• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MrsQ

hmmm jeg dumpar nu....
    spiste 3 praliner, har klarat det förr me inte nu.

De smakar inte ens gott

• Arnsmamma

hej
    tittar in lite då och då här kul följa er
    jag kan inte fatta att det är 9 månader sen jag opades . tiden har verkligen gått fort.
    opades 7 april -10 Aleris  har gått ner 55kg började resan på 128,1kg.
    var någon i tråden som undrade hur mycket man kan förvänta sig gå ner på 4 månader jag hadde gått ner 30 kg på 4a månader . så mellan 25´-30kg kan man nog räkna med

Fortimel är en näringsdryck som jag kan rekomendera . finns att köpa på aboteket. dietisten rekomenderade den . men man får dricka den väldigt sakta om man ska dricka den "påväg hem" jag somna i taxin när jag åkte från kristianstad till helsingborg.

detta med att huvudet inte hänger med är super svårt att beskriva. ibörjan märkte jag det riktigt men nu hänger jag inte med längre. ibörjan kunde man se och känna sig smalare men nu när jag är normalviktig känner jag mig tjock. inte fet och inte smal . supert svårt att beskriva. har 10 kg till jag vill bli av med . inte för hälsans skull utan för "sifftan" verka bra . hadde jag som fet sett mig själv nu hadde jag tyckt att jag är smal men det gör jag inte. undra när man ska bli nöjd .

lår-22cm per lår
    armar -15cm
    rumpa-32cm
    mage-47cm
    från st 56 till 38/40
    bh 100F  till 80 E (taxöron som rullas in i bhn)

Det går inte förstå jeans leggings är mitt tips och tunikor billigt och varar ett tag. köpte ett par jeans för en månad sen och dom är för stora nu. 500kr som bortkastat. först minskar man i kg sen drar kroppen ihop sig ialla fall för mig . sen köp kläder som siter super tajt för ni kommer komma i dom o det är super kul när man väl gör det:) men prova dom offta så ni inte "missar" kläderna i garderoben.

• zookie
    Arnsmamma skrev 2011-01-08 22:31:10 följande:
    hej
    tittar in lite då och då här kul följa er
    jag kan inte fatta att det är 9 månader sen jag opades . tiden har verkligen gått fort.
    opades 7 april -10 Aleris  har gått ner 55kg började resan på 128,1kg.
    var någon i tråden som undrade hur mycket man kan förvänta sig gå ner på 4 månader jag hadde gått ner 30 kg på 4a månader . så mellan 25´-30kg kan man nog räkna med

Fortimel är en näringsdryck som jag kan rekomendera . finns att köpa på aboteket. dietisten rekomenderade den . men man får dricka den väldigt sakta om man ska dricka den "påväg hem" jag somna i taxin när jag åkte från kristianstad till helsingborg.

detta med att huvudet inte hänger med är super svårt att beskriva. ibörjan märkte jag det riktigt men nu hänger jag inte med längre. ibörjan kunde man se och känna sig smalare men nu när jag är normalviktig känner jag mig tjock. inte fet och inte smal . supert svårt att beskriva. har 10 kg till jag vill bli av med . inte för hälsans skull utan för "sifftan" verka bra . hadde jag som fet sett mig själv nu hadde jag tyckt att jag är smal men det gör jag inte. undra när man ska bli nöjd .

lår-22cm per lår
    armar -15cm
    rumpa-32cm
    mage-47cm
    från st 56 till 38/40
    bh 100F  till 80 E (taxöron som rullas in i bhn)

Det går inte förstå jeans leggings är mitt tips och tunikor billigt och varar ett tag. köpte ett par jeans för en månad sen och dom är för stora nu. 500kr som bortkastat. först minskar man i kg sen drar kroppen ihop sig ialla fall för mig . sen köp kläder som siter super tajt för ni kommer komma i dom o det är super kul när man väl gör det:) men prova dom offta så ni inte "missar" kläderna i garderoben.

ska opereras den 3 feb på aleris i kristianstad. jag behöver nya kläder nu men känner det är så jäkla onödigt att lägga pengar på det nu, jag har alltid haft stora bröst och när jag äntligen gått ner ska jag banne mig söka för dom .

Känns så läskigt att gå ner så mycket så fort jag är jätterädd men jag litar på läkarna och att dom vet vad dom gör.
    ska ringa nu på månadag för att checka det sista med tider och sånt för jag ska ju dit dagen inna för blodprover. Hoppas du har haft bra erfarenhet av personalen i kristianstad.
  • Nala
    capobranco skrev 2011-01-08 12:44:24 följande:
    Jag undrar om det är några här som gjort sin operation på sofiahemmet? i så fall var de bra? hur länge fick ni stanna? och hur mådde ni direkt efter?

