gjort några försök till att vända sig från rygg till mage men det är ingen som har lyckats ännu men det kommer nog snart {#lang_emotions_laughing} det jag tycker är mest konstogt är ju Saga som inte verkar vilja skratta hon ler ju och så men inget  skratt ännu börjar bli lite otålig dom är ju ändå 3,5 mån nu men det kommer väl snart. Hon har ju haft en tuff start och nu har hon självklart fått öroninflammation  andra omgången dessutom ser att hon följer den äldsta sonens mönster så nu vet jag vad jag har att vänta mig {#lang_emotions_cry} 

• Mammat3

Gud vad lite tid man har över till att sitta vid datorn. Men här händer det inte mykt mer än att sambon jobbar jobbar jobbar och man känner sig otroligt ensam men som tur är han hemma på helgerna.Nu har vi börjat få in väldigt bra rutiner och det är faktiskt väldigt lungt nu för tiden och det är jätte skönt.. Liam har troligtvis blivit av med sin mjölkallergi. Nu i veckan har vi gett honom en portion om dagen med vanlig ersättning och det har inte blivit nått skrik så jag håller tummarna för att vi ska kunna gå över helt. Det kommer vissligen ta lång tid men huvudsaken är att han blir frisk.. {#lang_emotions_smile}
     Såg på listan att alla är ganska jämna och hos er låter det som att det händer mycket i utvecklingen blir lite avundsjuk för här händer det inte mycket mer än att Liam har rullat från mage till rygg men det började han med för ca 2 mån sen... Vill också se lite nya saker {#lang_emotions_tongue_out}

Fröken Fajans: Jag känner igen det där så otroligt mycket. Under våran värsta skrikperiod här hemma var sambon sur och bitter redan när han kom hem från jobbet eftersom ungarna skrek hela tiden.. Vi bråkade otroligt mycket och man kan säga att vi avskydde nästan varandra. Men nu när det har lugnat ner sig så har vi pratat om vad problemt var och det visade sig vara att han kände sig som en dålig pappa. Anledningen till detta var för att han inte kunde trösta dom och kände att han inte klarade av någonting och dom blev oftast lugna när dom var med mej. Han kände sig utanför helt enkelt pga att vi hade våra rutiner som funkade och han fanns inte med där (jobbar väldigt konstigt och brukar inte vara hemma förän runt 19-21 varje dag) Men det är ju tyvärr så att mina rutiner funkar eftersom jag är med dom hela dagarn och därför är det som är bäst att följa men om han nu hittar på ett annat sätt som funkar ännu bättre givetvis lyssnar jag på det och ändrar om lite. Men i slut ändan tror jag mest det beror på att han känner sig otillräcklig som alla andra gör. Jobbet gör ju att han blir mindre delaktig och förlorar mycket kontakt med barnen men det går ju inte göra något åt detta eftersom jobba måste man och han gör sitt bästa iallafall...

Jag hoppas att det löser sig och att ni får ihop en bra rutin för nattningen är ju det man vill ska gå smidigast  (tycker jag iallafall)eftersom man är ju ganska trött själv plus att man behöver lite återhämtnings tid med {#lang_emotions_laughing} 

Kan för övrigt säga att jag älskar att gå upp på morgonen och mötas av mina 3 små solstrålar. Man känner sig som den lyckligaste mamman i världen. Bara dessa stunder gör att man glömmer allt skrik och gnäll från gårdagen och man känner sig riktigt pigg ÅHH vad jag älskar dom små liven {#lang_emotions_heart}

Lägger in mej även om jag inte skriver så ofta {#lang_emotions_tongue_out}

sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0

• Mammat3

Imorgon är det dags för mina twins att döpas. Ska bli otroligt skönt att få det gjort samtidigt roligt att visa upp de små då det är personer som inte har träffat dem än... Men roligast är nog att de ska äta för första gången då med {#lang_emotions_laughing} passar på att ta det då så blir det ännu mer speciellet.. Storebrorsan hade sin första matning på julaftion så därför blir det lite mer minnesvärt.. JA ja det var kort från mej måstesova en stund nu blir nog att vakna mångagånger i natt som dom senaste har varit.. Hoppas innerligen att Liam håller på att få en tand annars är det väldigt dumma vanor han har börjat med...

