• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2010-09-24 07:55:46 följande:
    Mumlade han lite? Chockerande...
    Du får väl förhoppningsvis raka svar idag när du är där.
    Håller tummarna för att alla värden ligger tipptopp, och att du får en fin dag i härliga Stockholm.
    *fniss* japp, mummel mummel....jag såg riktigt framför mig hur han kollade ner på skorna samtidigt som han pratade :)

Jag träffade en annan läkare idag, alla värden var jättebra förutom järnet då, skönt.

Har haft en superdag i ett soligt och varmt Stockholm, har bara strosat runt och shoppat lite och kollat in folk
  • Nala
    Isglittra skrev 2010-09-24 20:40:49 följande:
    Live från Ersta :) Ligger på avdelning 5 och har det rätt så bra, hade liite ont när jag vaknade, fick morfin sen har jag knappt haft ont alls, så skönt :)  Open hade gått hur bra som helst :)
    Nu är det äntligen gjort, nu längtar jag bara efter kall nyponsoppa :D

Skickar med en bild i snyggaste uniformen :)

Tjusigt :) Välkommen till andra sidan
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-24 21:02:10 följande:

Jag har några gånger efter min operation haft riktigt ont i magen, men det har alltid gett med sig efter några timmars vila. (Som längst pågått en hel dag, men då vaknade jag pigg och kry dagen därpå)

Nu är läget ett annat och jag inser att det nog är dags att överväga sjukvårdskontakt.

Har haft ont i magsäcksområdet (ömt vid yttre tryck) i fyra dagar nonstop, men inga andra besvär vid vila. Dock är det ju svårt att ligga raklång utan att äta och dricka om dagarna, och i samband med mat- eller dryckintag uppstår svidande skarpa smärtor i olika delar av tarmen, plus att jag känner mig uppblåst och öm. Det rumlar om en jädra massa så fort jag fått i mig något, för att lugna sig efter en stund. Smärtorna avtar direkt vid vila.

Följden har blivit att jag övergett ätandet för att istället återgå till pulver och vatten. Även om det också bökar om i magen så känns det något bättre.

Häpp! Dags att ringa farbror doktorn va?

Vill ju gå ner lite till, men kanske inte genom matvägran...

Det låter ju inte bra alls Kajo......har du ringt doktorn?

Hoppas att du snart mår bättre...
  • Nala
    All American Mom skrev 2010-09-25 13:33:15 följande:
    Röd kött har jag hört, har man svårt med efter op:en...
    Äter du lågkolhydratkosten? Det funkar för Viktop:ad patienter...
    Vi kan inte ha pasta, socker, potatis eller bröd, inte ens ris, då man har en liiiiiiten magsäck....
    Så vad är det du äter? Fråga din doktor och dietist?
    Fast det där stämmer inte....

Man kan visst äta både pasta, ris, potatis och bröd, iaf de flesta. Jag klarar inte bröd men kan äta allt annat. Socker kan man äta fast i små mängder...
  • Nala
    Tulipanen skrev 2010-09-25 11:12:41 följande:

Hej

En som är nyficken och inte opererad ännu. Vad betyder dumpar?

//

Man kan dumpa av fel mat, tex för fet eller för mycket socker. Jag dumpar om jag äter för fort.

Det finns olika grader tycker iaf jag.....en liten dumping kan vara att jag får hjärtklappning, blir skakig och känner mig allmänt olustig. Det brukar gå över på typ en kvart. En rejäl dumping är allt det gånger 100 och jag brukar få gå och lägga mig....
  • Nala
    All American Mom skrev 2010-09-25 15:12:23 följande:
    På mina papprar jag fick från min kirurg står det man äter "low carbohydrate, low fat/calorie" kost efter operationen...

Steg 1 = Clear Liquids, 1-3 dagar, brukar vara under sjukhusvistelsen
    Steg 2 = Low-fat Full Liquids, från hemkomsten till 2v efter op:en (High protein, low fat liquids)
    Steg 3 = Puréed/Soft. För 2 veckor efter steg 2.
    Steg 4 = Healthy Solid Foods - High in lean protein, low in added sugar, low in total fat, rich in fruits/veg/wholegrains. Börjar detta steg 5v efter op:en.
    Det skiljer sig nog en del mellan Sverige och USA.

Många sjukhus här rekommenderar inte lightprodukter alls, mitt är ett av dem. Att man inte skulle äta ris,pasta, potatis eller bröd alls har jag inte hört något sjukhus rekommendera här.
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-25 19:38:56 följande:
    Nala förresten, vilken doktor var det du fick träffa? Trevliga doktor Carmen eller?
    Det var en man....kan han ha hetat Anders kanske?
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-25 19:38:56 följande:
    Nala förresten, vilken doktor var det du fick träffa? Trevliga doktor Carmen eller?
    Det finns en Anders Nilsson så det måste vara han då:)
  • Nala
    Fragile Angel skrev 2010-09-26 00:17:00 följande:
    G R A T T I S Hjärta. Underbart! Vad roligt!

Jag mår sådär. Äter jag inte min magsårsmedicin så mår jag riktigt dåligt, så jag kan ju konstatera att jag lider av just magsår, eller magkatarr .

Jag är väldigt yrslig. Dumpar ofta på saker som jag inte dumpat på förr, jättekonstigt. Lider av vätskebrist, men jag får ju inte i mig vätska.

Jag har drabbats av myrkrypningar i benen, det är så fruktansvärt vidrigt, jag vill kapa av mig benen. Ni anar inte hur det känns (om ni inte haft det själv). Jag ringde VC förra veckan och bad om en tid för att jag inte står ut med myrkrypningarna längre, och "kärringen" ger mig först en tid EN MÅNAD SENARE ... Och det bara för att min läkare var på semester, då lackade jag ur, jag som aldrig annars är otrevlig, jag svor och sa att det omöjligtvis inte bara kunde finnas EN läkare på hela VC. Så jag fick en tid en vecka senare, så imorgon (måndag) ska jag dit.

Jag har läst på nätet att RLS kan vara ärftligt och att det kan bero på diverse vitamin och mineralbrister, vilket då ju ligger nära till hands att tro att det är därför jag har fått det, men, min mamma har det, så det kan ju också vara ärftligt.

Eftersom jag mått så dåligt efter operationen så önskar jag faktiskt att jag aldrig gjort den .
    Fy vad jobbigt för dig att må så dåligt :(

Myrkrypningar kan vara ett tecken på b12-brist, kolla det för det kan vara farligt. Hoppas att du får bukt med måendet.
  • Nala
    Floppan67 skrev 2010-09-26 12:01:08 följande:
    Jag funderar själv på en sak; När man är "opad" känner man hungerkänslor då? Förstår att man inte är så sugen i början, men hur blir det sen efter några månader? Finns hunger och sug kvar? Obestämd
    Det är rätt individuellt tror jag. Jag har inte känt hunger sedan min operation för drygt ett år sedan....Jag blir mest skakig och det suger i magen om jag går för länge mellan måltiderna....
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)