Fortfarande väldigt nervös och förväntasfull men ni här har hjälpt mig att bli av med lite av nervositeten tack :)
    Jag gjorde min operation där i augusti 2009. Blev opererad på tisdag och åkte hem på fredag. Det vanligaste var att ligga kvar två nätter tror jag.....Är otroligt nöjd, de är superbra!
  • Arnsmamma
    zookie skrev 2011-01-08 22:39:21 följande:
    ska opereras den 3 feb på aleris i kristianstad. jag behöver nya kläder nu men känner det är så jäkla onödigt att lägga pengar på det nu, jag har alltid haft stora bröst och när jag äntligen gått ner ska jag banne mig söka för dom .

Känns så läskigt att gå ner så mycket så fort jag är jätterädd men jag litar på läkarna och att dom vet vad dom gör.
    ska ringa nu på månadag för att checka det sista med tider och sånt för jag ska ju dit dagen inna för blodprover. Hoppas du har haft bra erfarenhet av personalen i kristianstad.
    o ja personalen är helt underbara. läkarna är väll lite som läkare alltid är men bara positivt att säga. sköterskorna som man träffar är underbara. jag fick inte alls känslan att det va " löpande band" det kommer gå bra ska du se
  • zookie
    Arnsmamma skrev 2011-01-09 00:14:16 följande:
    o ja personalen är helt underbara. läkarna är väll lite som läkare alltid är men bara positivt att säga. sköterskorna som man träffar är underbara. jag fick inte alls känslan att det va " löpande band" det kommer gå bra ska du se
    Låter bra det, ja läkare kan vara lite opersonliga ibland. Fick du sova över en natt?
  • littlemisstrouble
    Päron1986 skrev 2011-01-08 21:13:38 följande:
    Då har de ändrat, för jag måste ha bmi under 40 för att få någon som helst hjälp förutom ägglossningshormoner (kommer inte på namnet i skrivandets stund), men hon rekommenderade mig att gå ned i vikt i första hand eftersom jag kommer vara en riskgraviditet om jag väger så här mycket.

Jag har sett på vänner hur det kan riktigt snett med operation. Men även en del som det gått riktigt bra för.
    Men... jag är så rädd! Tänk att må illa konstant... inte kunna ta upp näring... inte kunna äta utan sk dumping... jag är så vansinnigt rädd för det där. Men ändå överväger jag operation. För jag vill ju inte bli barnlös :(
    och jag vill känna mig fin. jag är trött på att gömma mina 113kg så gott jag kan. Vintern känns ändå ok, då är alla påbylsade. Sommaren är hemsk!
    har det precis som dig. måste också ner massa i vikt innan vi får hjälp med några barn. det suger att behöva göra operation tycker jag många stunder men jag får intala mig själv att det är för mitt eget bästa. att vara stor är ju också farligt.
    Planering är a och o......
  • Mikaela B

Hej, jag ska opereras på tisdag nu den 11 på Södersjukhuset i Stockholm. Nu innan har jag ätit nutrilett i 3 veckor för att krympa levern. Har gått ner 11 kilo. Jag är jättenervös nu när det börjar närma sig dagen d. Är det någon som opererat sig på Sös? Hur var det i så fall? Och hur mycket har ni andra lyckats gå ner innan operationen med nutrilett eller allevo m.m.? Är nojig att det är för lite och att demm ska neka mig operationen...

• dahrma74

Gjorde min op på Aleris i Kristianstad den 1 dec 2010. Har mått bra hela tiden. Invägningen på opdagen var 95 kg, vågen här hemma står idag på 83,8. Tycker att det på sista veckan har gått trögt.... Något tips på hur man sätter fart på vikminskningen igen...? Kanske bara en liten platå? Har börjat äta vanlig mat igen och försöker hålla mig ifrån kolhydrater så mycket som möjligt, kör lite GI variant. Hur gör ni?

• Lajsa82

mikaela B: Dom kommer inte neka dig en operation, jag opades visserligen på näl i trollhättan och jag hade bara gått ner 7...vägde 108 på inskrivningen, gick upp 2 innan flytperioden och vägde 103 på den stora dagen, så dom räknade att jag gått ner 5 kilo ingen sa något om att jag hade gått ner för lite....11 kilo äe skit bra Jag körde med modifast...

ღLisa och Williamღ
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)