• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • zookie
    Päron1986 skrev 2011-01-09 22:37:14 följande:
    ah, jag hoppas de gör det.. för jag är mest bekynrad för vitaminbristen o dumpningen!
    jag förstår dig..men man ska ju äta vitamin tabletter och sköter man sig någolunda så dumpar man förhoppningsvis inte. det jobbiga är ju att det är så olika för ala vad man kan äta och inte.

kolla runt lite på nätet och se om du hittar nån som gör d.
  • Päron1986
    zookie skrev 2011-01-09 22:39:45 följande:
    jag förstår dig..men man ska ju äta vitamin tabletter och sköter man sig någolunda så dumpar man förhoppningsvis inte. det jobbiga är ju att det är så olika för ala vad man kan äta och inte.

kolla runt lite på nätet och se om du hittar nån som gör d.
    ja jag försöker :)
    huddinge gör de har jag hittat..

jag har nära anhöriga som reagerat VÄLDIGT dåligt på gbp nämligen..
  • zookie
    Päron1986 skrev 2011-01-09 22:47:46 följande:
    ja jag försöker :)
    huddinge gör de har jag hittat..

jag har nära anhöriga som reagerat VÄLDIGT dåligt på gbp nämligen..
    aha jag då kan jag förstå din oro. toppen att du hitta ett ställe:O) själv ville jag haft ett gastirc band från början
  • BohusM
    zookie skrev 2011-01-09 22:52:19 följande:
    aha jag då kan jag förstå din oro. toppen att du hitta ett ställe:O) själv ville jag haft ett gastirc band från början
    Jag har en kompis som gjort en gastric band, hon gick ner nästan allt, sen höll hon sig där i 1 -1½ år. Nu väger hon mer än innan operationen och överväger en GBP.
    Jag vet inte riktigt hur hon har skött sig, lärde känna henne när hon gått upp igen..
    Jag tror ju mera på GBP för den ger långvarigt resultat.
  • BohusM

Dax att ta med sig Laptopen och gå och lägga sig... Sista natten i min egen säng innan OP.. Börjar känna mig lite nervig, vet lixom inte varför. Jag har fullt förtroende för läkaren och hans team, men nerverna ligger utanpå i alla fall. Får se om jag lyckas somna. Kommer att ta med mig datorn så jag tittar nog in igen på tåget.. Natti natti (eller också så skriver jag om en stund igen) haha

• MrsQ
    Päron1986 skrev 2011-01-09 22:18:25 följande:
    vet ni om landstingen också opererar sleeve? den känns ju bättre än gbp..mindre risk för vitaminbrist osv.
    Jag hade en tjej som hade opererat sig innan å som nu var tillbaka før att få en gbp op då hon hade gått upp allt igen

Hon mådde så dåligt o det hon längtade efter var att äta kött igen för det hade hon inte gjort på flera år...
  • trollbottom
    BohusM skrev 2011-01-09 23:46:11 följande:
    Dax att ta med sig Laptopen och gå och lägga sig... Sista natten i min egen säng innan OP.. Börjar känna mig lite nervig, vet lixom inte varför. Jag har fullt förtroende för läkaren och hans team, men nerverna ligger utanpå i alla fall. Får se om jag lyckas somna. Kommer att ta med mig datorn så jag tittar nog in igen på tåget.. Natti natti (eller också så skriver jag om en stund igen) haha
    Lycka till

Shit, imorgon börjar jag med flytet. Det skulle komma med posten imorgon eftermiddag. Sjukt vad tiden kommer att gå fort nu. Framför allt med tanke på hur mycket som är inbokat dom här veckorna nu innan operationen. En tenta, styrelsemöte, personalmöte, jobb, verksamhetsråd, andra planeringsmöten.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • METAMORPHOSIS
    BohusM skrev 2011-01-09 23:46:11 följande:
    Lycka till .
  • Spetan
    Päron1986 skrev 2011-01-09 22:18:25 följande:
    vet ni om landstingen också opererar sleeve? den känns ju bättre än gbp..mindre risk för vitaminbrist osv.
    I Sundsvall gör dom bägge operationerna. Vad jag har förstått så gör dom ibland först en sleeve på dom som har väldigt mycket att gå ner för att sedan göra om den till en gbp. Detta för att minska riskerna.
    Casper 031120, Lucas 050803, Alice 090305
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)