Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

cattis1234 skrev 2010-09-06 12:00:07 följande:
    En fråga till er som är op:ade på Ersta!

Hur lång tid hade ni mellan bedömningsmötet och OP-dagen?
    Fick ni tiden när ni var där eller blev den skickad hem?

Jag har fått bedömningstid 30 september, någon annan som ska dit då? Drömmer
    Är inte OPad ännu men var på bedömning i mitten på juni. Senaste budet är att det blir OP i oktober. Man får inte tiden där utan den blir hemskickad.
    Lycka till!
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    MinFamiljj skrev 2010-09-06 14:02:49 följande:
    Hej hej...
    Trodde du blivit op.
    Vilken Dr träffade du? Jag ska på bedömning nu den 9.
    Hur lång tid tog det innan du fick reda på om du blivit godkänd?

Många frågor som snurrar nu...
    Har bytt signatur då jag märkte många som läste vad jag skrev så jag är malme73 i ny signatur :)
    Hej hej.
    Nix, inte opad. Här har det inte gått undan om man säger så. Några som fick sina remisser reggade på Ersta 2-3 veckor innan mig är opade för snart 3 månader sen, så jag måste verkligen ha haft otur och kommit helt fel i tid. Men, det blir ju när det blir.
    Jag var på Ersta 13.15 och var färdig vid 15. När jag gick därifrån visste jag att jag var godkänd. Jag träffade Anders Thorell. Vem ska du träffa?
  • Lalalong
    MinFamiljj skrev 2010-09-06 17:04:29 följande:
    Ok... kanske hade dom anget ngn följd sjukdom.
    Jag ska träffa Joakim Pålstedt. Har googlat honom och han ska va bra
    Men nyfiken på hur han é.
    Jag ska träffa obest sköterska 13.20 sedan Dr Joakim Pålstedt och sist dietisten kl 14:20.
    Va bra att man får reda på det när man  e där. Bara dom inte nu har ändrat o att jag måste vänta på svar... då bara dör jag.
    Hur tog du dig dit?
    Nej, det tror jag inte dom hade gjort, utan det är helt enkelt att min remiss kommit in efter att väldigt många fått upp ögonen, dels för fria vårdvalet och sen också för att Ersta hade korta väntetider. Så på bara 2-3 veckor blev det ett jättetryck på Ersta. Bara någon vecka efter min remiss reggats så ändrade dom väntetiderna från remiss till bedömning från 3 till 6 månader. Så jag har ändå haft tur på det viset.
    Jag vet tyvärr inget om Joakim Pålstedt.
    Anders Thorell var säker kunnig och duktig, men ganska oförskämd och otrevlig. Så det är bra att du inte ska träffa honom i alla fall. Alla andra var dock jättetrevliga, så på det stora hela fick jag en jättegod uppfattning om Ersta.
  • Lalalong
    MinFamiljj skrev 2010-09-06 17:04:29 följande:
    Ok... kanske hade dom anget ngn följd sjukdom.
    Jag ska träffa Joakim Pålstedt. Har googlat honom och han ska va bra
    Men nyfiken på hur han é.
    Jag ska träffa obest sköterska 13.20 sedan Dr Joakim Pålstedt och sist dietisten kl 14:20.
    Va bra att man får reda på det när man  e där. Bara dom inte nu har ändrat o att jag måste vänta på svar... då bara dör jag.
    Hur tog du dig dit?
    Glömde ju sista frågan.
    Jag tog tåg till Stockholm C, sen tunnelbana till Slussen och sen promenerade jag upp till sjukhuset. Det tog väl kanske 20-30 min att gå, men då hade jag en mormor (kom och mötte mig och barnen vid tåget och passade småttarna medan jag var inne) och 2 barn i släptåg. Går man direkt och i rask takt tar det inte så lång tid. Men det går ju buss också.

Jag skulle ta prover innan, fastande (antar att du ska det också?), så jag var där vid 11 snåret och gick och tog proverna, sen gick vi och åt på restaurangen innan det var dags för besöket vid 13 tiden. Hade nog svimmat om jag skulle vara fastande ända till dess.
  • Lalalong
    MinFamiljj skrev 2010-09-06 18:22:41 följande:
    Jag är inte så säker på sthlm, så jag gör det enkelt.
    Ja ska inte ta ngga prover innan, står inget om det. Men nu får jagläsa pappren en gång till.
    Däremot har jag en blankett som jag ska fylla i.
    Vägde dom med kläder på???
    Okej. Ja, det var ju lite konstigt. Jag fick en provtagningsremiss med i brevet och fick direktiv om att proverna skulle tas innan besöket.
    Men dom kanske löser det på annat sätt nu, kan ju ha ändrat rutiner nu efter sommaren.
    Ja, det var med kläderna på. Utom skor (och jacka gissar jag, men detta var en stekhet sommardag så jag hade ingen )
  • Lalalong
    MinFamiljj skrev 2010-09-08 14:13:56 följande:
    Jag landar 10:45 på Arlanda. Så jag har lite tid o slå ihjäl.

Jag tror inte jag kan boka om biljetten till tidigare flyg, men ska höra med dom när jag kommit dit upp.
    Ska alla tre godkänna en?

Någon som varit på Ersta under en dag med alla inbokningar?
    Hur går det till väga???

Jag ska först till obestrikt sköterskan, vad gör hon/han?
    Sedan Dr, pratar han "bara" med en?
    Sist dietisten?

