• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mli79
    Lalalong skrev 2011-01-15 22:14:04 följande:
    Nu är jag nere på 109 kg... Bara 10 kg till tvåsiffrigt!!! Så jäkla najs! Det är sjukt längesen jag vägde så här "lite". Jag stod stadigt på mina 130-135 kg med några dips ner till typ 125 kg i många många många år. 
    Jag vet inte exakt hur länge sen det var som jag vägde så här. Men jag gissar på runt 10 år...

3 månader sen op. Startade med strl 54-56 i byxor och  52/54 i tröjor. 
    Nu har jag 48 i byxor och 46/48 eller XL i tröjor. Det är heeeelt underbart!!
    Jag pratar i termer av klädstorlekar eftersom det är så pass konkret så det är lättast att greppa då

När jag gått ner under 100 ska jag unna mig klippning, färgning o.s.v. hos en riktigt flådig frissa. Helst där man får lite skumpa under tiden man blir klippt  
    Gu vad najs att det går så bra för dig! Jag hade klippning på fin salong som en "belöning" när jag nådde -25. Min nästa plan är att när jag når -40 så ska jag boka in mig på smink-kurs på typ make-up store. Och dit är det bara ett kilo nu! 
  • Jumbopolly
    Mli79 skrev 2011-01-16 10:29:44 följande:
    Gu vad najs att det går så bra för dig! Jag hade klippning på fin salong som en "belöning" när jag nådde -25. Min nästa plan är att när jag når -40 så ska jag boka in mig på smink-kurs på typ make-up store. Och dit är det bara ett kilo nu! 
    smink kurs?? är det för att lära sig att sminka sig sjlv eller sminka andra???
    Verkade intressant har jag inte hört talas om.. finns det många ställen man kan gå på sånt?? dyrt???
    vore kul att ha som mål eller beröm när man nått ett mål =)
  • SilverEmma

Om det är någon som bor runt Hässleholm så kan jag tipsa om smink-kurs! Det är en nystartad salong, hon är utbildad frisör och makeup-artist och ska ha lite sminkkvällar! Där får ni ta med det smink ni har och hon visar vad ni kan göra med det så att ni slipper köpa en massa nytt! Om man vill kan man bara köpa en ny borste eller ögonskugga men man utgår alltså från sitt eget smink! Ska själv ta dit några kompisar en kväll!

• Mli79
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 10:46:02 följande:
    smink kurs?? är det för att lära sig att sminka sig sjlv eller sminka andra???
    Verkade intressant har jag inte hört talas om.. finns det många ställen man kan gå på sånt?? dyrt???
    vore kul att ha som mål eller beröm när man nått ett mål =)
    det är för att sminka sig själv. De tar fram lite nya färger man passar i, lär en olika tekniker och så. Har en lokal make-upartist här så vi får se om det blir hos henne eller hos make up store. Ibland har Make Up Store erbjudanden, typ "utbildning" för 500:- och då får man smink av det värdet på köpet.
    SilverEmma skrev 2011-01-16 10:56:43 följande:
    Om det är någon som bor runt Hässleholm så kan jag tipsa om smink-kurs! Det är en nystartad salong, hon är utbildad frisör och makeup-artist och ska ha lite sminkkvällar! Där får ni ta med det smink ni har och hon visar vad ni kan göra med det så att ni slipper köpa en massa nytt! Om man vill kan man bara köpa en ny borste eller ögonskugga men man utgår alltså från sitt eget smink! Ska själv ta dit några kompisar en kväll!
    det lät ju skitbra att utgå från eget smink! Hatar när det känns som ett krav att man ska köpa deras egna produkter, vare sig det är till hår eller smink. Nu är det ju en liten bit till hässleholm för min del, men annars hade det varit toppen. En idé är kanske att samla ihop ett gäng GBP-skåningar och ha det som en liten aktivitet?
  • SilverEmma

Det är just därför hon lagt upp det så, hon vill inte att någon ska känna sig pressad att köpa något då det smink som används oftast är ganska dyrt! Sen är hon hemskt trevlig så jag rekommenderar verkligen henne. Vet inte om jag får skriva namnet på salongen här men vill ni veta så kan kan inboxa nästa gång jag sätter mig vid datorn. Det verkar inte funka att maila i telefonen.

Det var väl en jättebra ide att samla ihop ett gäng opererade för en sminkkväll? Det skulle jag absolut kunna tänka mig när jag blivit smal och snygg!

• Lalalong
    Mli79 skrev 2011-01-16 11:18:50 följande:
    det är för att sminka sig själv. De tar fram lite nya färger man passar i, lär en olika tekniker och så. Har en lokal make-upartist här så vi får se om det blir hos henne eller hos make up store. Ibland har Make Up Store erbjudanden, typ "utbildning" för 500:- och då får man smink av det värdet på köpet.
    det lät ju skitbra att utgå från eget smink! Hatar när det känns som ett krav att man ska köpa deras egna produkter, vare sig det är till hår eller smink. Nu är det ju en liten bit till hässleholm för min del, men annars hade det varit toppen. En idé är kanske att samla ihop ett gäng GBP-skåningar och ha det som en liten aktivitet?
    Det lät som en kul grej! Jag är på
    Klara 060504, Alva 100117
  • frökenKAJO

Bra jobbat alla tjejer! (Och killar, om det smugit sig in någon )

Visst är det härligt att se hur kroppen förändras i takt med viktminskningen, en riktig fröjd. För min del är det stora raset gjort, ligger nu på en behaglig normalvikt knappt åtta månader efter operation och behöver egentligen inte gå ner mer alls (men har ett mål som innebär att 4-5 kilo till ska bort, allt för trivseln. )

För min del består framstegen just nu av att se hur kroppen blir starkare. Att orka sånt som jag bara kunnat drömma om under åren som fet. I morse lyckades jag till exempel med konststycket att jogga nästan åtta kilometer utan uppehåll, trots att jag haft jogginguppehåll hela julmånaden. Najs.

• Jumbopolly
    Mli79 skrev 2011-01-16 11:18:50 följande:
    tufft.. skall kolla om det finns i min kommun.. är nämligen URKASS på sminkning och sminkar mig väldigt sällan pga detta.. Ja sen pga att jag aldrig orkat/haft lust.. tycker inte jag blir mycket finare för det nmär man har allt fläsk hänger här och där men det råder vi bot på nu =)
  • Maddisen80
    MizzPiggy skrev 2011-01-15 20:56:14 följande:
    Maddisen80: wow va skumt, min läkare tvekade aldrig! Fast jag bara e 163 och väger ca 108 kg . men han sa att den lägsta BMI gränsen är på 40 här, och att jag hade 40,5, jag uppfyller ju oxå såvitt jag vet övriga krav oxå, så .
    Jag hoppas ju få op.
    Fast jag vet att jag är stooor i normala mått mätt, så är jag rädd att dom ska tycka jag e för liten i dom stora måtten mätt om du förstår hur jag menar..
    Uff, hoppas på bedömnings tid snart... Så man slipper våndas...
    Japp de är väldigt skumt och jag blir jätteledsen när de inte vill skicka remiss, men landskrona har 2 års väntetid men ska ringa sundsvall imorgon och höra om deras väntetid.  Jag håller tummarna att du får op
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)