• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Elliz45 skrev 2010-07-28 20:23:22 följande:
    Som tur är har jag en massa kläder i massa olika storlekar så jag kommer nog inte behöva så mycket de första -25 kilona.. . Har fått för mig att matkontot (godiskontot) m.m blir avsevärt billigare då man inte kan äta så mycket. Är det mycket medeciner man äter?
    Alltså allt är ju individuellt, innan la jag väl sällan mer än 150:- i månaden på onyttigheter så det gör ju ingen skillnad direkt. Men säg att du brukar köpa godis för 1000:- i månaden, då märks det ju :) 
  • Zodic
    Fragile Angel skrev 2010-07-30 19:05:33 följande:
    Undrar om jag kan ha extensions? Funderar på om dom lossnar i takt med att mitt eget hår lossnar i drivor från skallen.

Fan, mitt hår är mitt "allt". Vill inte tappa allt ju... *Gråter lite*
    alltså det beror ju på hur du fäster dom, man kan limma fast o det brukar hålla väldigt bra! men löshår brukar ha en tendens att synas ifall man har tunt hår.. men det beror mycket på hur bra det är gjort och hur ens eget hår är, gå till en frisör o få tips :)

jag är tillräckligt wild and crazy att jag utan problem rakar av mitt hår vid infall, så att jag tappar en del gör inte så mycket, men hade jag haft min systers gigantiska hårman ner till rumpan hade jag ju inte mått lika bra. 
    Men det kommer ju tillbaka, försök tänka på det :) 
  • Zodic
    Malleballebuse skrev 2010-07-30 22:53:06 följande:
    Ansenlig: vägde 90kg på invägningen, tappade 1,5 kg på flytet och väger nu 77kg.
    Tror att jag kommer vara nöjd som en vältränad 68kg tjej men då får jag nog börja träna lite hårdare.
    Vill inte bli pinnsmal så jag vill nog inte väga mindre än 65.
    Opades den 15 juni.
    men under 65 lär du väl sluta när du vägde så "lite" från början? det låter lite annars, lite viktnedgång alltså.
  • Zodic

Jag är så glad att jag än så länge, peppar peppar, bara hört positiva saker från folk runt omkring mig.
    De som känner till opn brukar bara säga typ va bra det går, hur mår du, hur känns det osv.

Jag har dock många vänner som inte känner till opn, och har lite svårt att ta upp den känner jag. Inte för att jag skäms eller något sånt och är helt säker på att dom skulle vara mest intresserade och positiva, utan mest vet jag inte hur man tar upp det, speciellt såhär i efterhand..  vad säger ni ?? 

Men det här med äktenskap, det är ett faktum att många faktiskt skiljer sig efter opn, läste en artikel om det för ett tag sen. Men tror det har mer med att många kanske blir mer bekväma i sig själva och vågar visa mer väl dom är, och sambon upptäcker att det här var inte såhär personen jag gifte mig var. I artikeln nämnde dom saker som att man (dom utgick ifrån kvinnor då) började använda smink, högklackade skor och andra kläder vilket ju kan ändra rätt mycket i hur man uppfattar en person och vad en person kan utstråla. Klart det finns män som inte klarar av folk som tar för sig!
    Även läkaren tog upp detta på informationen faktiskt.. 

• Zodic
    Queenie70 skrev 2010-08-05 22:09:34 följande:
    Hu...är det så?

Nåt som oroar mig lite är hur det skulle bli om man blir sjuk...eller gammal. Och har svårt att få i sig. Då tynar man väl bort.
    Grejen är att man inte vet hur det kommer bli, eftersom ingreppet inte är så pass gammalt. Man vet inte hur man tar upp tillskott heller, vilket är lite intressant..
    frökenKAJO skrev 2010-08-05 09:46:08 följande:

Det är ju skitlång tid! Förvånad
    Nu mår jag visserligen bra, som sagt, men saker och ting kan ju gå fel ändå. Borde jag inte åtminstone gå till VC under det här första året och be att de tar lite prover för att kolla att jag tar upp näring som jag ska? Och vad ska jag i så fall be att de kontrollerar för värden där?

Hur gör ni andra utomläningar som opererats på SH?

Men du får ju ditt 6 månaders om du vill, det är valfritt. Jag känner inget behov av det som det är nu, men jag ska kolla mina värden. Jag fick ett papper av dom som man skulle ta med till vårdcentralen så dom kollar rätt saker...undrar vart jag lagt det pappret :P men min mamma är läkare så jag kan kolla upp allt på hennes jobb.
    flashieangel skrev 2010-08-04 21:39:32 följande:
    På måndag är det dags för mig att opas...börjar bli riktigt nervös...sen är jag sååå sugen på att tugga så jag håller på att storkna...

