Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Om man ska ringa Ersta för att kolla hur det verkar med tid för OP. Var ringer man då?

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong

Men suck...
    Jag ringde planeringsenheten för jag gissade att det var dit jag skulle ringa

Har provat i en timme ungefär och det har bara gått in en telesvarare som säger

"Vi kan inte ta emot ditt samtal nu. Försök om en stund"

När jag ringde sist sa den

"Vår telefontid är mån-tors 8-16 och fredag 8-14".

Men klockan är ju inte 14!! Grrr... När jag äntligen tagit mig samman och slått numret... flera gånger dessutom. Det är ett jättestort steg för mig. Och då bara krabbar det. Hmpf.

Får hoppas jag är lika stark på måndag!

• Lalalong
    Queenie70 skrev 2010-08-02 10:48:23 följande:
    Dörrarna till psykiatrin är rätt stängda för de flesta skulle jag vilja säga Sen är det ju inte regelrätt "psykiatri" jag talar om utan stöd att hantera den stora omställningen och att det ingår i "paketet" att man även tar tag i den pskykologisa biten som jag tror de flesta av oss som lider av extrem fetma faktiskt har. Och har man det inte redan innan, så är det ju självklart att en så stor livsomställning som går så pass fort borde åtföljas av mer annat stöd. Som det är nu så opereras folk på löpande band och släpps ut med en halvårskontroll liksom. Jag tycker det är en slarvig inställning från vården som jag befarar kommer att få konsekvenser framöver. Jag ser framför mig, människor som ersätter sitt överätande, med shoppingmissbruk, alkohol eller annat självskadebeteende faktiskt.
    Jag håller med!
    Jag tycker det är underligt att det inte ställs krav på att opererade har samtalskontakt, på samma sätt som krav ställs på dietistkontakt.
  • Lalalong

Alltså... jag vet inte om det är en förolämpning mot mig eller mot min man när folk säger
    "Jasså, du ska göra en magoperation. Då får Mattias passa sig sen då hehehe".

Jävligt irriterande är det i alla fall! Skrikandes

Får ni också höra sånna idiotkommentarer?

• Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2010-08-03 22:30:57 följande:
    Vilka jubel idioter det finns.
    Jag har tack och lov sluppit såna kommentarer än så länge i alla fall.
    frökenKAJO skrev 2010-08-03 21:15:44 följande:
    Vad bra! Det är klart att de ska kolla dig och din bebis lite extra, så att du slipper vara orolig!
    Ja, det känns skönt att min barnmorska tar min oro på allvar, och skriver remisser på löpande band för div. blodprover KÄnner igen det där. Gjorde pot.gratäng här om dan och skrattade också åt lilla hålet i formen efter att jag och barn ätit.
    riktigt puckade människor! Det värsta är nog att de är så korkade att de inte ens själva fattar att det är sjukt otrevligt och förolämpande sagt, både mot mig och min man!
  • Lalalong
    V P E skrev 2010-08-03 22:43:27 följande:

Åh FYYY vilken förolämpning! Ungefär som att "du är ful, men med operation kan du bli snygg"

Vilka grisar folk kan vara!

Ja precis... Precis som att nu när du är tjock kan du bara få Mattias, men sen när du är smal och snygg. Då kommer du ju kunna få fler killar och då kommer du så klart att lämna din man. Och han känner ju också att det är förloämpande mot honom... precis som att han är så ful så kan inte få  bättre än mig heller. Blir tokig.
    Sen i nästa steg känns det jävligt jobbigt att... låt oss rent hypotetiskt säga att vi inom 2-3 år faktiskt kommer att känna att vi inte vill leva tillsammans längre. Det tror inte jag, men det händer ju faktiskt! Då lär jag ju få höra i all oändlighet (eller framförallt kommer det sägas bak min rygg) att "Jaja, nu minsann när hon är smal så passar inte Mattias längre, nu vill hon ut och leta efter bättre" o.s.v. Jag är rädd att viktnedgången kommer att ge skitstövlar runt om en en anledning att snacka en jävla massa skit. Det verkar ju också som att samma fenomen som råder runt en gravid kvinna, alltså det där med "allmän egendom", gäller runt kraftig viktminskning. Det är precis som att alla tror att den är uppe för allmän beskådan och man får kommentera och skämta hur mycket man vill. En bekant har dessutom varit med om precis samma som vid grav, att folk går fram och tar på henne! Ni vet, klappar på magen och säger "Åh, vad du har gått ner i vikt".
    Vad är det för fel på folk????
  • Lalalong
    Full av förhoppning skrev 2010-08-03 22:54:07 följande:
    Min mamma sade till mig när jag skulle ut med en väninna "låt nu inte detta stiga dig åt huvudet, glöm inte att du har sambo där hemma"

SOm om han var min "tjockispojkvän" som jag bara hade tills någon bättre dök upp och att jag plötsligt skulle "förtjäna" någon bättre när jag blev smal eller nåt....

Får höra "vad fin du har blivit", vad fin du börjar bli, och de bästa av alla... så duktig du är, kämpa på så, så är du fin till nästa gång vi ses....

Man upphör aldrig att förvånas

Från sin egen mamma lixom....
    Queenie70 skrev 2010-08-03 23:26:19 följande:
    Haha...då har ni inte hört de jag fått höra...

