• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-11-01 18:40:19 följande:
    V hari varit och gjort BOEL-testet idag, allt gick bra.
    Jag fick också pratat om att jag upplever att Max emellanåt skelar lite lite med vänster öga. BVC sköterskan såg också att han gör det litegrann, och skulle därför kolla hur vi går vidare. Jag upplever nämligen inte att han ser dåligt men jag vill ju gärna undersöka vad denna lilla skelning beror på och vad jag har förstått så är bäst att försöka finna diagnos så tidigt som möjligt när det gäller skelning.
    Det kanske blir lapp på ögat, glasögon, operation, vi får väl se....
    Någon som har någon erfarenhet av skelning?

Max vägde förövrigt 9140 gram och var 72 cm lång och Melvin 8740 gram och 72 cm lång. 
    Vad bra att testet gick bra!

Våra killar har ju problem med ögonen, vi vet ju inte hur mycket än. Vi var på ögonkliniken i juni, och där fick vi veta att dom vill följa upp dom var 3e månad. När vi fortfarande inte hade hört något så ringde min man och fick veta att dom kunde inte ens se när dom kunde skicka ut kallelsen, så fullbokat hade dom! Dåligt när det handlar om två bebisar, och när dom själva sagt att dom vill följa upp dom så ofta. Vi pratade med vår läkare på BVC som pratade med ögon och vips.. så blev vi kallade direkt. Så vi ska dit nu den 18e. Ska bli intressant och se om dom kan göra en uppskattning på hur bra dom ser. För dom ser inte som andra bebisar gör, det vet vi. Sen om det blir glasögon eller vad, det återstår att se. Det är alltid bra, ju tidigare dom märker sånt, iaf!

Dom har ju iaf nystagmus, som gör att ögonen sakta går i sidled hela tiden. Olivers har blivit mycket bättre, han märker man det knappt på längre. Båda skelar emellanåt, men det kommer och går liksom. Och nu är vi så vana vid det att vi inte tänker på hur mycket. Som sagt, ska bli ntressant vad dom har att säga den 18e!
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-11-01 19:07:37 följande:
    Vad bra att testet gick bra!

Våra killar har ju problem med ögonen, vi vet ju inte hur mycket än. Vi var på ögonkliniken i juni, och där fick vi veta att dom vill följa upp dom var 3e månad. När vi fortfarande inte hade hört något så ringde min man och fick veta att dom kunde inte ens se när dom kunde skicka ut kallelsen, så fullbokat hade dom! Dåligt när det handlar om två bebisar, och när dom själva sagt att dom vill följa upp dom så ofta. Vi pratade med vår läkare på BVC som pratade med ögon och vips.. så blev vi kallade direkt. Så vi ska dit nu den 18e. Ska bli intressant och se om dom kan göra en uppskattning på hur bra dom ser. För dom ser inte som andra bebisar gör, det vet vi. Sen om det blir glasögon eller vad, det återstår att se. Det är alltid bra, ju tidigare dom märker sånt, iaf!

Dom har ju iaf nystagmus, som gör att ögonen sakta går i sidled hela tiden. Olivers har blivit mycket bättre, han märker man det knappt på längre. Båda skelar emellanåt, men det kommer och går liksom. Och nu är vi så vana vid det att vi inte tänker på hur mycket. Som sagt, ska bli ntressant vad dom har att säga den 18e!
    Max skelar väldigt lite, det kommer bara emellanåt. Det blir liksom att ögat "fastnar" eller hur jag nu ska förklara och som sagt, jag upplever inte att han inte ser. Gör du det på dina, märker du att dom möjligen ser sämre? Hur i såfall?

BVC sköterskan uppfattade inte heller att Max såg dåligt, men jag vill i vilket fall som helst att en ögonläkare tittar på honom så att han får dom bästa förutsättningarna . Hoppas att jag/vi kan få en tid fort, för som du säger vill man ju inte gå och vänta i evigheter...
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-11-01 19:26:02 följande:
    Max skelar väldigt lite, det kommer bara emellanåt. Det blir liksom att ögat "fastnar" eller hur jag nu ska förklara och som sagt, jag upplever inte att han inte ser. Gör du det på dina, märker du att dom möjligen ser sämre? Hur i såfall?