Allt sug efter onyttigheter som godis o chips är helt borta men skulle kunna ge en miljon för EN tugga macka med bara lite smör på...vet inte varför just de men åh va sugen jag är hela tiden...
    Det kommer gå jättebra ska du se! :) Men du kan ju tugga på lite grönsaker, det är ju inte mkt kalorier i det.
    MammaTillHarry skrev 2010-08-04 13:49:50 följande:
    Helloj.
    Nu har man varit op i 6 månader. har 10 kg till, sen är jag klar =) Känns kanon. Men nu till min fråga, ni som vill ha fler barn? Hur ska ni göra, om ni behöver fixa magen?
    Jag har ett lite dilemma. För jag vill ha ett barn till, snart, men måste fixa magen oxå..Hum..hur har ni tänkt??
    För att fixa magen ska man ju varit viktstabil i 6 månader. Förstår inte alls varför man kulle op:a den innan barn? Då förstörs ju effekten liksom. Jag ska fixa magen o brösten när jag är klar med barn, vilket jag inte riktigt ser fram emot för jag tror jag kommer må som när jag dumpar under hela graviditeten typ, hoppas på tvillingar så är man klar sen ;)
    frökenKAJO skrev 2010-08-04 11:11:04 följande:
    Vad sa din läkare om saken? (Alltså, hur uttryckte han/hon det hela?)
    På min bedömning pratade vi nästan uteslutande om själva ingreppet, allt annat verkade han tycka var sekundärt.

Angående risk för separation/skilsmässa tror jag att ett sånt här ingrepp (eller snarare efterföljande viktminskning) innebär en ökad risk för separation på samma sätt som andra stora förändringar som kan inverka påfrestande på en relation.
    Minns inte riktigt vad han sa.. något om förändringarna som sker efter en op blabla kan resultera i att man separerar. Intressant är det iaf..

Full av förhoppning: grattis!! Ser jättebra ut :D
  • Zodic
    V P E skrev 2010-08-06 22:47:47 följande:
    Ojojoj... det verkar vara jätteolika vad och hur mycket man kan äta efter operation... min önskan är ju att jag ska bli den som inte kan äta mer än småsmulor av bröd, fett och socker... tänk om jag efter ett tag kan äta nästan vad som helst...
    Jag tycker inte det är något att eftersträva, det viktiga är att DU ändrar ditt förhållande till mat!!
    Opn är ju inte en lösning utan ett redskap :)
    Det kan ju vara kul att kunna äta någolunda normalt, väldigt svårt att äta ute eller hemma hos andra annars. Att ha möjligheten och inte vara tvungen att alltid äta supernyttigt.

Jag tex kan inte äta en baguette, men kan äta skivat vitt bröd om det är tillsammans med mat. Kan äta nån godis om jag fyller magen med annat också, men bara godis blir typ som om man dricker ospädd saft, för starkt för magen :P 
  • Zodic

Det är kul med era ansiktsbilder, för jag jämförde bilder på mig själv +/- 28kg ungefär, och det är typ ingen skillnad i ansiktet! Lite haka eventuellt :P

• Zodic
    flashieangel skrev 2010-08-08 17:52:32 följande:
    Hej på er alla härliga människor!!!

Just nu ligger jag inlagd på Norrtälje Sjukhus och i morgon är det dags för operation...spännande o nervöst men sååå skönt att de äntligen blir av!!!
    Lycka till!! :D
  • Zodic

Sabina1983: Det syns ju massor :D grymt!!

Ang det här med att se gravid ut, jag har råkat ut för det några gånger och har vänner som varit med om samma sak, jag förstår verkligen inteatt folk kan med! Jag menar om det inte är en väldigt självklar stor utstående kula :P Speciellt främmande folk... det kom fram en främmande kille på 7-11 till min kompis o klappade henne på magen och sa grattis, jag menar vem gör så?? Hon väger kanske 70kg o ser inte det minsta gravid.
    Jag brukar ta det med en klackspark o typ "grattis till fetman menar du, man tackar man tackar!"

Men förstår om man tar mer illa vid sig närman gått ner och ändå för höra sånt. Jaghar tänkt på något liknande, att jag är ju fortfarange tjock trots att jag gått ner 28kg, men ändå kan folk i min omgivning tycka att jag är tjock, när jag i mina ögon är riktigt smal :P (fast det ärjag såklart inte)..

• Zodic
    littlemisstrouble skrev 2010-08-10 21:05:14 följande:
    Vad gör man först när man får komma på en tid? är det infomöte eller bedömning?
    ringde ju dit remissen är skickad och dom sa att jag skulle få komma i början av september men jag glömde fråga på vad.
    jag var på infomöte först. på sahlgrenska o sen bedömning, på sophiahemmet tog dom bedömning och info samtidigt.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)