• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-13 16:52:05 följande:
    Min dietist rekommenderade också fullfeta produkter, inte light
    Men.. Nu blir jag alldeles frustrerad! Såhär står det i mina papper och jag citerar ordagrannt:
    "Operationen innebär att endast små mängder mat, 1-2 dl kan intas. Detta leder till ett minskat energiintag som i sin tur leder till viktminskning.För att täcka näringsbehovet krävs det att den lilla mängd mat Du äter är så näringsrik som möjligt.
    Även om du endast kan inta små mängder mat är det viktigt att genomgående välja magra och energilåga livsmedel. Detta för att behålla den nya vikten på lång sikt".

Det står även här om varför man inte ska dricka vatten till maten. Inte som någon skrev att det var för att tarmen inte hinner ta upp all näring den kan utan för att maten ska få plats..

Jag blir juh lite fundersam som sagt. :(
  • Lattjo
    linaalice skrev 2011-01-13 19:42:33 följande:
    Men.. Nu blir jag alldeles frustrerad! Såhär står det i mina papper och jag citerar ordagrannt:
    "Operationen innebär att endast små mängder mat, 1-2 dl kan intas. Detta leder till ett minskat energiintag som i sin tur leder till viktminskning.För att täcka näringsbehovet krävs det att den lilla mängd mat Du äter är så näringsrik som möjligt.
    Även om du endast kan inta små mängder mat är det viktigt att genomgående välja magra och energilåga livsmedel. Detta för att behålla den nya vikten på lång sikt".

Det står även här om varför man inte ska dricka vatten till maten. Inte som någon skrev att det var för att tarmen inte hinner ta upp all näring den kan utan för att maten ska få plats..

Gå efter det ditt sjukhus säger om du känner attd et känns bäst. Alla sjukhus har sina riktlinjer och man får ta det lite som man vill känner jag. Mitt sjukhus tycker också att man ska äta light, jag är dock inte så förtjust i lightprodukter alls. Jag vägrar lättost tex, sötningsmedel totalvägrar jag osv. Nu när vi äter så lite så känner jag att om jag äter en smörgås med en skiva vanlig ost kommer jag inte gå upp i vikt igen. Det här är hur jag känner det iaf.
  • linaalice
    Lattjo skrev 2011-01-13 20:04:47 följande:
    Gå efter det ditt sjukhus säger om du känner attd et känns bäst. Alla sjukhus har sina riktlinjer och man får ta det lite som man vill känner jag. Mitt sjukhus tycker också att man ska äta light, jag är dock inte så förtjust i lightprodukter alls. Jag vägrar lättost tex, sötningsmedel totalvägrar jag osv. Nu när vi äter så lite så känner jag att om jag äter en smörgås med en skiva vanlig ost kommer jag inte gå upp i vikt igen. Det här är hur jag känner det iaf.
    Jag tror du har rätt. Och jag tror faktiskt att alla konstigheter i lightprodukterna är värre än fettet i sig.. Men tusan vad svårt det äratt veta.
    Tack i alla fall. :)
    Nu jäklar det det hända grejer! :)
  • Full av förhoppning

till oss sade de att man inte får dricka till eller direkt efteråt för att då sköljer man ut maten i tarmen och då får man plats med mer.

Vi ska ha lätta mjölkprodukter då det är där vi tar upp mest energi och detta hde de kommit fram till funkade bäst för en hållbar ny vikt. Aleris i kristianstad är jag opererad.
    becoming me
  • Full av förhoppning

Sleeveopererade som inte har tarmen omkopplad ska inte dricka pga att vätskan tar plats i deras smala lilla magsäck däremot.
    becoming me
  • Lattjo
    linaalice skrev 2011-01-13 20:14:33 följande:
    Jag tror du har rätt. Och jag tror faktiskt att alla konstigheter i lightprodukterna är värre än fettet i sig.. Men tusan vad svårt det äratt veta.
    Tack i alla fall. :)
    Nu jäklar det det hända grejer! :)
    Min dietist skrattade tillslut när jag sa att jag vägrade att äta alla dessa margariner, lättostar och sötningsmedel. Sen sa hon att om jag vill äta rena produkter så kan jag ju blanda vispgrädde och mjölk istället för matlagningsgrädde tex. Just matlagningsgrädde är just en sån sak jag använder för min mage rasar direkt när jag använder vispgrädde i såser. Jättekonstigt för jag har alltid kunnat äta det annars men just vispgrädde i maten funkar bara inte...
  • Nala

Förstår att du känner dig förvirrad :)

Gå efter vad som känns och funkar bäst för dig.......
  • linaalice
    Lattjo skrev 2011-01-13 20:21:22 följande:
    Min dietist skrattade tillslut när jag sa att jag vägrade att äta alla dessa margariner, lättostar och sötningsmedel. Sen sa hon att om jag vill äta rena produkter så kan jag ju blanda vispgrädde och mjölk istället för matlagningsgrädde tex. Just matlagningsgrädde är just en sån sak jag använder för min mage rasar direkt när jag använder vispgrädde i såser. Jättekonstigt för jag har alltid kunnat äta det annars men just vispgrädde i maten funkar bara inte...
    Jaha. Det låter juh lite underligt. Men skönt att hon förstodläget i alla fall.
    Läkarn ska ringa mig snart för vårt första "återbesök". Ska bli intressant vad han har att säga om allt det här. Jag tänker inte låta honom komma undan. :) Jag vill veta vad som är rätt och fel. :p
    Skönt och veta också att någon tänker ungefär lika. Nu tänker jag sluta stå ut med mina jäkla light saker. :)
  • MinFamiljj

Alla sjukhus har olika riktlinjer. Så det bästa är att kontakta sitt eget sjukhus för rådfrågning.

• PetraD
    Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:
    Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op?
    så äter man tex 1000kcal så kroppen endast upp 300kcal och resten "försvinner"??? alltid??
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)