BVC sköterskan uppfattade inte heller att Max såg dåligt, men jag vill i vilket fall som helst att en ögonläkare tittar på honom så att han får dom bästa förutsättningarna . Hoppas att jag/vi kan få en tid fort, för som du säger vill man ju inte gå och vänta i evigheter...
    På våra märktes det på för att dom inte fokuserade ögonen när dom skulle, för dom helt enkelt inte kan hålla ögonen helt stilla. Hade dom inte haft nystagmusen, så hade vi nog inte upptäckt det så tidigt. Dom ser inte på långt håll, tror vi. På nära håll ser dom, dom leker med sina leksaker och plockar saker precis som vanligt, har pillat med babygymet och så. Ser små bitar utan problem när jag lägger t.ex. en liten bit smörgås till dom och så. Så det jättesvårt att få en uppfattning av vad som ser och inte ser..
  • Euphoria85

hejhej!
    Idag är det dax får ett BVC besök,
    det ser jag fram emot!
    Sen nästa vecka (exakt ett år efter att jag blev inlaggd på stoppande dropp och 2 veckors sängliggande)
    är det dax får ett års koll på neonatal :)
    Om 21 dagar fyller killarna 1.
    fort tiden går, inte klokt.

Har hittat overaller till killarna nu,
    hittade jättefina uppe på Gekås (när jag väl kom in :))

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • frökenmumin

Här händer det tråkiga saker, killarna blev inlagda igår. Man misstänker RS . Prover ska tas strax. Killarna mår bättre idag än igår vilket är bra. Så nu är det bara att vänta på proverna

• glasvas

Tittar in och säger hej! Det blir lite långt mellan varven ibland...

Här är det vår tur med sjukstuga, kraftfullt förkylda är killarna, men vi vilar upp oss i GBG hos mormor V har nog fått sin första tand nu, den är vass! Och en till verkar vara på väg. Utvecklingsmässigt så kryper båda, sitter stadigt och går om man håller dem i händerna. V räcker med en hand, han har dessutom börjat klättra i trappan! Den busen. D ålar fortfarande, men 'pratar' desto mer. Han säger 'titta'  'där' 'mamamama' och 'tacktack', om man tolkar lite fritt. Han säger även 'titta där' om man pekar på lampan. De har en sån leksak som man ska trä ringar över och de har precis börjat försöka få ringarna över pinnen. Man märker också tydligt att de undersöker samband och verkan, de får en reaktion när de gör något, släcker lampan, håller för örat och pratar eller blåser i nappflaskan och så testar de att göra det igen för att se om de får samma resultat! Jag är konstant fascinerad. V nynnar också gärna om man sjunger för honom. Båda reser sig och går längs möblerna. D är lite beräknande också, han kan komma fram och vilja pussas eller kela, och vips så har han snott glasögonen!

Vi ska köpa overaller nu, deras mormorsmor vill ge dem i julklapp, oerhört generöst, så jag tänkte att de skulle få i stl 86 tror jag, några särskilda märken som ni rekommenderar?

Ang färger så hörde jag av en annan tvillingmamma om ett annat tvillingpar, enäggs som hela livet varit 'färgkodade' i grönt och blått, tom muggar och leksaker var i dessa färger, och den ena i sjuårsåldern undrade lite ledset: 'mamma, varför är jag alltid grön'? Han fick liksom aldrig välja. Jag tror att det är klokt att låta dem vara individer med namn istället för koder.

I övrigt har vi köpt hus, inflyttning i början av december. Och varit på ultraljud, allt såg jättefint ut, vi vet vad det blir men håller det hemligt ännu!

• bananflugan82
    nillan82 skrev 2010-11-01 14:31:30 följande:
    Bra tänkt där :) Jag ska sluta upp med våra färger också... Bra idé att skriva namn på alla kläder istället, så får de väl tjuvkika om de är osäkra.

Angående pratandet så pratar våra killar massor. De säger mamammama och papappap.. Ibland klockrena MAMMA och PAPPA, men vet inte om de förstår vad de har sagt De gör en hel del andra ljud också så som Dadadada, jejje osv, men inga andra riktiga ord. En kille i vår föräldragrupp säger LAMPA och TITTA redan, men något sånt har vi inte hört från våra grabbar :) Det där är väldigt olika dock, har en kompis vars lille kille började "prata" väldigt sent, men när han väl började så gick det i en rasande takt och nu vid snart två årsålder kan han säga fyraords-meningar. Tror säkert inte att ni behöver oroa er, även om man förälder gärna gör det

Påtal om utveckling; hur går det med krypande och gående? Reser sig era? Sitter stabilt?
    ja, vill man ha färgkodat så är det ju såklart upp till var o en! men om killarna tycker det är jobbigt sen när dom blir större o folk inte vem som är vem så kan jag tänka mig att dela in dom i färgerm för deras skull o för att dom vill det själva. men inte för andras skull, för att dom inte kan lära sig vem som är vem!

