• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Ferguson
    Hera78 skrev 2011-02-01 09:15:27 följande:
    Om 1,5 timme bär det av till Stockholm och Ersta, imorgon är det äntligen dags! Har nyss skrivit ett jobbigt brev till sambon som han hittar på kudden ikväll, det känns bättre nu efter att ha skrivit det och gråtit ut en del av rädslan och oron... Håll tummarna för oss som ska opas imorgon!
    Håller tummarna!!!! God luck
    Lev livet imorgon kan det vara försent
  • Hera78
    CeciliaB skrev 2011-02-01 09:20:55 följande:
    Ett jobbigt brev som han ska läsa när du inte är där och innan du gjort operationen?
    Vilken rolig natt han verkar ha framför sig!  =/
    Han lär ju inte kunna läsa det när jag är här i vilket fall och det spelar ju ingen större roll om jag skrivit det eller säger det innan vi skiljs åt idag, han lär inte ha en rolig natt i vilket fall. Men tack för din stöttande kommentar...
  • Sannalouise87
    Om 1,5 timme bär det av till Stockholm och Ersta, imorgon är det äntligen dags! Har nyss skrivit ett jobbigt brev till sambon som han hittar på kudden ikväll, det känns bättre nu efter att ha skrivit det och gråtit ut en del av rädslan och oron... Håll tummarna för oss som ska opas imorgon!
    Jag som är ny i tråden förstår inte varför du skrivit brev? Har du inte berättat om op:n eller är det ett "kärleksbrev" ?

Blev också lite fundersam...

Men lycka till i alla fall!
  • Zack o Tuvas mamma

@ Hera78
    Vi är några stycken här på Ersta. Så vi ses väl i fikarummet

• trollbottom
    Välkommen till Stockholm. Kanske ses vi idag på Ersta. Jag ska iaf dit idag och träffa narkosläkaren. Börjar bli så sjukt nervös nu. Inte kanske rädd men nervös. Eller jo, skräckslagen inför ev. smärta
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • sweety88

Jaaa!! Var på invägningen idag och den var jätte fin, så operationen blir av fast jag inte gått ner allt jag skulle!!

• trollbottom
    sweety88 skrev 2011-02-01 11:03:19 följande:
    Jaaa!! Var på invägningen idag och den var jätte fin, så operationen blir av fast jag inte gått ner allt jag skulle!!
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • anli00
    TantZ skrev 2011-02-01 09:12:18 följande:
    puffar på min fråga som jag ställde för några sidor sen (har själv tappat bort vilken det ens va på)

Men.. va hos läkare på VC för en remiss och hon pratade om nya rön ang. GBP och att det har visat sig farligare än man tidigare trott.. har försökt att hitta vad dom nya rönen är men hittar inget, någon som vet här? {#emotions_dlg.flower}
    Inte hort nat sant....visst man vet ju att det finns risker, men det gor d ju med dom flesta op, sa hon inget o vad det var for nya ron da?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)