• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Päronsylt
    capobranco skrev 2011-01-16 17:32:48 följande:
    Hm nu blir jag lite orolig för till mig sa det att bara jag går ner mina kilon så kvittar det vad jag äter innan så därför har jag kört med flytande + en bar per dag och det har fungerat viktmässigt. Har ni andra också fått den informationen som Päronsylt har fått? eller vad sa de till er?
    Jag tror inte du behöver vara det minsta orolig. :) Det är verkligen jätteolika för varje sjukhus som gör dom här operationerna. :)
  • Päronsylt
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 17:54:50 följande:
    Hur kan de se det utan att öppna och kolla först i så fall???
    fattar inte detta...
    jag har inte ens träffat någon läkare och dietisten sa att hon kunde göra ett program med mat men då blir man bara hungrigare än o man går på soppor.. tror det mest är skrämselproppaganda..
    Läkarn menade självklart att dom skulle avbryta operationen om inte levern var tillräckligt liten. Alltså efter att dom gått in. :)
    Men det är verkligen så olika överallt. Lyssna på det era läkare och dietister säger. Det är juh där ni ska bli opererade. :)
  • lilla agnis

Ni som har opats på Ersta senaste tiden och är utomlänspatienter; ska man vara fastande till dagen innan op när man träffar narkosläkaren? Har tid hos honom 14.10 så att fasta tills dess känns inte så kul precis...Jag har sökt svar i tråden men det verkar vara oilka bud sedan tidigare.

• frökenKAJO

Här finns en film som illustrerar varför man behöver minska leverns storlek inför laporoskopisk gbp. Den går liksom inte att lyfta upp med leverhaken annars, och operationen går ej att utföra (med titthålskirugi- man kan förstås välja att snitta patienten istället, eller avbryta vilket kanske är vanligare).

mms://wwwv1.orebroll.se/kir/opvlcd_01.wmv

Tror att ni måste kopiera länken och klistra in den i webläsaren för att se filmen!

Hur man däremot ska se till att minska levern verkar det råda delade meningar om. Jag rekommenderar att man följer de kostråd man fått från sitt sjukhus. Hur mycket fett man behöver bli av med beror på såväl ursprungsvikt som fettets fördelning (kroppsform), och därför är det dumt att avvika från de råd man fått (som ju är anpassade efter just ens egna förutsättningar) och börja jämföra med hur andra gjort.

Visst är det trist att flyta/banta inför op, men det är ju för hälsans skull!

• Nala
    Päronsylt skrev 2011-01-16 16:55:40 följande:
    Till mig sa dom att det var för att allt man stoppar i sig som man måste tugga påverkar levern och dens sätt att krympa.  :)
    Det där tror jag bara är skrämselpropaganda, det är ju många sjukhus som inte har flyttvång innan operation tex..
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-16 18:21:17 följande:
    Läkarn menade självklart att dom skulle avbryta operationen om inte levern var tillräckligt liten. Alltså efter att dom gått in. :)
    Men det är verkligen så olika överallt. Lyssna på det era läkare och dietister säger. Det är juh där ni ska bli opererade. :)
    tycker bara att det är konstigt om de kan göra så.. jag fick gå på engruppträff för 1,5 år sedan å nästa gåg jag få träffa läkaren är veckan innan jag opereras. borde man inte bli ordentligt onformerad om sådant tidigare i så fall????
  • linnea77

Hur har ni gjort de gångerna ni varit  på info och kurs.

När jag var på Info inför Op så var jag tvungen att ta ledigt från jobbet, misstänker att så kommer det även bli för kursen innan oxå.
    Finns det nån ersättning man kan få från FK? eller hur har ni gjort?

LÄNGTAR efter ett brev som säger att jag ska på kurs!!!! Känns som den eviga väntan, men de känner ni väl alla igen

Kram!

• MinFamiljj

Det kan va bättre och ringa det sjukhus man ska opas på och få deras riktlinjer innför open än att söka i tråden då sjukhusen har så olika riktlinjer... Bättre att man gör rätt från början...

• Ginnsy

Har en liten fråga till er angående livet efter!

Hur tänker ni med mat?
    Tex äter ni fort.f onyttigt - Hamburgare, pizza, pasta, vittbröd m.m?
    Gottar ni er? Typ "fredagsmys"?

Mitt mål efter op är att ändra hela min livsstil.
    Bort med all skitmat! Det är den som satt mig i den sits jag är i idag.

• Mli79
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 17:54:50 följande:
    Hur kan de se det utan att öppna och kolla först i så fall???
    fattar inte detta...
    jag har inte ens träffat någon läkare och dietisten sa att hon kunde göra ett program med mat men då blir man bara hungrigare än o man går på soppor.. tror det mest är skrämselproppaganda..
    Om man har följt flytet så borde man befinna sig i ketos - det går att kolla med ett urinprov. Så rent krasst så kan de faktiskt kolla det utan att öppna en.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)