• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • SnuttanSnuttan

Ingen här inne som ska till Kristianstad och Aleris för bedömning nu i veckan? 

Jag ska dit på fredag och är toknervös! :S Mest för att inte bli godkänd då jag ligger på BMI gränsen (men ändå uppfyller jag bmikravet + att jag ha diabetes i släkten!) För mig har allt gått så snabbt så jag har knappt hunnit fatta det tror jag. 

Tack för alla bra råd och tips jag får här i foumet! :)  

• trollbottom
    lilla agnis skrev 2011-01-16 18:55:06 följande:
    Ni som har opats på Ersta senaste tiden och är utomlänspatienter; ska man vara fastande till dagen innan op när man träffar narkosläkaren? Har tid hos honom 14.10 så att fasta tills dess känns inte så kul precis...Jag har sökt svar i tråden men det verkar vara oilka bud sedan tidigare.
    Jag har också funderat på det där eftersom jag med har en tid vid klockan 14 dagen innan. Sen fick jag för mig att det kanske var 6 timmar innan. Men har tänkt ringa och kolla för man kommer ju vara ett vrak om man inte får äta
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Mli79
    lilla agnis skrev 2011-01-16 18:55:06 följande:
    Ni som har opats på Ersta senaste tiden och är utomlänspatienter; ska man vara fastande till dagen innan op när man träffar narkosläkaren? Har tid hos honom 14.10 så att fasta tills dess känns inte så kul precis...Jag har sökt svar i tråden men det verkar vara oilka bud sedan tidigare.
    Man bör vara fastande när de tar proverna, men om du ringer och pratar med Ersta så kan de ordna så att det finns remiss för proverna redan tidigare under dagen så du kan ta proverna redan innan du pratar med läkaren. Det verkar vara lite olika om man ska vara fastande eller inte, så du kan ju höra också om du verkligen behöver vara fastande inför proverna.
  • Lattjo
    Ginnsy skrev 2011-01-16 19:57:43 följande:
    Har en liten fråga till er angående livet efter!

Hur tänker ni med mat?
    Tex äter ni fort.f onyttigt - Hamburgare, pizza, pasta, vittbröd m.m?
    Gottar ni er? Typ "fredagsmys"?

Mitt mål efter op är att ändra hela min livsstil.
    Bort med all skitmat! Det är den som satt mig i den sits jag är i idag.
    Ja, jag äter fortfarande allt sånt. Men väldigt lite och inte så ofta. Jag vill leva ett normalt liv efter open och jag anser att jag lever mer normalt idag än innan operationen. Då åt jag som en häst, nu känner jag mig mer som en normal människa :)
  • trollbottom

Har funderat idag på hur jag ska göra med modifastflytandet. Ska vända dygnet idag till nattdygn då jag börjar jobba imorgon. Och har lyckats skjuta så sista, alltså fjärde påsen, ska intas vid 24:00. Men om jag sen är vaken till fem sex på morgonen så kommer jag behöva äta något igen innan jag går och sover. Sen kommer jag ju sova fram mot sen eftermiddag.
    Så jag har funderat på om jag inte ändå måste ta en påse till kanske vid fyratiden eller så för att hålla mig. Det blir ju en mer då än vad man ska men jag vet verkligen inte hur jag ska få till det här annars.

Någon som har något bra förslag?

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Päronsylt
    Nala skrev 2011-01-16 19:09:19 följande:
    Det där tror jag bara är skrämselpropaganda, det är ju många sjukhus som inte har flyttvång innan operation tex..
    Så är det säkert. Spelar väl egentligen ingen roll, men det var vad jag blev tillsagd. :) Skötte mig och fick i alla fall operationen gjord :D
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 19:16:44 följande:
    tycker bara att det är konstigt om de kan göra så.. jag fick gå på engruppträff för 1,5 år sedan å nästa gåg jag få träffa läkaren är veckan innan jag opereras. borde man inte bli ordentligt onformerad om sådant tidigare i så fall????
    Tycker hela grejen är ganska skrämmande. hur många blir inte opererade per dag? Hur mycket vet man innan? Hur mycket information får man efteråt..
    Ja, du förstår poängen.
    Men som sagt, du behöver nog inte oroa dig. Det där var vad jag blev tillsagd. :)
  • MizzPiggy

Hej allihopa, har lite funderingar kring mitt rökande, OM de e så att jag blir godkänd, jag fattar allt de här med att de kan tillstöta komplikationer om man är rökare under op, samt att man läker sämre efteråt pga försämrad blodcirkulation, ( och syreupptag)
    Men hur har ni alla gjort? När slutade ni röka? Alltså hur långt innan op? Ni som slutat sent? Hade ni abstinens på uppvaket?
    Har någon fallit dit efter op? Och återupptagit rökandet? Berätta!

• Lalalong
    MizzPiggy skrev 2011-01-16 21:03:59 följande:
    Hej allihopa, har lite funderingar kring mitt rökande, OM de e så att jag blir godkänd, jag fattar allt de här med att de kan tillstöta komplikationer om man är rökare under op, samt att man läker sämre efteråt pga försämrad blodcirkulation, ( och syreupptag)
    Men hur har ni alla gjort? När slutade ni röka? Alltså hur långt innan op? Ni som slutat sent? Hade ni abstinens på uppvaket?
    Jag slutade samtidigt som jag började flyta. Alltså två veckor innan... Kanske lite sent men narkosläkaren sa inget speciellt om det. Antecknade det dock, och frågade hur mycket jag hade rökt och så. 

Jag rökte ingenting under tiden såren läkte, vilket tog lite tid eftersom jag inte tålde agrafferna.

Men nu röker jag lite igen... Inte på "heltid" så att säga. Men när jag är själv utan man och barn tycker jag om att unna mig en eller annan cigg. Det blir kanske i snitt 1-2 om dagen typ.  
    Klara 060504, Alva 100117
  • kurilill
    trollbottom skrev 2011-01-16 20:40:30 följande:
    Har funderat idag på hur jag ska göra med modifastflytandet. Ska vända dygnet idag till nattdygn då jag börjar jobba imorgon. Och har lyckats skjuta så sista, alltså fjärde påsen, ska intas vid 24:00. Men om jag sen är vaken till fem sex på morgonen så kommer jag behöva äta något igen innan jag går och sover. Sen kommer jag ju sova fram mot sen eftermiddag.
    Så jag har funderat på om jag inte ändå måste ta en påse till kanske vid fyratiden eller så för att hålla mig. Det blir ju en mer då än vad man ska men jag vet verkligen inte hur jag ska få till det här annars.

Någon som har något bra förslag?
    När jag gick Cambridegkuren var det många som delade upp sina påsar och åt 4-6ggr per dag. Jag själv körde tre påsar anpassade efter jobbet (natt), dvs tog sista väldigt sent, kanske kl 24, sen klarade jag mig tills jag vaknade vid 11-12.
    Modifast ska man väl dessutom ta 4 påsar om dagen, så då kan du ju dela den sista och ta på morgonen innan du går hem.
  • Jumbopolly
    MizzPiggy skrev 2011-01-16 21:03:59 följande:
    Jag har nyss slutat.. nästan en månad inan operationen JUST föra tt slippa abstinens på uppvaket + att slippa värsta abstinensen när jag går på pulvet diet vilket jag gör nu... å tänkte inte återuppta rökandet sedan.. kan man hålla upp i över en månad så ska man väl kunna fortsätta sedan
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)