• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-02-01 15:08:33 följande:
    Med barn blir det ju lätt så. Dom drar ju hem olika smittor hela tiden. blä!

Ja,när jag kom dit så kände jag att det var en jävla dålig idé. haha. Fan,jag satt nästan och dregglade för att allt såg så sjukt gott ut. faaan. Men samtidigt kan jag ju inte isolera mig hemma när jag har Vilja heller. Vi var på öppna förskolan igår och då ville jag också dö när alla satt och åt sina goda hemlagade lunchar med hederlig husmanskost. Saknar inte skräpet så mycket. Utan riktigt mat!

Men sen får jag äta på riktigt igen. Om några månader.
    Ja, precis! Och min minsting är snorig så därför jag är lite rädd för bli smittad, kan vara sjuk när som helst men inte nu Tungan ute Nej, det förståss men man behöver ju inte isolera sig men kanske undvika tillfällen där dt äts mkt, man kan ju göra så mkt annat än äta Glad Men jag vet hur dt är, oftast sånt som inträffar under mamma träffar.
    Tja, men dt är ganska konstigt för vanlig mat är min största lasst men ändå så var jag sugen på allt möjligt annat, men gissar dt satt lite psykiskt oxå. Fick du förreesten såna där näringsdrycker från sophiahemmet?
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-01 15:15:39 följande:
    Ja, precis! Och min minsting är snorig så därför jag är lite rädd för bli smittad, kan vara sjuk när som helst men inte nu Tungan ute Nej, det förståss men man behöver ju inte isolera sig men kanske undvika tillfällen där dt äts mkt, man kan ju göra så mkt annat än äta Glad Men jag vet hur dt är, oftast sånt som inträffar under mamma träffar.
    Tja, men dt är ganska konstigt för vanlig mat är min största lasst men ändå så var jag sugen på allt möjligt annat, men gissar dt satt lite psykiskt oxå. Fick du förreesten såna där näringsdrycker från sophiahemmet?
    Och det går jättemycket magsjuka! Men du får kurera dig ordentligt så du inte blir sjuk. Låt inte barnen pilla i munnen och så. Även om man inte kan undvika deras små fingrar som fäktas i ansiktet ibland

Tycker jag ser mat överallt nu. haha. Man tänker inte på det annars när man får äta men igår försökte jag läsa mina dagliga bloggar men det var då tamejfan mat och karra överallt.

Nope,inga näringsdrycker. Får säkert sen!
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-02-01 15:26:43 följande:
    Och det går jättemycket magsjuka! Men du får kurera dig ordentligt så du inte blir sjuk. Låt inte barnen pilla i munnen och så. Även om man inte kan undvika deras små fingrar som fäktas i ansiktet ibland

Tycker jag ser mat överallt nu. haha. Man tänker inte på det annars när man får äta men igår försökte jag läsa mina dagliga bloggar men det var då tamejfan mat och karra överallt.

Nope,inga näringsdrycker. Får säkert sen!
    Haha, hallicinerar du va? Flört Nej, dt undviker jag redan så gott jag kan men tyvärr är har man ju en del närkontakt med dom små.
    Jag brukar vara så smart så jag tom läser matdag böckerna på viktop, smartie. Man blir inspererad, men sugen som få!! Ah, jag fick 3 stycken som skulle drickas dagen innan. Men hört dom inte smakar något vidare.
  • TantZ
    anli00 skrev 2011-02-01 12:01:34 följande:
    Inte hort nat sant....visst man vet ju att det finns risker, men det gor d ju med dom flesta op, sa hon inget o vad det var for nya ron da?
    Nä tänkte inte över det just då men hörde något av grannen (som åxå hört detta) att det va något om att det gick av en massa blodkärl vid operationerna och att dom insett nu att det va farligare än vad dom trott innan. Ville bara veta mer och mer exakt om det..
  • sweety88
    TantZ skrev 2011-02-01 15:43:33 följande:
    Nä tänkte inte över det just då men hörde något av grannen (som åxå hört detta) att det va något om att det gick av en massa blodkärl vid operationerna och att dom insett nu att det va farligare än vad dom trott innan. Ville bara veta mer och mer exakt om det..
    Jag tror jag vet vad du talar om och det var på nyhetern.
    Och dt är en ovanlig komplikation, här har du artikeln som nyheterna grundade sig på

www.lakartidningen.se/engine.php&articleId=15863
  • TantZ
    sweety88 skrev 2011-02-01 15:52:29 följande:
    Jag tror jag vet vad du talar om och det var på nyhetern.
    Och dt är en ovanlig komplikation, här har du artikeln som nyheterna grundade sig på

www.lakartidningen.se/engine.php?sectionId=0&...
    ah.. tack...{#emotions_dlg.flower}
    På henne lät det inte som en ovanlig åkomma utan något som hände vid varje operation. Att op inte är riskfritt behöver man ju bara läsa FL för att se sanningen och den är jag medveten om. men har man inget val så har man inget val..
  • sweety88
    TantZ skrev 2011-02-01 15:57:33 följande:
    ah.. tack...{#emotions_dlg.flower}
    På henne lät det inte som en ovanlig åkomma utan något som hände vid varje operation. Att op inte är riskfritt behöver man ju bara läsa FL för att se sanningen och den är jag medveten om. men har man inget val så har man inget val..
    Nej, dt är inte vanligt Glad Lyssna inte så mkt på folk eller media, klart man ska vara medvetna om riskerna men dom är långt ifrån så höga som folk får dt och låta. Skulle riskerna att bli svårt skadad/dö vara så höga skulle dom aldrig utföras i denna utsträkning som dom gör. Och många av riskerna som folk pratar om gäller alla operationer, inte endast dessa viktopertioner. Så andas ut Flört Vi lever redan med dom farligaste riskerna
  • Jossii

Nu har jag fått tid den 23 feb på vc för att ta EKG och kolla blodtrycket. Sen är det bara till att vänta på en op-tid. Hoppas hoppas att blodtrycket inte ska strula bra. Rynkar på näsan

• TantZ
    sweety88 skrev 2011-02-01 16:00:59 följande:
    Nej, dt är inte vanligt Glad Lyssna inte så mkt på folk eller media, klart man ska vara medvetna om riskerna men dom är långt ifrån så höga som folk får dt och låta. Skulle riskerna att bli svårt skadad/dö vara så höga skulle dom aldrig utföras i denna utsträkning som dom gör. Och många av riskerna som folk pratar om gäller alla operationer, inte endast dessa viktopertioner. Så andas ut Flört Vi lever redan med dom farligaste riskerna
    haha.. ja det va ju läkaren som fick det att låta så allvarligt, hon ville ha mig på piller först men jag frågade om hon va galen. Frågade om hon läst biverkningarna av Alli?? haha njursvikt, blodproppar osv osv.. kan jag ju lika gärna va tjock..
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)