Nu när du är smal kan du väl skaffa dig en SVENSK karl nästa gång......
    Men gud!!
    Mli79 skrev 2010-08-04 09:09:21 följande:
    Haha, av alla dumma kommentarer var nog det där med svensk man det värsta Men helt ärligt, under alla mina år som överviktig har jag fått mest komplimanger av utländska män. Men jag tror inte att det är för att de tycker bättre om feta kvinnor, utan för att de inte är så förbannat tråkiga som svenska män kan vara

Jag har också fått höra mycket dumt, men jag orkar inte  bry mig. Jag skiter i om folk förolämpar mitt utseende, men när de går in och trampar på andra områden så blir jag arg. Typ när jag äntligen hade konfronterat mina föräldrar i en för dem mycket känslig fråga (missbruk) så får jag höra att jag har blivit personlighetsförändrad pga OP.. Det känns inte som om de tar på mig allvar längre. Eller som när min svärmor påpekade att när jag når min målvikt så måste jag ändå vara noga med vad jag äter, och inte stoppa i mig massa onyttigt....*duh*
    Ja, lite det jag menar med mitt senaste inlägg. Det känns som att viktnedgången kommer kunna användas mot i en alla möjliga frågor. Så fort man inte beter sig exakt som andra vill och tycker, då är det viktnedgången som gjort en "konstig".
    Men men, då får de väl tycka det då.
  • Lalalong

Godmorgon!

Idag ska jag på anställningsintervju. Jag hittade en annons på en tjänst jag veeeerkligen vill ha! Men tjänsten skulle tillsättas nu i augusti och jag ska vara föräldraledig till i januar-februari någonting. Men ville ändå skicka iväg ett CV och personligt brev för att göra de uppmärksamma på min existens till framtida rekryteringar. (Det är på en alldeles nyöppnad förskola, som dessutom ligger i en kommun som är bra att arbeta i! Har länge drömt om att få vara med och starta upp något nytt).

Igår ringde rektorn och sa att hon gärna ville träffa mig. Hon sa att hon hade några till hon skulle intervjua men att om hon bara kikade på CV så var jag intressantare än de andra och om hon fortfarande kände så efter intervjuerna och om jag var intresserad så kunde hon anställa en vikarie under hösten. Då blir man stolt!

Men så kommer nästa tankar... Vad kommer hon tycka när hon träffar mig. Hon kommer se en fet person... hon kommer undra om jag verkligen orkar jobba på förskola när jag är så stor o.s.v. Ja, OM det verkligen är så vet jag inte. Men det är vad som snurrar i min hjärna, och spelar ingen roll att andra säger "Nääää dååå!!", för det är det ingen som vet. Och jag läste för något år sedan en undersökning som visade på att överviktiga personer med samma kvlifikationer som en smal person blev bortvalda oavsett om deras övervikt hade betydelse för arbetet de skulle genomföra.

Och så en fråga...
    Efter OP blir man ju sjukskriven. Om man arbetar så blir man väl inte sjukskriven längre än att det är arbetsplatsen som betalar hela sjukskrivningsperioden.
    Om man är föräldraledig, och blir sjukskriven, är det fortfarande arbetsplatsen som betalar då? Eller det räknas som man är sjukskriven från föräldraledigheten så FK ska betala?
    Jag tänker att det kanske faktiskt är bäst att vara ärlig redan från början. Det är ju också samtidigt positivt att jag gör detta nu och har sjuskrivningen nu innan jag börjar där. Så jag tror inte det borde vara något som sätter mig i dålig dager.

• Lalalong
    Elliz45 skrev 2010-08-06 10:23:06 följande:
    Hejsan!
    Grattis till intervjun. Du är ju uppenbarligen jätte intresant för henne eftersom hon vill träffa dig trotts ditt tillstånd. Du ligger redan på+ hos henne så mitt råd är att när ni "små" pratar efter intervjun berättar du om operationen du tänker göra. Hon kommermed all säkerhet tycka du är en jätte stark tjej som tar upp det.
    Lycka till
    frökenKAJO skrev 2010-08-06 10:32:21 följande:

Lalong: Grattis till intervjun! Nu har ju inte jag ett arbete som kräver särskilt mycket fysiskt, men de senaste tre anställningarna jag haft har jag fått trots att jag sett ut som jag gjort (d v s stooor ...). Kompetent kan man ju vara även om man är fet.
    Berätta du om dina planer, det ger ett ärligt och upprikgit intryck. Lycka till!

Tack för era svar!! Det peppar mig inför eftermiddagen!
  • Lalalong

Jag kom på att jag har ju glömt berätta hur det gick på anställningsintervjun som jag var lite nervös inför. Jag fick så mycket fin peppning här i tråden!! Kärlek till er.

Jag fick jobbet!
    Och det trots att jag inte kan börja nu, utan jag kommer ta föräldraledigt direkt och rektorn är tvungen att ta in en vikarie för mig hela hösten. Men hon tyckte det var värt det för att vara säker på att jag inte sökte mig någon annanstans innan de skulle rekrytera mer personal. Det kändes som ett bra betyg på att jag gjort ett gott intryck.
    Tack alla snälla som gav mig mod och styrka att gå dit rak i ryggen och inte låtsas om min vikt.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)