Hoppas allt är bra med er alla annars och Grattis Hanide {#lang_emotions_wink}

• Mammat3
    frökenmumin skrev 2010-06-10 12:56:25 följande:

Idag pratade jag med gäster som skulle komma på dop till helgen (dom skulle komma till oss idag) och tydligen så är deras barn rejält fökylda. Till och med så dåliga att dom varit in till akuten med minstingen ( snart 1 år) i förrgår natt. Han hade då fått andas in adrenalin mot häftig andning och fått en pencillinkur mot ögon och öroninflammation.

Dom tyckte att barnen var rätt skapliga men själv blev jag jätteorolig eftersom jag har Melvin var allvarligt lungsjuk när han föddes. Jag vill ju verkligen inte att mina små ska bli sjuka, jag blir verkligen jätterädd. Efter massa om och men så sa jag till sist åt dom att jag inte ville att dom skulle komma. Och nu sitter jag har här med världens sämsta samvete, hur ska jag förklara för dom...
    Känner mig så ledsen det dåliga samvete gnager på mig, fast jag vet att det inte borde det

Hej ville bara tala om att jag gjorde samma sak på vårat dop. DEn blivande gudmoderna hade kräkts dagen innan och hade massa diarre så jag sa till henne att hon inte fick komma eftersom vi hade redan gått igenom maginfluensa för inte allt så länge sen. Plus att både Saga och Liam fick det när dom var 2 v och Liam blev väldigt sjuk och har fortfarande en del att ta igen. Visst det var jätte tråkigt men som sagt barnen går i första hand och då unviker man smittor så gott man kan. Dåligt samvete hade vi med men som tur var så förstod hon. Men det hade nog inte spelat nån roll ifall hon kom eftersom min kära far släpade med min farfar som hade precis blivit av med sin maginfluensa (hade gått max 9 tim) som slutade med att han smittade säkerligen ner hela min familj och sambons familj. Vi klarade oss dock som tur var... Men jag var ganska så arg tycker det är lite respektlöst mot oss och mot farfar för han ville ju igentligen inte komma eftersom han fortfarande inte var bra (enligt honom..
  • Mammat3
    frökenmumin skrev 2010-06-18 12:45:32 följande:
    Det är ju väldigt olika det där, vissa älskar att vara föräldralediga och andra inte. Jag tycker visserligen att det går bra däremot gick det ännu bättre förra gången för då var min bästa vänn också föräldraledig

Med min dotter började jag jobba när hon var 8 månader och då var min man hemma med henne i 4 månader. Sen skolade vi in henne på dagis. När hon började på dagis jobbade jag 2 dagar/hemma 3 dagar. Det fungerade jättebra för oss.

Till dig Bananflugan82 kan jag bara säga att det här med sovning, vagnsåkning oftast blir bättre allt eftersom barnen blir äldre. När min dotter var sådär 6-7 månader hade hon börjat sova "middag" tydliga tider, alltså en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Och då tyckte jag det blev mycket lättare eftersom man själv fick en paus i tillvaron (om ni förstår hur jag menar ). Och det här med vagnen vart som natt och dag för min dotter när vi tog bort liggdelen. Hon hatade verkligen att åka vagn när hon låg ner, men när hon väl fick sitta blev hon som förbytt. Jag hoppas att även dina killar gillar det
    Våra är precis likadana vid läggning men vi testade och la Liam uppe i sin säng och Saga fick ligga i sängen i vardagsrummet och sova och det funkar jätte bra.. Vissligen är det innan kvällsmålet så det sista ger vi ju uppe i rummet så hon får sova i sin säng med.. Det har funkat för oss iallafall och det är ganska skönt för man vbehöver ju va lite för sig själv på kvällen och återhämta sig Flört

Nätterna är ganska jobbiga hos oss.. Jag vet inte vad det är men Liam skriker nästan varje natt och vi har testat allt känns det som.. Oftast lugnar han ner sig när han får somna om brevid oss men jag känner m ej inte trygg med att ha honom i sängen och plus att han blir ju alltid störd av att man vänder på sig och tar hand om Saga.. Usch det har gått nästan två månader nu och det verkar inte bli någon förbättring Rynkar på näsan men an nars rullar det på väldigt bra här och snart är det dags för 5 mån kontroll ska bli spännande och se hur långa dom harblivit nu id 4 mån såg det ut så här
    Liam 6040g 64,5 cm
    Saga 6200g 60,5cm

