Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Jag har vinteråkpåsar (klädda med fleece) sen har jag vinterjacka, långkalsonger/strumpbyxor, vanliga kläder, mössa och vantar (givetvis) plus raggsockor. Jag tror det räcker ett tag till, vi hade minus 5 grader imorse när vi var och lämnade storasyster på dagis men jag upplevde inte att killarna frös. Så jag kör nog på med jacka ett tag till och sen blir det kanske en extra filt i vagnen istället.
    Däremot kan det ju vara bra att dra på vinteroverallen om man vet att man ska vara ute och etttag  (tex om man besöker en lekpark eller liknande) då finns det ju en "risk" att grabbarna vill komma upp ur vagnen lite och då kan det ju vara bra med overall

Man kan ju även ta bort vinteråkpåsen och köra bara overall och filt, för jag tror nog att både overall och vinteråkpåse blir en aning varmt än så länge. Men det beror väl lite på hur pass varma/kalla dina killar är.

• frökenmumin

Igår hade jag en hel dag för mig själv eller själv var jag väl egentligen inte. Vad jag menar är att jag var borta från familjen. Jag och en vän var till Stockholm och såg Mamma Mia. Det var jättelyxigt att få komma iväg själv, äta middag ute och få dricka något glas vin. Det var verkligen väl behövligt
    Pappa och barnen hade haft en jättebra dag, dom hade bakat bullar å grejat .

• frökenmumin

Nu är hostan nästan helt borta och vilken skillnad det har blivit här hemma. Killarna sover återigen bra, vaknar visserligen fortfarande vid tre och vill ha välling men annars sover dom. Humöret på dagarna är också ett helt annat. Nu har jag 2 underbart glada och spralliga killar som ålar runt i full fart här hemma. Det är så härigt att se, särskilt nu efter alldeles för många veckors hostande och snörvlande. Melvin har förövrigt fått sin femte tand , gissar att Max femte tand tittar upp om någon dag eller två

• frökenmumin

Jag har också köpt overaller i storlek 86, gissar att dom kommer drunka i dom till en början. Men jag har hellre åt det hållet än att jag står mitt i vintern med overaller som är för små

Jag jobbar med produktionsteknik/beredning/projektledning (utbildad ingenjör). Jag har faktiskt passat på att byta jobb mitt under föräldraledigheten   . Jag var till min gamla arbetsplats och sa upp i förra veckan, börjar på nya jobbet efter årskiftet (heltid), då ska min man vara hemma med barnen fram till april. Därefter är det inskolning på dagis som gäller.

• frökenmumin

Här sorteras det kläder på högsta nivå, jag ska sälja bort alla barnens urväxta kläder på en Klädbytardag. Men vilket jobb det är särskilt Max och Melvins grejer, det är ju TVÅ av allt

Annars rullar det på bra här, barnen har hållt sig friska i några dagar skämt å sido. Barnen mår bra och är på strålande humör. Det är så skönt efter alla desa eländiga förkylningar.

Verymuch, vad skönt att mjölkallergin verkar vara borta. Blir lite lättare gissar jag!

Bananflugan82, kul att du är nöjd med nya vagnen!

• frökenmumin

V hari varit och gjort BOEL-testet idag, allt gick bra.
    Jag fick också pratat om att jag upplever att Max emellanåt skelar lite lite med vänster öga. BVC sköterskan såg också att han gör det litegrann, och skulle därför kolla hur vi går vidare. Jag upplever nämligen inte att han ser dåligt men jag vill ju gärna undersöka vad denna lilla skelning beror på och vad jag har förstått så är bäst att försöka finna diagnos så tidigt som möjligt när det gäller skelning.
    Det kanske blir lapp på ögat, glasögon, operation, vi får väl se....
    Någon som har någon erfarenhet av skelning?

Max vägde förövrigt 9140 gram och var 72 cm lång och Melvin 8740 gram och 72 cm lång. 

• frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-11-01 19:07:37 följande:
    Vad bra att testet gick bra!

