• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hejja digsnöstjärna skrev 2010-09-18 21:59:18 följande:
    Tinzi:

Jag fick flyta i 7 (!) veckor. Dock inte tänkt så från början, men min op blev uppskjuten två gånger och sedan en jul å nyår emellan. Det var tungt som f*n, men det gick!

Kämpa på, du fixar det!!

Kom på att jag skulle kunna posta lite efterbilder nu. Inte i mål ännu, men en bra bit på väg. Opades i Januari 2010. På bilderna har jag tappat 50 kilo. Men har tappat 3 till nu.

Wow, superbra jobbat!!

7 veckors flyt, då hade jag svält ihjäl. Kunde inte ens flyta två för jag spydde upp allt......kommer ihåg hur jobbigt du hade det innan du äntligen fick din operation...
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-19 13:51:18 följande:
    Och så känner jag att jag måste ställa en lite kontroversiell fråga...
    Inne på viktop och viktdropp läser man ofta om hur folk med längre platåer (alltså stillastående vikt i flera månader) påstår att det beror på att de äter för LITE?
    Kan det verkligen vara så?
    Nog förstår jag att för lite mat kan få kroppen att dra i handbromsen under en kortare period (den reagerar ju så på svält), men månader i sträck?
    Hur sjutton lyckas då anorektiker gå ner i vikt överhuvudtaget?
    Jag har iaf märkt att jag har gått ner fortare ju mer jag äter....det är väl samma som om du bantar, äter du för lite så ställer kroppen in sig på svält och viktminskningen stannar av......

Anorektiker äter ju typ ingenting alls, det kanske skall vara allt eller inget så att säga :)
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-19 17:39:54 följande:
    Ja, det kanske är som ni säger. Allt eller inget. I längden tror jag däremot inte att man kan stå still genom att äta för lite, oavsett vad man väljer att äta. Ligger man på ett konstant lågt kaloriintag så går man ju till slut ner i vikt, oavsett om maten består av kolhydrater eller proteiner.
    Min gissning är att de som står still i månader inte gör det uteslutande genom att äta för lite, det låter väldigt märkligt. Däremot kan man säkert stå still under kortare perioder till följd av för lågt näringsintag.
    Det där är säkert sant, då är det nog något mer som ligger bakom. Däremot tror jag att många är rädda för att äta för mycket, har läst om många som har fått matlistor från sitt sjukhus och är hungriga när de har ätit upp en måltid. Ät tills ni är mätta liksom, äter man normal mat så kan man ju nästan inte äta för mycket, det tar ju stopp efter en liten mängd ändå.

Jag tror å andra sidan att om man är rädd för att äta för mycket och äter för lite så att säga det första gratisåret så kan det vara lätt att tom gå upp i vikt efter ett par år när matmängderna ökar för att man kan äta mer mat så att säga.......

Ät tills ni är mätta och nöjda varken mer eller mindre tror jag på :)
  • Nala
    Sweetie skrev 2010-09-20 16:01:47 följande:
    Hej alla!

Tack Hedda för tråden!

Själv ska jag genomgå en GBP den 6/10 på sofiahemmet !
    Någon mer än jag som opererats av Dr. Loogna??

Kram på er
    Jag har opererats av honom :)
  • Nala
    Queenie70 skrev 2010-09-21 00:06:56 följande:

55 kilo lättare på 13 månader snart. Låt er inspireras och försök bortse från pelikanhakan.
    WOW!!! Du är skitduktig och du strålar......hot mama ;)
  • Nala
    Badfantasten skrev 2010-09-22 14:23:33 följande:

-40 kg
    Wow, du är ursnygg!! Heja dig :)
  • Nala
    Freyla skrev 2010-09-23 15:13:40 följande:
    Tycker ni som är opererade att ni får i er bra med vatten? Som jag har förstått det så kan man inte klunka i sig ett helt glas åt gången utan måste smådricka?
    Jag får inte i mig bra med vatten....har skitsvårt att dricka kalla drycker överhuvudtaget...det enda jag får ner utan problem är kaffe och te (och vin ;)
  • Nala

Imorgon skall jag åka till Sophiahemmet på återbesök, roligt! Åker själv och har lagt hemresan på eftermiddagen så jag har en hel härligt ensam dag i Stockholm, skall bli så skönt :)

Får väl prata med den gode doktor Peter om mina värden, de var inte så lysande sa han när han ringde.

Kram på er!

• Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-23 22:08:46 följande:

Men var det inte bara hb som var lågt?
    Hoppas du får en härlig dag i Stockholm, samt på Sophiahemmet med den gode doktor Peter.
    Vet inte riktigt, det var blodvärdet och järndepån iaf...han mumlade lite vår gode doktor och sa att vi kunde prata mer när jag kom upp :)

Tack tack, det får jag alldeles säkert :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)