• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MrsQ
    Sweetie skrev 2011-01-13 12:23:43 följande:
    Hej på er alla!

Igår va det 13 veckor sedan jag opererades! Jag har "bara" gått ner 13,2 kilo! Har gått upp, stått stilla etc.
    Någon mer som äter medicin eller är handikappad på något sätt som gör att ni inte kan röra er??

Jag är ju stelopererad sedan april 2010 och har kronisk nervsmärta då mina nerver vart så förstörda så jag går idag med rullator och rör mig inte mycket samt att jag äter stark medicin och en av mina tabletter gör att man går upp i vikt!

Är det nån som har liknande problem?

Klart att 13,2 kilo sedan op är kanon! Men somliga fullkomligt RASAR ner ju...
    Nu ha rjag det mesta emot mig och det känns som om jag kämpar i motvind liksom!

Hejja er alla som kämpar!!

Btw.. jag är ju opererad på Sophiahemmet av dr.Loogna... Jag är  med i den studien så jag är sydd mellan nya magsäcken och den gamla.

Någon mer som är med i den studien?

Kram på er

Malin

Min blogg/vlogg:  www.frnfetmammatillhotmama2.blogspot.com/
    Förstår att det känns tungt att inte gå ner mer. Men uppförsbacken kommer ju för alla och för dig kanske den kom tidigt!?
    Men å andra sidan känner jag de som har gått ner mindre å!!
  • JohannaL

Vi e duktiga på att belysa allt det positiva med viktnedgång, men jag undrar om jag är den enda som känner så här:

Har tappat 46 kg och har ca 10 kg kvar, men jag börjar redan nu tycka att jag är benig och pinnig, nästan av äcklas av alla benknotor som sticker ut överallt. samtidgt som det är väldigt facinerande så tycker jag det e äckligt. Det sticker ut knotor och ben överallt, det är fruktansvärt jobbigt att sova för knäna slår mot varandra måste ha täcket mellan, sitta i badkar eller på golvet funkar inte får ont i rumpbenen som knakar och har sig, känns som om man sitter direkt på benen.

Tro mig jag e glad för min viktnedgång och har det helldre såhär, men med tanke på att jag har en del kg kvar undrar jag vart det ska sluta, nån som känner likadant?

• MrsQ
    JohannaL skrev 2011-01-13 13:10:22 följande:
    Vi e duktiga på att belysa allt det positiva med viktnedgång, men jag undrar om jag är den enda som känner så här:

Har tappat 46 kg och har ca 10 kg kvar, men jag börjar redan nu tycka att jag är benig och pinnig, nästan av äcklas av alla benknotor som sticker ut överallt. samtidgt som det är väldigt facinerande så tycker jag det e äckligt. Det sticker ut knotor och ben överallt, det är fruktansvärt jobbigt att sova för knäna slår mot varandra måste ha täcket mellan, sitta i badkar eller på golvet funkar inte får ont i rumpbenen som knakar och har sig, känns som om man sitter direkt på benen.

Tro mig jag e glad för min viktnedgång och har det helldre såhär, men med tanke på att jag har en del kg kvar undrar jag vart det ska sluta, nån som känner likadant?
    Var inne på din blogg och skulle vilja lägga till den som en  blogg jag följer men hittar ingen FÖLJ knapp?
    Har du tagit bort den eller...jag kommer ju aldrig o hitta den igen sen ikväll när jag har tid o läsa
  • JohannaL
    MrsQ skrev 2011-01-13 13:17:26 följande:
    Var inne på din blogg och skulle vilja lägga till den som en  blogg jag följer men hittar ingen FÖLJ knapp?
    Har du tagit bort den eller...jag kommer ju aldrig o hitta den igen sen ikväll när jag har tid o läsa
    vad kul =) hade ingen följ knapp men har lagt till en nu =)
  • Sweetie

