• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sweety88
    TantZ skrev 2011-02-01 16:19:50 följande:
    haha.. ja det va ju läkaren som fick det att låta så allvarligt, hon ville ha mig på piller först men jag frågade om hon va galen. Frågade om hon läst biverkningarna av Alli?? haha njursvikt, blodproppar osv osv.. kan jag ju lika gärna va tjock..
    Vet du, min läkare på vårdcentralen var inte ett dugg positiv till operationer och han tom nekade mig en remiss. Lyssna istället på dom kunniga uppe på kirurgin Glad
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-01 15:29:17 följande:
    Haha, hallicinerar du va? Flört Nej, dt undviker jag redan så gott jag kan men tyvärr är har man ju en del närkontakt med dom små.
    Jag brukar vara så smart så jag tom läser matdag böckerna på viktop, smartie. Man blir inspererad, men sugen som få!! Ah, jag fick 3 stycken som skulle drickas dagen innan. Men hört dom inte smakar något vidare.
    Ja,jag har suttit idag och kollat lite efter bra soppor att göra tills efter min op men attans så hungrig man blir!

Har nyss konstaterat att Modifast pasta rätter inte är att rekomendera. Usch,torr äcklig pasta som smakade konstigt. Kräks
  • TantZ
    sweety88 skrev 2011-02-01 16:21:14 följande:
    Vet du, min läkare på vårdcentralen var inte ett dugg positiv till operationer och han tom nekade mig en remiss. Lyssna istället på dom kunniga uppe på kirurgin Glad
    läkaren på VC va bra på det sättet att hon vill att vi tar alla prover (vilket jag gjorde idag) och är alla värden ok, skickar hon remissen, annars åtgärdas dom så hon kan skicka remiss. Hon sa att det inte va nån idé atts kicka remiss för den skulle komma tillbaka med ett blankt nej annars..
  • Mli79

Någon som vet hur det funkar med anti-gasmedicin och en opererad mage? Jag äter penicilin just nu för bihåleinflammation och min mage är inte glad. Jag brukade innan OP bli lite illamående av det här penicilinet, men nu istället är magen jättespänd, typ som om jag producerar gas som inte kommer ut.
    Någom som tar testat typ Imogaze?

• 1975

Oj oj då ska du veta hur mkt man fiser efter op. En hemsk biverkning!! Och dom luktar så man står inte äns ut själv av lukten. Nu e min stora fasa att om tre veckor ska jag föda barn och tänk om jag måste fisa.! Bm kommer ju DÖ!!! Vad fan ska jag göra????

• Mary Jo
    1975 skrev 2011-02-01 16:44:14 följande:
    Oj oj då ska du veta hur mkt man fiser efter op. En hemsk biverkning!! Och dom luktar så man står inte äns ut själv av lukten. Nu e min stora fasa att om tre veckor ska jag föda barn och tänk om jag måste fisa.! Bm kommer ju DÖ!!! Vad fan ska jag göra????
    du får väl ursäkta dig innan. Dom är nog vana ;)
  • METAMORPHOSIS

Sedan jag blev sjuk i magsåret i oktober-2010, och då jag fick åka ambulans fyra gånger, varav den sista gången då jag var medvetslös, så tror min dotter på 7 år att jag ska dö. Hon frågade mig i lördags på sjukhuset "ska du dö nu mamma?".

Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne, för hon vill inte prata om det med mig, eller med sin pappa...

Ibland blir man fan rädd för att hjärncellerna är på allmänt utdöende i riket
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-01 17:02:05 följande:

Sedan jag blev sjuk i magsåret i oktober-2010, och då jag fick åka ambulans fyra gånger, varav den sista gången då jag var medvetslös, så tror min dotter på 7 år att jag ska dö. Hon frågade mig i lördags på sjukhuset "ska du dö nu mamma?".

Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne, för hon vill inte prata om det med mig, eller med sin pappa...

uscha... ja det är en svår sits.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara hela skiten för min dotter (8 år) så hon förstår (under adhd/add utredning så allt förstås inte riktigt "rätt"). Men tar det som senare projekt när/om dom tillåter detta. Du får gärna ge tips sen hur jag ska gå till väga.

kanske förklara att det är en sjukdom och inget att vara rädd för.. äsch.. jag vet inte.. är så svårt..

hoppas ni hittar något sätt..{#emotions_dlg.flower}
  • METAMORPHOSIS
    TantZ skrev 2011-02-01 17:20:27 följande:
    uscha... ja det är en svår sits.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara hela skiten för min dotter (8 år) så hon förstår (under adhd/add utredning så allt förstås inte riktigt "rätt"). Men tar det som senare projekt när/om dom tillåter detta. Du får gärna ge tips sen hur jag ska gå till väga.

kanske förklara att det är en sjukdom och inget att vara rädd för.. äsch.. jag vet inte.. är så svårt..

hoppas ni hittar något sätt..{#emotions_dlg.flower}
    Jag har ringt till hennes skola nu, dom har ingen kurator, så jag ringde till BUP, och dom sa att skolan har skyldighet att hyra in en kurator, så jag ska ringa till rektorn på skolan imorgon.
    Ibland blir man fan rädd för att hjärncellerna är på allmänt utdöende i riket
  • TantZ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-01 17:31:19 följande:
    Jag har ringt till hennes skola nu, dom har ingen kurator, så jag ringde till BUP, och dom sa att skolan har skyldighet att hyra in en kurator, så jag ska ringa till rektorn på skolan imorgon.
    ooh va bra! tänkte inte ens så lång...
    hoppas dom fixar en snart, det är ju en rätt akut sak.. barn ska inte vara rädda för att dom tror att mamma ska dö...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)