• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • trollbottom
    Zunrose skrev 2011-02-04 12:50:29 följande:
    vad är slitsarna för ngt som de syr ihop??
    Vad jag har förstått så är det som fickor som blir bakom tarmarna. Vissa sjukhus har som rutin att sy ihop dom och andra inte. Nu görs en studie för att se om det kan minska tarmvred genom att sy ihop slitsarna.
    Jag är med i studien och kirurgen får ett kuvert som han öppnar när det är dags att operera där det står om han ska sy ihop dom eller inte. Sen blir det uppföljning antar jag på något vis.

Tanken är väl att om man syr igen slitsarna så blir det mindre spelrum för tarmarna att röra sig på och därmed ska väl då också risken för tarmvred minska.

Men jag är inte helt säker på att jag minns rätt
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Zunrose
    trollbottom skrev 2011-02-04 14:27:00 följande:
    Vad jag har förstått så är det som fickor som blir bakom tarmarna. Vissa sjukhus har som rutin att sy ihop dom och andra inte. Nu görs en studie för att se om det kan minska tarmvred genom att sy ihop slitsarna.
    Jag är med i studien och kirurgen får ett kuvert som han öppnar när det är dags att operera där det står om han ska sy ihop dom eller inte. Sen blir det uppföljning antar jag på något vis.

Tanken är väl att om man syr igen slitsarna så blir det mindre spelrum för tarmarna att röra sig på och därmed ska väl då också risken för tarmvred minska.

Men jag är inte helt säker på att jag minns rätt
    okay tack för svaret får väl googla lite extra på det!!
  • Jenny N
    Zodic skrev 2011-02-03 23:11:15 följande:
    Hur tänker ni andra kring dåliga vanor? Har ni dåliga vanor även efter opn? "unnar" ni er dåliga saker ibland?

Livet är automatiskt nyttigare för jag kan inte dricka läsk, äta större mängder mat, godis och sötsaker. Men ibland fikar jag med nån kompis och äter en hallongrotta eller jag köper 4-5 lösgodisar (vilket ofta är nästan för många, speciellt om det är choklad). Det är ju helt normalt, eller? Men ändå skäms jag på något vis, jag borde veta bättre jag har fått en chans till ett bättre liv osv.
    Men det är väl det enda jag unnar mig, jag dricker ingen alkohol tex. 

I vilken utsträckning gör ni det?
    Första året efter GBP åt jag hur nyttigt som helst, det gör jag inte längre.
    Nu har jag ett ganska ovanligt problem, att jag går ner för mycket  i vikt, och så fort jag skippar allt som har med bröd/bullar/godis och sånt att göra så rasar jag i vikt igen.
    Så för att hålla mig på denna vikt har jag fått proteintillskott, men får inte i mig dom längre, blir illamående bara jag tänker på dem, så nu äter jag dagligen vitt bröd igen med smör och ost, på helgerna äter jag lite godis och det händer även att jag fikar ibland.

Jag förstår din känsla av att skämmas, gjorde det själv förut, men sålänge det är inom rimliga gränser så tycker jag att det är helt ok att äta "fel" ibland. 
  • Lajsa82

grattis till alla tider m.m.

här går det sakta men säkert e lite dålig på att äta, men skärper mig dag för dag...tappar mängder med hår men men det hör ju till....

en lite fråga, jag får lätt magknip, gaserna (ursäkta) sätter sig på tvären....någon som vet om det är okej att köpa receptfria mediciner för detta?? och isåfall vilken?

ღLisa och Williamღ
  • Ferguson

Mår så gött nu, har fått op tid på måndag så fastan i 5 veckor har ett slut......... =)

Lev livet imorgon kan det vara försent
  • Zunrose
    Jumbopolly skrev 2011-02-04 03:54:54 följande:
    skumt.. Läkaren som kom och tittade på mig mitt i natten för jag inte kunde sova av all värk sa att när man sytt slitsarna så gör det oftast ondare i magen pga de har hållt på rängre och rotat i magen och irriterat mer än på andra. En del som sytt slitsarna kunde ha riktigt ont påstod läkaren. Hade för jävligt ont första natten. Nu är det andra natten och jag vaknade nyss och kände att jag inte hade alls så ont i natt som tidigare natt. Varken i magen eller axlarna.. och DET är skönt =) Så nu skall jag försöka krypa ner hos min lille son igen.. han är sååå söt å go å titta på men ack så sorgligt när man inte  får lyfta honom.
    HAN har verkligen saknat sin mamma det här stackars dygnet jag varit borta..
    Inte ätit, druckit eller försökt bajsa. Bara gnällt och skrikit ända fram tills han hörde min röst i telefonen =).
    Nu är han med mig igen och han är lugn som en fura. åt välling igår kväll så det stod härliga till och bajsade ordentligt samt drack en hel flaska vatten diirekt =)
    Så nu npr bpde jag och pojken bättre =)
    vad sa läkaren till dig om när du fick bära din son igen?
  • littlemisstrouble
    Mary Jo skrev 2011-02-03 18:15:50 följande:
    lycka till! dom verkar jätteduktiga där. trevliga är dom också!
    Lycka till du också Ja dom verkade vara trevliga när jag träffade dom för bedömning iaf
    Planering är a och o......
  • Kicki11
    Zodic skrev 2011-02-03 23:11:15 följande:
    Hur tänker ni andra kring dåliga vanor? Har ni dåliga vanor även efter opn? "unnar" ni er dåliga saker ibland?

Livet är automatiskt nyttigare för jag kan inte dricka läsk, äta större mängder mat, godis och sötsaker. Men ibland fikar jag med nån kompis och äter en hallongrotta eller jag köper 4-5 lösgodisar (vilket ofta är nästan för många, speciellt om det är choklad). Det är ju helt normalt, eller? Men ändå skäms jag på något vis, jag borde veta bättre jag har fått en chans till ett bättre liv osv.
    Men det är väl det enda jag unnar mig, jag dricker ingen alkohol tex. 

I vilken utsträckning gör ni det?
    Jag gör det också försöker hålla mig till helger jag kan även ta ett halvt glas vin mer får jag inte i mig till fredagen. Jag tycker att man ska kunna leva ett normalt liv och då innebär det att man tar en kola någon gång ibland men det blir ju inte som förr. Kanske jag tänker fel. vet inte. Jag opade mig den 10/11 och har gått ner 29 kg och går ner mellan 1-2 kg per vecka fast jag unnar mig lite grann ibland. Det skulle vara kul om några som har varit opade längre kunde citera ditt inlägg så vi får se om vi är helt ute och cyklar. 
  • Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-02-04 20:29:10 följande:
    vad sa läkaren till dig om när du fick bära din son igen?
    Han sa att under sjukskrivningstiden ville han INTE att jag bar på honom pga riskerna att gå sönder inuti.
    Nu har de ju sytt slitsarna på mig också vilket innebär en aningen större process samt lite mer som kan gå upp och gå sönder ocm man missköter sig så inga lyft på 2 veckor.. sedan var det fritt fram.
    Har hållt pojken i knät men inte lyft honom en massa.. det har andra fått göra och satt honom i mitt knä en stund. Min lillkille saknade mamma så otroligt att han varken åt eller drack medans jag låg på sjukhus.
    Nu äter han och dricker som bara den när jag finns i närheten igen =).
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)