• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Annicka
    Maddisen80 skrev 2011-01-20 08:25:45 följande:
    tråkigt att du har blivit sjuk,krya på dig iaf.
    Tack och lycka till idag med telefonsamtalet.

Kram Annicka
  • J L86
    SnuttanSnuttan skrev 2011-01-20 07:01:57 följande:
    Är så nervös så jag mår illa, bokstavligen talat! 

I morgon får jag äntligen veta om jag blir godkänd för operation, eller inte. Blir jag godkänd så får jag dessutom
    ett operationsdatum och information även om det, samtidigt - i morgon! 

Jobbar till 19.15 idag (så dagen lär gå fort!) och i morgon 06.30 åker jag och sambon mot Kristianstad och Aleris.

Håll tummarna för mig snälla! ;)
    Va inte inställd på att du får op tid med dig hem. vi blev lovade det, men det kunde dom inte hålla utan dom ringde upp någon vecka senare. men lycka till, dom är toppen bra där =)
  • SnuttanSnuttan

Ah TACK alla ni som svarat och önskat lycka till! 

J L86: Jag är faktiskt inte inställd på någonting, inte ens att bli godkänd! Men, bara tanken på att jag faktiskt KAN sitta här i morgon - med ett operationsdatum, gör mig alldeles knäsvag....

Min resa har gått väldigt fort och jag har förstått att det kanske är därför jag är SÅ nervös, osäker, rädd.. jag har nog inte hängt med riktigt Flört 

Tack för att du delar med dig om hur de är, det känns betryggande med positiv respons från andra som varit i samma sits! {#emotions_dlg.flower} 

• J L86
    SnuttanSnuttan skrev 2011-01-20 09:55:14 följande:
    Ah TACK alla ni som svarat och önskat lycka till! 

J L86: Jag är faktiskt inte inställd på någonting, inte ens att bli godkänd! Men, bara tanken på att jag faktiskt KAN sitta här i morgon - med ett operationsdatum, gör mig alldeles knäsvag....

Min resa har gått väldigt fort och jag har förstått att det kanske är därför jag är SÅ nervös, osäker, rädd.. jag har nog inte hängt med riktigt Flört 

Tack för att du delar med dig om hur de är, det känns betryggande med positiv respons från andra som varit i samma sits! {#emotions_dlg.flower} 
    Det kommer att gå bra ska du se =) Dom är toppen trevliga allesammans där tycker jag. Jag va oxå nervös men det la sig när man väl var där.

Min resa gick oxå väldigt fort. från att jag blev godkänd va det bara lite mera än 4 veckor till op. pga flyttvånget, annars kunde dom haft op snabbare om man inte behövt gå ner så mycket :) Lycka till
  • SnuttanSnuttan
    J L86: Min resa hittils har inte ens tagit 2 månader. Från remiss skickad från vårdcentralen - till att jag åberopade vårdgarantin - till att jag nu ska på bedömning.

Blir jag godkänd och får en operationstid inom 4 veckor (som det står i papperna) har hela resan inte ens tagit 3 månader totalt - och det MED jul och nyårsledighet inräknat Förvånad 
  • MizzPiggy

Snuttansnuttan: vilket län bor du? Ja blir avis, ;) när jag pratade
    Med dom( trots att jag åberopat garantin, så sa dom att om du blir godkänd så är op kön ett år :( ... Så jag har nog inte så
    Mkt val än om jag ska skicka egenremisser, fattar inte varför inte dom
    Kan skicka runt remissen till ett ställe sol har tid, än att man ska leta själv..
    Lycka till med allt!

• Uller
    SnuttanSnuttan skrev 2011-01-20 10:10:07 följande:
    J L86: Min resa hittils har inte ens tagit 2 månader. Från remiss skickad från vårdcentralen - till att jag åberopade vårdgarantin - till att jag nu ska på bedömning.

Blir jag godkänd och får en operationstid inom 4 veckor (som det står i papperna) har hela resan inte ens tagit 3 månader totalt - och det MED jul och nyårsledighet inräknat Förvånad 
    Du får berätta allt om besöket. Ska till Aleris den 1/2. Har idag varit iväg och tagit proverna som skulle tas inför besöket.
    Vill gärna veta allt om hur besöket gick till.
  • J L86
    Uller skrev 2011-01-20 11:11:19 följande:
    Du får berätta allt om besöket. Ska till Aleris den 1/2. Har idag varit iväg och tagit proverna som skulle tas inför besöket.
    Vill gärna veta allt om hur besöket gick till.
    Menar du bedömningen?
  • Farie

Hejsan på er!

Hoppas man får hoppa in så här....har inte skrivit nåt inlägg tidigare med läst väldigt länge ;)...

Igår kom äntligen brevet med kallelsen till operation :multi: .
    Den 15:e februari kl 7.45 ska jag infinna mig på Lycksele lasarett för inskrivning och träff med diverse människor och operationen blir då den 16:e (antar jag). På min födelsedag och allt. Kan inte tänka mig nån bättre födelsedagspresent faktiskt ;)....

Det känns SÅ skönt att äntligen få göra operationen då jag fick ställa in förra datumet jag fick (25 okt) på grund av barnbesked och resa till landet långt borta och hämta hem vår lilla dotter :veryhappy: ....men det var det värt !

Är det nån fler här inne som ska opereras i Lycksele runt den 16:e? Eller som ska upp och träffa sköterskan nu på tisdag?!?
  • littlemisstrouble
    trollbottom skrev 2011-01-19 18:17:24 följande:
    Jo, jag blir enormt trött men det går ju bara man håller sig igång på nätterna. Inte sätta sig ner under de timmar när det blir som jobbigast. Man får nog bara bita ihop. Men det är precis som att min kropp inte orkar vara vaken på natten utan vill vända till dagen. Skumt skumt, har aldrig varit med om det förut
    det är väl för att kroppen inte får i sig så mycket som den vill ta igen sig på natten och inte vara uppe och jobba. har märkt det nu när jag jobbar och endast räknar kalorier att man är nästan lite yr i huvudet ibland när man sätter sig ner. gulp hur ska detta gå?
    Planering är a och o......
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)