• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2010-08-09 22:29:42 följande:
    Men om ni kan dricka kaffe och the, kan ni inte värma vattnet då innan ni dricker det? Måste ju vara jobbigt att inte få i sig tillräcklit med vätska!
    Varmt vatten låter ju sådär men jag skall prova.... :)
  • Nala
    V P E skrev 2010-08-11 20:42:18 följande:
    Live update från Sophiahemmet!

Opererad igår, kl. 13. Fick vänta från 9 till 13, men med lite krumelurpiller i kroppen så gick det fint
    Fick medicin IV mot oro nere i förrummet innan op, för då var jag rejält nervös...
    Men de var så snälla så, jag somnade gott och vaknade... och mådde riktigt, riktigt illa. Kräktes och såg i kors i flera timmar... fick alla möjliga medel mot illamående, men de hjälpte inte.
    Till sist blev det ändå bättre och jag fick åka tillbaka till avdelningen.

Idag har jag lyckats få i mig de 1500ml vätska och soppa som jag måste äta.
    Har rejält ont i magen och i ryggen (på grund av allt liggande) men det får man ju trevliga mediciner mot...

Åker hem i morgon, och jag är såå tacksam över att jag har tagit mig igenom operationen med livet i behåll

All personal här är fantastiskt bra, så jag kan rekommendera Sophiahemmet för den som inte valt var de ska opereras än...
    Välkommen till andra sidan :)

VIsst är de fantastiska? Jag är så nöjd att jag gjorde min operation där...
  • Nala
    Adalel skrev 2010-08-12 21:18:47 följande:
    Idag har jag fått min betalningsremiss och ringde Sophiahemmet för ett första möte. Jag fick tid redan 23/9 så nu börjar det närma sig:)
    Hon jag pratade med sa att det är individuellt hur mkt man ska gå ner innan op, jag trodde alla var tvungna att flyta i 2 veckor.

Ni som opat er på Sophiahemmet hur mkt behövde ni gå ner innan och hur mkt BMI hade ni? 
    Jag skulle gå ner ca 4 kg på valfritt sätt, hade BMI på drygt 42. Jag flöt inte utan åt mat för 800 kcal per dag och gick ner mina kilon.....
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-08-13 19:07:03 följande:
    Ja just det ja, en sak till: jag är sååååå snart på sjuttiotalet! Tjoho!!!!
    Grattis!!
  • Nala
    V P E skrev 2010-08-14 18:59:59 följande:
    Efter lite dividerande fram och tillbaka, konsultation med min egen coach (som opererats i maj ) så tog jag beslutet att prova lite mosad mat istället för all soppa, som bara rinner rakt genom och gör så att jag mår skit flera gånger om dan... och den köttbullen satt där den skulle!
    Så skönt med lite fastare mat i magen...

Hur har ni andra gjort, jag vet att det är jätteolika mellan klinikernas rekommendationer, nån klinik har inte ens nån flytande period efter op. Sophiahemmet säger en vecka, men min kompis började också lite i förväg med mosad mat -och mådde genast bättre.

Era erfarenheter?
    Jag gick på mosad mat efter 6 dagar.....mosat kokt ägg med lite kaviar och smör....ljuvligt! :)
  • Nala
    V P E skrev 2010-08-14 21:21:36 följande:
    Ok, härligt att höra att fler "fuskat"... eller, fuskat och fuskat. Man känner ju själv vad man mår bäst av och då ska man givetvis äta det...
    Ja, jag opererades på Sofiahemmet och där är det ju flyt i 1-2 veckor efteråt så det var ju bara en dag fusk egentligen :) Jag fick bara i mig mixade jordgubbar och yoghurt under första veckan så jag mådde så mycket bättre när jag började med mosad mat
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-08-16 21:41:04 följande:
    Det där är en superintressant fråga- det undrar jag också! Undrar om det finns studier just på förändring i näringsupptag...
    Jag har för mig att jag har läst att man tar upp ungefär 30% av det man får i sig mot 100% tidigare
  • Nala
    james skrev 2010-08-16 22:34:38 följande:
    Tycker du är jätte fin hoppas du får stopp på viktnedgången. kramar om

Jag har inte heller varit så aktiv här inne på länge, kollar in ibland iallafall ... på torsdag är det ett år sen min operation och jag ångrar den inte en sekund, el ibland snurrar tankarna varför kunde jag inte  klara detta själv osv men jag vet tyvärr att jag aldrig hade klarat det själv....
    jag mår så rackarns bra nu har tappat 44 kilo väger nu 60kg och är 172 cm lång har varit viktstabil 4 veckor nu och är absolut nöjd med min viktnedgång och hoppas att det stannat av helt
    min bonus i allt det här är ju att kunna bli gravid och då är det ju inte bra att bli för smal för det kan också påverka fertiliteten negativt, kommer att börja med hormon stimulering för detta om en mån ca.... så håll tummarna för mig

kram till er alla

www.chanstillnyttliv.blogg.se
    Herregud, tänk att det snart är ett helt år sedan vi lufsade runt där på Sofiahemmet :) Härligt att höra att det har gått så bra för dig. Håller tummarna för att hormonstimuleringen går superbra!!
  • Nala
    GreatMaffian skrev 2010-08-17 15:15:30 följande:
    Vill bara meddela att jag fick min operation, hade precis hunnit gå ner de 13 kg jag skulle, för en beviljad operation..
    Känns lite småjobbigt i magen, mådde mer eller mindre skit igår efter operationen, idg känns de lite lättare..=)

Tack alal ni som skicka lyckohälsningar.. det hjälpte att tänka possitivt =)

Välkommen till andra sidan!
  • Nala
    james skrev 2010-08-19 00:07:12 följande:
    Tack hur går det för dig??? Har bokat in ett-års kontrollsbesöket på sophiahemmet nästa fre

www.chanstillnyttliv.blogg.se
    Det går bra, har gått ner 48,5 kg hittills. Vill ner ca 8 kg till men vi får se hur det går :) Jag är inte så stressad, det segar sig ner ca i kg i månaden nu.

Jag skall dit den 24 september :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)