• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mli79
    BohusM skrev 2011-01-14 00:45:37 följande:
    Jag gjorde min OP i tisdags och jag förstår att magen kommer att vara svullen, men den ser ju ut som om jag va i 8:de månaden, hahaha..... Hur lång tid tog det innan den svullnaden gick ner någorlunda??

Jag känner heller ingen hunger överhuvudtaget och inte heller någon mättnadskänsla, är det något som kommer sedan eller???

För övrigt så mår jag superbra, bara lite öm över själva "hålen", jag hadde förväntat mig att jag skulle känna mycket mer obehag, men jag mår kanon, hade jag inte haft den svullomage jag har och "5-hål-på-magen" så skulle jag inte trott jag va OP:ad...

Det är nästan så man bara går och väntar på att man skall få ont och bli dålig...
    Min svullnad tog nog drygt en vecka att bli av med, det var jobbigt med den uppblåsta känsla som gjorde att jag inte kunde ta djupa andetag minns jag. Det tog ännu längre tid, typ ett par månader innan jag kände hunger och mättnad igen. Hungern kom först Mättnadskänslan är dock inte alls som innan för mig, det är mer bara att "det räcker nu" mer än som tidigare "nu får jag inte plats med en bit till då spricker jag". Men det kanske har mer att göra med hur mycket jag åt innan
  • Lattjo
    Jag gjorde min OP i tisdags och jag förstår att magen kommer att vara svullen, men den ser ju ut som om jag va i 8:de månaden, hahaha..... Hur lång tid tog det innan den svullnaden gick ner någorlunda??

Jag känner heller ingen hunger överhuvudtaget och inte heller någon mättnadskänsla, är det något som kommer sedan eller???

För övrigt så mår jag superbra, bara lite öm över själva "hålen", jag hadde förväntat mig att jag skulle känna mycket mer obehag, men jag mår kanon, hade jag inte haft den svullomage jag har och "5-hål-på-magen" så skulle jag inte trott jag va OP:ad...

Det är nästan så man bara går och väntar på att man skall få ont och bli dålig...
  • Lattjo

Hmm, skickade visst det förra inlägget lite snabbt ;)

Jag kände inte heller någon mättnadskänsla eller hunger första dagarna. Jag fick börja med puré efter en vecka just pga det men det blev inte bättre. Men nu äntligen när jag äter vanlig mat börjar jag känna mättnad och även hunger. Så skönt faktiskt :)
  • mrs Vilja

God morgon alla i tråden!
    JAg har inte skrivit här på ett tag, men lustläst destu mer.
    Känns som jag gått i en dvala och pendlat mellan hopp och förtvivlan. Men igår (!!!) skickade jag in en ansökan till Calanderska om att få göra op privat. Så nu hoppas jag att det snart ska hända lite saker. Jag är så glad!!!!

Jag blir också fundersam över kosten efter op när ni säger att infon är så olika från ställe till ställe.,,,

Måste fråga en sak.. går ni ut med att ni är op:ade? Till "allmänheten". Anledningen till frågan är att jag har två vänner som gjort op men den ena har berättat och inte den andra  (så klart för familj etc.. men inte för "allmänheten"). HAde varit intressant och höra om hur fler gör?

• Maddisen80

Grattis att du har blivit opererad och vad bra att allt gick bra :=)
  • Maddisen80
    Jumbopolly skrev 2011-01-14 04:25:21 följande:
    har genomgått 2 dygn med flyt och gått ner 4 kilo.. hmm
    å vipps igår så kände jag GUUUD VAD JAG SAKNAR SALLAD....
    ren sallad tomat och gurka med lite rödlök.... =(
    jag ska ju inte göra magsäckoperation jag får inte ,men jag har ätit dietpulver i 3 dagar men har inte vägt mig än
  • Maddisen80
    mrs Vilja skrev 2011-01-14 08:08:28 följande:
    Känns som jag gått i en dvala och pendlat mellan hopp och förtvivlan. Men igår (!!!) skickade jag in en ansökan till Calanderska om att få göra op privat. Så nu hoppas jag att det snart ska hända lite saker. Jag är så glad!!!!

Jag blir också fundersam över kosten efter op när ni säger att infon är så olika från ställe till ställe.,,,

Måste fråga en sak.. går ni ut med att ni är op:ade? Till "allmänheten". Anledningen till frågan är att jag har två vänner som gjort op men den ena har berättat och inte den andra  (så klart för familj etc.. men inte för "allmänheten"). HAde varit intressant och höra om hur fler gör?
    Hoppas att du får  göra op privat ,carlenderska verka va bra men tyvärr har inte jag råd att betala eller ta lån.
  • Jumbopolly
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 08:21:48 följande:
    jag ska ju inte göra magsäckoperation jag får inte ,men jag har ätit dietpulver i 3 dagar men har inte vägt mig än
    ja har kört sophiakuren och ahr aldrig varit med om en sån rivstart som den gav.
    Har kört både modifast och herbalife och ingen av dem gav nåt resultat så fort.. Sophiakuren däremot har snott 4 kilo av mig på 2 dar.. känns toppen...
  • Lattjo
    mrs Vilja skrev 2011-01-14 08:08:28 följande:

Jag är helt öppen med operationen! Jag berättade för sonens fröknar i plugget innan operationen, alla mina vänner vet, mina föräldrar (som jag också jobbar med) har sett till så halva hantverkar-stockholm vet om det, jag berättade för några grannar som jag visste skulle sprida det vidare :)

Anledningen till att jag är så öppen är att jag hellre ser att folk pratar om att jag opererat mig än att folk skvallrar om att jag ska vara sjuk. Jag har bara fått positiva reaktioner. Eller en person som amma berättade för skrattade lite och sa: Jaha, så hon har också fallit för den flugan. Morsan vart dock skitsur på honom och undrade om han tyckte att jag skulle fortsätta gå till VV som jag gjort sen jag var 16 (jag är 34 nu) och att jag inte ens kunde sitta på golvet och leka. Då skämdes han och konstaterade att ja, så hade han ju aldrig tänkt på saken... Mina föräldrar är så stolta att dom berättar för alla dom möter så egentligen behöver jag inte berätta nått själv :)
  • SilverEmma

Jag är inte helt öppen med att jag ansökt om operation. Min sambo, mamma och bästa vän vet... Och ett par släktingar. Annars pratar jag inte om det. Skulle någon läsa det härinne så kvittar det, om någon frågar rakt ut så säger jag att jag funderar på det.

Jag tänkte gå ut med det lite mer när det väl behövs. Alltså när jag väl är opererad och att det antingen spekuleras om sjukdom eller att jag sätts i en situation med mat där jag "måste" äta.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)