• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Virriga Vera skrev 2010-10-16 22:53:50 följande:
    Klart att du kan äta svamp och dricka kolsyrat, varför skulle du inte kunna det? Alkohol kan du också dricka, vad som kan hända är att din alkoholtolerans blir lägre.
    Jag kan inte dricka nån kolsyra, blir helt konstig o får obehagskänslor i magen.

Men svamp kan jag äta, o broccoli utan problem. Sparris har tydligen många problem med och kokos finnsdet många som inte kan äta.
    Jag låter bli vitt bröd i största mån om det inte är förknippat med en måltid, men skulle inte äta en vit fralla bara sådär, det skulle inte magen gilla. Vissa reagerar likadant på pasta och ris.
    Man får ju prova sig fram, personligen tycker jag inte det är ett problem, om man jämför med allt bra man får ut av opn! :)

Valkyriia: Jag dricker alltid till maten, inget problem alls med det. Så skulle jag sätta i halsen är det inget problem :)

• Zodic
    Virriga Vera skrev 2010-10-17 15:34:57 följande:
    Jag har inga problemmed kolsyrat, går jättebra. Att dricka till maten är ju något som både läkare och dietister avråder från pga att man då riskerar att skölja ner maten från magen i tarmen och försämrar då näringsupptaget. Det är alltså näringsmässigt fel att dricka till maten.
    Just saying, det är många som har problem med kolsyra, så att säga att det är klart att hon kan dricka det är ju inte helt rätt.

Ja det kan man ju diskutera, min dietist tycker det är ok så länge det känns ok o jag inte har problem med dumpning. I början ska man så klart inte göra det. 
  • Zodic
    Fragile Angel skrev 2010-11-10 00:21:04 följande:
    Började blöda kraftigt imorse, 9 dagar INNAN mensen skulle komma, den brukar ALDRIG komma för tidigt.

Gick till MVC och kissade på en sticka, jag hade halter av HCG-hormoner, så jag var gravid, men har alltså fått MISSFALL Gråter...

Nu vet jag iaf att jag KAN bli gravid utan IVF... Måste bero på viktnedgången...

Jag är så jävla ledsen, jag hade ju till slut kommit fram till att jag ville ha barnet om jag var gravid.
    urch va jobbigt :( råkat ut för det också, dock efter att ha aktivt jobbat på det i över ett år :(

men tänk framåt, många har lättare att bli gravida igen efter MF!

• Zodic
    Tinzi skrev 2010-11-16 20:09:22 följande:
    Hej hej!

Nu är jag en i skaran bland er OP :)  Gjorde min GBP på 11:e på Carlanderska & är såååå nöjd. Jobbigt med smärta, illamående & så ont i revben och axlar att jag 2 gr fick akut morfin för att jag inte kunde andas ut, men nu mår jag som vanligt skulle jag säga.

14 kg ner nu (10 innan) lever på äkliga kelda soppor, yoghurt, modifast mm, längtar tills man får börja äta mat :)

Några tips på bra MJUK mat? barnmat?

Trodde faktiskt att jag skulle må illa, ha mer ont och vara yr och tröttare såhär några dagar efteråt. När kommer tröttheten eg? hur var det för er?
    Grattis!! :) Gud va skönt att du äntligen fått gjort opn :)
     Jag fikar gärna nån dag :)

Som mjuk mat funkar potatis, fiskbullar, knäckebröd tro det eller ej :)

Jag var aldrig sådär riktigt jättetrött, jag åkte o jobbade på flera festivaler rätt kort efter opn o det var inget problem.
    Nu däremot funderar jag på att kolla mitt järn för jag känner mig rätt trött vissa dagar, men det är väl normalt såhär års också förvisso. 

Jag har gått ner 37kg nu o äntligen tagit tag i att börja träna, så jävla gött :D
  • Zodic
    Tinzi skrev 2010-11-18 08:44:19 följande:
    Hej! Ja det känns super duper :) Fikar gärna snart! Lite mycket just nu bara, men snart så :)

Jo idag ska jag börja äta mjuk mat, ska göra potatismos tänkte jag m. kokta grönsaker till får väl koka sönder dem hehe.

WOW! 37! Längtar tills jag gått ner så mkt. GRATTIS!!!
    I know the feeling, jag har alldeles för mycket i mitt huvud egentligen :P

Tack, det känns galet! Men jag kan inte riktigt fatta det, men så kollade jag igenom lite gamla bilder o herregud va det syns!! :D

• Zodic
    erajka skrev 2010-11-20 20:00:37 följande:
    Är det någon som saknar något från sitt "gamla" liv? Kan vara vad som helst, mat, personer, saker osv!
    kolsyra... att kunna dricka loka! läsk osv saknar jag inte alls, kan smaka på det nu o det räcker helt tillräckligt.

klart jag kan sakna att "svulla" (underbart uttryck :P) i mig godis eller kakor, men ändå inte särskilt mycket, det är ju ett val, jag kan äta onyttigt nu med, men ändå får jag ångest över att äta 1-2 lösgodisar... men att gå ner i vikt är så mycket mer värt än allt jag saknar!! :)  
  • Zodic
    Förändras2012 skrev 2010-11-22 23:44:08 följande:

Detta kanske är en dum fråga men ang op så undrar jag om man planerar barn hade ni ändå ansökt om op? imed att det är lång tid att vänta, sen vet man ju inte när man blir gravid som överviktig i heller.

Och om man då kanske har fått op och blit gravid tror ni man kan flytta fram den då eller söka ny?.

man flyttar bara fram datumet! 

vi försökte bli gravida men det gick dåligt på det planet så jag opades o nu hoppas jag att det ska gå bättre, manska vänta ett år efter opn innan man aktivt försöker bli gravid,  många blir väldigt lätt gravida efteråt så det är viktigt att tänka på :)

• Zodic
    Tinzi skrev 2010-11-21 21:09:38 följande:
    En fråga....hur har det varit med ris/pasta för er när ni vågade börja med det? Fick ni ont eller besvär/dumping av detta?
    jag kan äta det helt utan problem, har kunnat det från att jag började med vanlig mat :) vilket jag gjorde 1 v efter opn!

• Zodic
    Tinzi skrev 2010-11-27 21:10:25 följande:
    Hej hopp!

Nu är jag tillbaka. har legat i sängen och haft jätte ont sedan i går natt. Enorma magsmärtor. Kom på att jag åt 2 falafels bullar på e.m där igår, är ju kikärtor i dem, kanske väldigt klantigt, annars vet jag inte varför jag haft så ont.

Många som haft problem m. ris/pasta när ni fick börja prova det? om 2 veckor är min Mjuka period över och tänkte testa då..bör jag vara ap rädd?
    falafel borde inte vara något problem tycker jag. men ring sjukhuset o hör vad dom tror det kan vara?

så rädd tror jag inte duska vara, men prova försiktigt fram så blir det nog bra :) 
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)