MrsQ:
    Det jobbiga är att jag gått upp varannan vecka typ samt stått still nu i snart en månad... Men man kämpar på ju eftersom det är det man får göra! Är en optimist.. annars hade jag gått under för lääääääänge sedan! Flört
    Men när man ser alla andra RASA och jag fortfarande är hyffsat nyopad så tycker man inte att det skulle stoppas upp såhär... Men om igen så har jag ju facit i handen just med medicinerna samt att man är invalido...
    Men om igen så är det vanligt att man kan gå upp och ner även annars... Många tror ju att man BARA rasar... och så är det ju inte.. men inte många som skriver när dom går upp liksom...
    Jag hänger mycket på youtube där jag "hänger" med dom amerikanska communitina... ogillar viktop mfl då det är för många "bessewissrar" överallt...
    http://www.youtube.com/user/SweetieStrand?feature=mhum  Min kanal där jag både vloggar på engelska och svenska.. men dom svenska vloggarna finner ni ju i min blogg...
    Men där inne hittar ni dom jag prenumererar på som gjort gbp i USA...

JohannaL:

Man ska ju inte gå efter BMI heller... Va inne och kikade på dina bilder och såg att du har mycket överflödig hud som i sin tur väger en hel del.. Tänk om du får bort det så småning om och då känner att du är nöjd där du är liksom! Skrattande Vilken resa du har gjort!! *impad*
    Jag är ju själv från HBG btw. Glad

Hade det inte varit för ställningen i min rygg så hade jag stannat på 75-80!
    Jag kommer se anorektisk ut vid 65.. och då ska man enligt bmi ligga på 59 liksom!  GALET!

Så skit i BMI utan man får gå efter det som känns bra liksom! Solig

Kram kram

(¯`°?.¸ ღ ♥ Min familj är min rikedom ♥ღ ¸.?°´¯)
  • sweety88
    JohannaL skrev 2011-01-13 13:23:50 följande:
    vad kul =) hade ingen följ knapp men har lagt till en nu =)
    Vars hittar man bilder på dig som dom andra talar om? nyfiken i en strut
  • Badfantasten
    Sweetie skrev 2011-01-13 13:33:54 följande:
    MrsQ:
    Det jobbiga är att jag gått upp varannan vecka typ samt stått still nu i snart en månad... Men man kämpar på ju eftersom det är det man får göra! Är en optimist.. annars hade jag gått under för lääääääänge sedan! Flört
    Men när man ser alla andra RASA och jag fortfarande är hyffsat nyopad så tycker man inte att det skulle stoppas upp såhär... Men om igen så har jag ju facit i handen just med medicinerna samt att man är invalido...
    Men om igen så är det vanligt att man kan gå upp och ner även annars... Många tror ju att man BARA rasar... och så är det ju inte.. men inte många som skriver när dom går upp liksom...
    Jag hänger mycket på youtube där jag "hänger" med dom amerikanska communitina... ogillar viktop mfl då det är för många "bessewissrar" överallt...
    www.youtube.com/user/SweetieStrand?feature=mh...  Min kanal där jag både vloggar på engelska och svenska.. men dom svenska vloggarna finner ni ju i min blogg...
    Men där inne hittar ni dom jag prenumererar på som gjort gbp i USA...

JohannaL:

Man ska ju inte gå efter BMI heller... Va inne och kikade på dina bilder och såg att du har mycket överflödig hud som i sin tur väger en hel del.. Tänk om du får bort det så småning om och då känner att du är nöjd där du är liksom! Skrattande Vilken resa du har gjort!! *impad*
    Jag är ju själv från HBG btw. Glad

Hade det inte varit för ställningen i min rygg så hade jag stannat på 75-80!
    Jag kommer se anorektisk ut vid 65.. och då ska man enligt bmi ligga på 59 liksom!  GALET!

Så skit i BMI utan man får gå efter det som känns bra liksom! Solig

Kram kram
    Kul att hitta in i din blogg. Härligt att hitta en skåning
    Absolut ingen genväg utan hjälp/vertyg för en nystart till sundare, friskare liv. Håller med dig
    Snart rasslar det till igen och kilona försvinner... Lycka till
    Efter några veckor sämre kost, får jag "ta tag" i kosten och skärpa mig. Lättare att ta tag i ngt kilo än innan tvåsiffrig övervikt
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)