FRÖKEN MUMIN: FY VAD TRÅKIGT! HOPPAS DOM BLIR BÄTTRE SNART. USCH... SKA MAN BEHÖVA OROA SIG FÖR RS IGEN....

å det var inte meningen att caps lock skulletryckas ner men har barn i knät o orkar inte ändra
  • glasvas
    frökenmumin skrev 2010-11-03 10:29:18 följande:
    Här händer det tråkiga saker, killarna blev inlagda igår. Man misstänker RS . Prover ska tas strax. Killarna mår bättre idag än igår vilket är bra. Så nu är det bara att vänta på proverna
    Vi skrev visst samtidigt. Åh, vad jobbigt, jag håller alla tummar och alla tår att de är på bättringsvägen snart!
  • nillan82
    glasvas skrev 2010-11-03 10:29:37 följande:
    Tittar in och säger hej! Det blir lite långt mellan varven ibland...

Här är det vår tur med sjukstuga, kraftfullt förkylda är killarna, men vi vilar upp oss i GBG hos mormor V har nog fått sin första tand nu, den är vass! Och en till verkar vara på väg. Utvecklingsmässigt så kryper båda, sitter stadigt och går om man håller dem i händerna. V räcker med en hand, han har dessutom börjat klättra i trappan! Den busen. D ålar fortfarande, men 'pratar' desto mer. Han säger 'titta'  'där' 'mamamama' och 'tacktack', om man tolkar lite fritt. Han säger även 'titta där' om man pekar på lampan. De har en sån leksak som man ska trä ringar över och de har precis börjat försöka få ringarna över pinnen. Man märker också tydligt att de undersöker samband och verkan, de får en reaktion när de gör något, släcker lampan, håller för örat och pratar eller blåser i nappflaskan och så testar de att göra det igen för att se om de får samma resultat! Jag är konstant fascinerad. V nynnar också gärna om man sjunger för honom. Båda reser sig och går längs möblerna. D är lite beräknande också, han kan komma fram och vilja pussas eller kela, och vips så har han snott glasögonen!

Vi ska köpa overaller nu, deras mormorsmor vill ge dem i julklapp, oerhört generöst, så jag tänkte att de skulle få i stl 86 tror jag, några särskilda märken som ni rekommenderar?

Ang färger så hörde jag av en annan tvillingmamma om ett annat tvillingpar, enäggs som hela livet varit 'färgkodade' i grönt och blått, tom muggar och leksaker var i dessa färger, och den ena i sjuårsåldern undrade lite ledset: 'mamma, varför är jag alltid grön'? Han fick liksom aldrig välja. Jag tror att det är klokt att låta dem vara individer med namn istället för koder.

I övrigt har vi köpt hus, inflyttning i början av december. Och varit på ultraljud, allt såg jättefint ut, vi vet vad det blir men håller det hemligt ännu!
    Usch vad hemskt med killen som var ledsen över att vara grön.. :( Jag har tagit bort mina färger nu, haha! Farmor o farfar kommer bli jätteförvirrade i morgon när de kommer och vi inte har några färger. De har ju precis lyckats lära sig vem som har vilken färg, hihi!

Ang. overaller så köpte vi från Reima. Hon i affären pratade gott om dem och de verkar bra tycker jag :) Vind- och vattentäta, perfekt när barnen vill vara utanför vagnen, eller för riktigt kalla dagar i vagnen. Vi har även två fleeceoveraller, som de använder just nu och som man även kan ha under overallerna om denna vinter blir som förra årets...

Frökenmumin, hoppas att killarna kryar på sig snart :( Kram till er!
  • frökenmumin

Proverna kom tillbaks positiva, mina killar har alltså åkt på RS
    Dock så mår dom mycket bättre nu efter en hel natts inhalationer av adrenalin och koksalt.
    Ett tag trodde man dessutom att det Melvin kunde ha åkt på en lunginflammation men så var inte fallet...puh...
    Vi blev utskrivna vid lunchtid för då tyckte läkarna att killarna mådde mycket bättre och det där rosslandet och pipandet i lungorna var borta. Killarna är fortsatt jätteförkylda och hostiga men det är trots allt så mycket bättre än vad det var igår. För då hostade dom HELA tiden, jag skämtar inte om jag säger att dom hostade i varannat andetag. Det var riktigt läskigt, men som sagt. Nu verkar det som att vi är på bättringsväg, håll tummarna för oss!
    Nu blir det sängen för min del, det har inte blivit allt för många timmars sömn dom senaste nätterna....

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010