Finns det någon som kan hjälpa o svara på dessa frågor... Kram
    Jag skulle vara på Ersta 13.20 (tog prover innan dock) och träffa sköterska, 13.40 skulle jag träffa läkaren och 14.10 skulle jag vara hos dietisten. Först 13.40 blev jag inkallad och då var det inte något sjuksköterskebesök (som jag faktiskt hade betalat för, inga stora summor direkt. Men jag blev faktiskt pytte lite sur, bara av principskäl) utan det var en undersköterska jag fick träffa som vägde mig och som visade några bilder på vad det är man gör med magsäcken vid en GBP. Sen bad hon mig vänta på doktorn. Han kom 13.55. Då frågade han varför jag ville göra en GBP. Om jag kände någon annan som gjort det. Han frågade vad jag testat tidigare och så. Sen så klämde och kände han på magen. Sen så gick han ut till en annan sköterska och sa att hon skulle lägga upp en vårplan för jag skulle genomgå en GBP. Var färdig 14.15 och fick springa upp till dietisten som var på annat plan. Där tog det rätt lång tid... Jag tror jag var där i 40-45 min. Men det beror ju mycket på vad man själv har för frågor och så. Hon frågade hur jag åt nu och sånna saker. Sen berättade hon om flytet innan operationen samt att hon gick igenom precis hur måltiderna ska vara upplagda efter operationen.
  • Lalalong
    FiaLisa75 skrev 2010-09-09 12:14:05 följande:
    Jag har funderat lite över det här med målvikten. Har ni bestämt den själva eller i samråd med läkare/dietist? Hur 17 ska man kunna veta vad som är bra/normal målvikt?
    Nu är jag inte OPad ännu, och har inte pratat målvikt med någon. Vet inte om man gör det eller inte.
    Men personligen tänker jag så här.

Jag skulle kunna känna att 75 kg är helt okej för mig att väga. Även om det inte är jättelite, så är det ändå betydligt mindre än jag väger nu. Jag tror jag skulle kunna leva med det helt enkelt. Jag hade dock inte haft något emot att väga mindre.
    Eftersom man kommit fram till att GBP opererade går upp 10 kg inom ett par år (Jag vet att det inte är så för alla, det är ett genomsnitt) så har jag därför valt att ha 65 kg som målvikt.
  • Lalalong
    Freyla skrev 2010-09-10 21:30:49 följande:
    Hej alla. Nu har jag äntligen fått en tid till gruppmötet. Fick min remiss inskickad i MAJ så det har ju dröjt några månader men det var jag beredd på. Väntar också på ett samtal ifrån vårdlotsen och vet att jag har

Ersta
    Danderyd
    Norrtälje
    och
    Kristianstad

att välja emellan. Hur ska man veta vilket man ska välja? Har givetvis varit inne på deras hemsidor men tycker ändå det är svårt.... Tips någon? 
    Om du själv får välja Kristianstad så hade jag rått dig till det, utan tvekan. Dom verkar blixtsnabba och du har din OP-tid i handen när du går från bedömningen.
  • Lalalong
    frökenKAJO skrev 2010-09-12 19:24:00 följande:
    Det är si och så med vetenskapligheten kring gbp eftersom det är ett relativt nytt ingrepp. En diskussion som jag missade helt innan min operation är den gällande huruvida man bör sy slitsar för att minska risken för tarmvred. Vid vissa sjukhus gör man alltid det, vid andra inte. Det pågår en studie kring slitsarna just nu, vilket en del hävdar är helt oetiskt eftersom man "vet" att det är bättre att sy än att låta vara.

Här är en kritiker till den pågående studien:
    www.mynewsdesk.com/se/pressroom/cftk/news/vie...

Här är en mailkonversation mellan kirurger som har några år på nacken. Då var de flesta inne på att man INTE skulle sy.
    Vem ska man tro på, tro på, tro på när...?
    www.laparoskopi.nu/dokument/Slitsslutningelle...

Något att fundera på för er som ännu inte hunnit opereras!
    På Ersta så har man en studie kring det nu (eller.. dom tog i alla fall ut folk till studien när jag var på bedömning). Bland dom som valde att vara med i studien så skulle man sy slitsar på ungefär hälften och operera som vanligt på hälften för att se om det är något som Ersta bör börja använda på alla.
    Jag hoppas jag blir en av dom som får slitsar sydda... Slipper ju lixom helst tarmvred om man säger så!!
  • Lalalong
    MinFamiljj skrev 2010-09-13 13:05:51 följande:
    Dr på Ersta sa att tyvärr e det så att dom plastik kirurgerna tjänar bättre på den privta sektorn. Och idag va det nästan bara Stockholm som hade efter 2 år fick man hjälp med bukplastik...
    Men härligt att höra att din resa gått så bra. kram
    Min kompis OPades i Karlsham april -09.
    I april -10 skickade hennes läkare en remiss för bukplastik till kirurgen i Ystad. Efter 2-3 veckor ringde hon själv kirurgen för att kolla så remissen kommit in så hon kunde åberopa vårdgarantin. Det behövdes inte, för hon fick en tid 2 veckor senare direkt i telefon.
    Så hon var på bedömning i Maj och gjorde sin bukplastik i juni.

Så i Skåne finns det hopp i alla fall Och kan gå fort om man har tur
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)