Brukar säga att dom är min lilla middag där Liam är den långa spagettin och Saga den lilla köttbullen Skrattande dom är så söta men gud vad olika dom är Saga jollrar otroligt mycket men skrattar sellan medan Liam skrattar hela tiden och rullar hela tiden också för den delen Tungan ute men på dagarna äör do m som två små solstrålar båda två och det underlättar ju en hel del när nätterna kan vara riktigt jobbiga
  • Mammat3

Hur mycket äter era små när de gäller ersättning?? Mina som är snart 5 mån äter ganska lite tycker jag kan bli mellan 140-180 ml per mål som blir var 4 timma. Liam har börjat böka en hel del när det gäller sin mat är jätte svårt att få honom att äta överhuvudtaget.. Vet inte om det är smaken på ersättningen som inte duger längre måste ju smaka väldigt äckligt för den luktar verkligen hemskt (mjölkfri). men han älskar att äta olika pure och sin gröt avgudar han..

• Mammat3
    frökenmumin skrev 2010-06-23 21:04:43 följande:
    Mina killar är ju 5,5 månad gamla och dom äter mellan 150-200 ml, men sen finns det tillfällen när dom bara äter 100 ml. Jag brukar försöka några gånger extra men visar dom tydligt att dom inte vill ha så trugar jag inte. För oftast så äter dom desto mer vid nästa mål
    Sen så har jag märkt på mina killar att dom har det lite svårare att komma till ro och äta ur flaska nu förtiden. Det är precis som att det finns lite för mycket annat att titta på

Mina killar gillar också sina pureer . Du kanske ska ge honom mer pureer om han nu visar att han gillar det. Hur ofta och hur mycket riktigt mat ger du honom?
    Vårt matschema ser ut så här
    07: ersättning 160ml
    10.30 ersättning mellan80-110ml
    12.30 lunch halvburk med pure + dessert
    16.30 ersättning 160ml
    18.00 hel portion gröt plus dessert
    22.00 ersättning

ungefär så ser det ut men ersättningsmängden är olika men det brukar ligga någonstans där och ibland vill dom inte ha nått =/

Va nån som frågade om jag kunde börja med 5 mån maten och det har jag testat men dom verkar inte vara redo för den än. Båda får kvälvningar och spyr upp maten. Välling till lillkillen går inte heller för det finns ingen sort som är mjölkfri men jag skulle få lite recept från bvc så jag kunde göra min egen men dom ville att vi skulle vänta så hans mage hinner vila ett tag efter testerna med mjölkmat.

Men jag vet inte jag oroar mej nog i onödan för så här har de ju varit ett tag nu och det märks ju att dom går upp i vikt och är helnöjda för övrigt. Dock kunde nätterna va lite bättre men det kommer väl hoppas jag......
  • Mammat3

Här rullas det för fullt på båda hållen väldigt roligt att se det.. Liam verkar vilja lära sig att krypa det ser ut som han håller på att lära sig simma Skrattande Ingen utav dem har lärt sig sitta ännu men jag hoppas att de kommer snart vissa saker blir ju så otroligt lättare då.. 

• Mammat3
    frökenmumin skrev 2010-07-04 08:05:16 följande:
    Hej tjejer!
    Igår kväll monterade jag på sittdelarna på vagnen, så idag ska mina killar åka premiärtur med "nya" vagnen. Det ska bli väldigt spännande och se hur dom reagerar
    Dom fick provsitta alldeles nyss och både Max och Melvin verkade gilla det.

Nu när det är såhär varmt så har mina killar blivit röda under hakan (mellan dubbelhakorna typ ). Melvin särskilt ser rätt irriterad ut. Igår smörjde jag dom med zinksalva eller Bephanten (hur stavas det ...).
    Tar tacksamt emot förslag på andra salvor eller nåt som kan tänkas hjälpa
    Saga brukar också bli så där irriterad så vår bvc sköterska rekommenderade miniderm om inte det fungerade ett tunt lager med silon. Men den kan vara lite uttrokande.

Va på BVC igår sprutorna gick bra inte så mycke skrik den här gången men jag blunda Foten i munnen 

Saga 7200g 64,5 cm
    Liam 7150g 68cm
    Båda har växt 4 cm och gått upp 1 kg på en månad Förvånad trodde inte de va möjligt..

Hur gick det med sittdelarna?? Funderar på att byta till mina med för Liam bökar runt så otroligt mycket nu för tiden är rädd att han ska ramla ur...
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010