Våra killar har ju problem med ögonen, vi vet ju inte hur mycket än. Vi var på ögonkliniken i juni, och där fick vi veta att dom vill följa upp dom var 3e månad. När vi fortfarande inte hade hört något så ringde min man och fick veta att dom kunde inte ens se när dom kunde skicka ut kallelsen, så fullbokat hade dom! Dåligt när det handlar om två bebisar, och när dom själva sagt att dom vill följa upp dom så ofta. Vi pratade med vår läkare på BVC som pratade med ögon och vips.. så blev vi kallade direkt. Så vi ska dit nu den 18e. Ska bli intressant och se om dom kan göra en uppskattning på hur bra dom ser. För dom ser inte som andra bebisar gör, det vet vi. Sen om det blir glasögon eller vad, det återstår att se. Det är alltid bra, ju tidigare dom märker sånt, iaf!

Dom har ju iaf nystagmus, som gör att ögonen sakta går i sidled hela tiden. Olivers har blivit mycket bättre, han märker man det knappt på längre. Båda skelar emellanåt, men det kommer och går liksom. Och nu är vi så vana vid det att vi inte tänker på hur mycket. Som sagt, ska bli ntressant vad dom har att säga den 18e!
    Max skelar väldigt lite, det kommer bara emellanåt. Det blir liksom att ögat "fastnar" eller hur jag nu ska förklara och som sagt, jag upplever inte att han inte ser. Gör du det på dina, märker du att dom möjligen ser sämre? Hur i såfall?

BVC sköterskan uppfattade inte heller att Max såg dåligt, men jag vill i vilket fall som helst att en ögonläkare tittar på honom så att han får dom bästa förutsättningarna . Hoppas att jag/vi kan få en tid fort, för som du säger vill man ju inte gå och vänta i evigheter...
  • frökenmumin

Här händer det tråkiga saker, killarna blev inlagda igår. Man misstänker RS . Prover ska tas strax. Killarna mår bättre idag än igår vilket är bra. Så nu är det bara att vänta på proverna

• frökenmumin

Proverna kom tillbaks positiva, mina killar har alltså åkt på RS
    Dock så mår dom mycket bättre nu efter en hel natts inhalationer av adrenalin och koksalt.
    Ett tag trodde man dessutom att det Melvin kunde ha åkt på en lunginflammation men så var inte fallet...puh...
    Vi blev utskrivna vid lunchtid för då tyckte läkarna att killarna mådde mycket bättre och det där rosslandet och pipandet i lungorna var borta. Killarna är fortsatt jätteförkylda och hostiga men det är trots allt så mycket bättre än vad det var igår. För då hostade dom HELA tiden, jag skämtar inte om jag säger att dom hostade i varannat andetag. Det var riktigt läskigt, men som sagt. Nu verkar det som att vi är på bättringsväg, håll tummarna för oss!
    Nu blir det sängen för min del, det har inte blivit allt för många timmars sömn dom senaste nätterna....

• frökenmumin

Tack för alla varma tankar!

Här är killarna på bättringsväg, hostan är betydligt bättre och även så den rossliga andningen. Den finns dock där fortfarande men inte alls i samma utsträckning som tidigare. Så idag har jag kännt  mig betydligt lugnare och kunnat slappna av.
    Sen har jag stått här i valet och kvalet om att åka till Ullared. Jag ska ju nämligen åka dit imorgon, sova kvar och åka hem på lördag. Så fy vad jag har velat, ska jag våga åka eller inte....
    Nu har jag faktiskt bestämt mig för att åka, killarna har mått såpass bra idag att jag känner mig trygg i mitt beslut och sen är det ju inte så att dom har det sämre här hemma med pappa än med mig. Det är nog bara jag själv som anser mig vara oumbärlig eller så kanske det handlar om ett kontrollbehov jag vet inte....men jobbigt är det iallafall

Men efter ha pratat med mina föräldrar och svärföräldrar (som bor ett par hundra meter ifrån oss)som lovar att finnas till hands utifall något skulle hända så känner jag mig nu trygg i mitt beslut.
    Konstigt det där....

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010