• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • METAMORPHOSIS
    Jumbopolly skrev 2011-01-15 21:59:56 följande:
    skulle haft mens för flera dagar sedan å vet inte riktigt varför den uteblivit, men misstänker att det kan bero på mina cerazette eller att det fortfarande är oregelbundet efter min graviditet..
    Hmm kan det göra att man går upp trotts att man varit supersträng mot sig själv???
    har iof haft känningar i magen (typ mensvärk) men det har jag ju haft av och till i typ 2 veckor nu jue hmm
    Man samlar på sig vätska under/innan mens, man kan gå upp allt mellan 1-3 kilo då. Men det går man ner då mensn är borta .
  • METAMORPHOSIS
    Lalalong skrev 2011-01-15 22:14:04 följande:
    Nu är jag nere på 109 kg... Bara 10 kg till tvåsiffrigt!!! Så jäkla najs! Det är sjukt längesen jag vägde så här "lite". Jag stod stadigt på mina 130-135 kg med några dips ner till typ 125 kg i många många många år. 
    Jag vet inte exakt hur länge sen det var som jag vägde så här. Men jag gissar på runt 10 år...

3 månader sen op. Startade med strl 54-56 i byxor och  52/54 i tröjor. 
    Nu har jag 48 i byxor och 46/48 eller XL i tröjor. Det är heeeelt underbart!!
    Jag pratar i termer av klädstorlekar eftersom det är så pass konkret så det är lättast att greppa då

När jag gått ner under 100 ska jag unna mig klippning, färgning o.s.v. hos en riktigt flådig frissa. Helst där man får lite skumpa under tiden man blir klippt  
    Härligt . Grattis .
  • Päronsylt
    Jumbopolly skrev 2011-01-15 21:36:33 följande:

hmm har gått på flyt nu i 4 dagar å första 3 dygnen rasade jag ner 4 kilo direkt.. å vipps idag har jag gått upp 1 kilo av dessa. Vad beror det på??

Har druckit pulverdryckerna benhårt idag och druckit massor med vatten OCH motionerat för jag har varit å badat idag med min familj.

varför blir det så??????

Det första som försvinner när man går på flytande är vätskan. Att du gått upp ett kilo kan jag inte förklara. Men jag vet att din kropp inte börjat förbränna av reserverna än. Det tar lite tid att få igång det. :)
    Väg dig inte för ofta, det är ganska knäckande när man står stilla i flera dagar fast man bara flyter.
    Gick själv ner fyra kilo dom första fyra dagarna sen tog det 1,5 vecka innan jag tappade 2 till. Och till slut efter tre heemska veckor hade jag bara tappat 7 kilo. :(
    Medasn flera stycken som skulle opereras samma vecka hade tappat över tio kilo.. Det var tufft. :)
    Positiva tankar. :)
  • Päronsylt
    Nu är jag nere på 109 kg... Bara 10 kg till tvåsiffrigt!!! Så jäkla najs! Det är sjukt längesen jag vägde så här "lite". Jag stod stadigt på mina 130-135 kg med några dips ner till typ 125 kg i många många många år. 
    Jag vet inte exakt hur länge sen det var som jag vägde så här. Men jag gissar på runt 10 år...

Jag pratar i termer av klädstorlekar eftersom det är så pass konkret så det är lättast att greppa då

När jag gått ner under 100 ska jag unna mig klippning, färgning o.s.v. hos en riktigt flådig frissa. Helst där man får lite skumpa under tiden man blir klippt  
    Underbart! :D
    Smart det där med en plan för vad man ska unna sig. Så långt hade jag inte alls tänkt..
    Stod på 101 kilo idag. Det är många herrans år sedan jag var så "lätt". Kanske ska unna mig något jag med.. *fantiserar*
    Det allra härligaste med det här är, tycker jag, att jag kan röra på mig igen. Imorgon blir det zumba för första gången. Jag längtar. :D

Bra kämpat! Grattis! :)
  • Jumbopolly
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-15 22:38:24 följande:
    Man samlar på sig vätska under/innan mens, man kan gå upp allt mellan 1-3 kilo då. Men det går man ner då mensn är borta .
    Du har nog rätt..
    har faktiskt itne kissat så mycket senaste 2 dygnen samt inte bajsat nåt vilket iof inte är likt mig för sånt brukar ske minst en gång om dagen annars men men...
    Sedan nu inatt när ja skulle kissa så visst vad var det på g.. mens...
    å DET känns skönt då den är sen..
    Ville inte råka vara gravid IGEN inför op.. har varit det en gång så allt blev uppskjutet. Nu vill jag verkligen att den blir av...
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-15 23:21:25 följande:
    Det första som försvinner när man går på flytande är vätskan. Att du gått upp ett kilo kan jag inte förklara. Men jag vet att din kropp inte börjat förbränna av reserverna än. Det tar lite tid att få igång det. :)
    Väg dig inte för ofta, det är ganska knäckande när man står stilla i flera dagar fast man bara flyter.
    Gick själv ner fyra kilo dom första fyra dagarna sen tog det 1,5 vecka innan jag tappade 2 till. Och till slut efter tre heemska veckor hade jag bara tappat 7 kilo. :(
    Medasn flera stycken som skulle opereras samma vecka hade tappat över tio kilo.. Det var tufft. :)
    Positiva tankar. :)
    det var nog som METAMORPHOSIS sa.. mens på g...
    fast det är ju bra att veta att man kan stå stilla.
    Men när man stannar av så drastiskt så blir man lite fundersam just bara för att man enbart går på flytande föda och jag tappar tyvärr lusten att fortsätta då =( ser ingen vits med det just då.. fast nu MÅSTE jag ju fortsätta ändå eftersom jag vill bli opererad.. Men inatt vände det tillbaka och så..
    Sen vet jag att man inte skall väga sig för ofta.. När jag BANTAT då har jag inte vägt mig mer än en gång i veckan för att se ordentliga resultat....  nu har jag vägt mig varje dag bara för att få positiva tankar och orka härda ut för är det nåt jag avskyr så är det pulverdiet utan någon mat alls...
  • Lattjo
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-15 21:31:21 följande:
    Konstaterade just att jag INTE har kräkts en enda gång idag . Fantastiskt!
    Vad härligt för dig att inte ha kräkts nått!! Hoppas nu att det håller i sig!
  • Lattjo

Vad härligt det måste kännas! Grattis till ditt fina resultat!
  • Päronsylt
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 04:41:18 följande:
    det var nog som METAMORPHOSIS sa.. mens på g...
    fast det är ju bra att veta att man kan stå stilla.
    Men när man stannar av så drastiskt så blir man lite fundersam just bara för att man enbart går på flytande föda och jag tappar tyvärr lusten att fortsätta då =( ser ingen vits med det just då.. fast nu MÅSTE jag ju fortsätta ändå eftersom jag vill bli opererad.. Men inatt vände det tillbaka och så..
    Sen vet jag att man inte skall väga sig för ofta.. När jag BANTAT då har jag inte vägt mig mer än en gång i veckan för att se ordentliga resultat....  nu har jag vägt mig varje dag bara för att få positiva tankar och orka härda ut för är det nåt jag avskyr så är det pulverdiet utan någon mat alls...
    Jag förstår att du har ett rent helvete nu. Att flyta är inget roligt. Men det är värt det. Varenda dag. :)
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-16 09:02:51 följande:
    Jag förstår att du har ett rent helvete nu. Att flyta är inget roligt. Men det är värt det. Varenda dag. :)
    Nej det är inte lätt men det måste gå...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)