• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-05-31 17:25:34 följande:
    Jag har inte haft mens på snart ett år pga p-spruta, men det är klart, ett par tamponger tar ju inte så mkt plats.
    många får mens efter opn, även om dom inte ska det.. så kan ju vara bra att vara beredd :)
  • Zodic
    grodängel skrev 2010-05-31 22:45:16 följande:
    det har du så rätt i så:OP jag står kvar i kön och väntar, ska till Obesitas imorgon och träffa dietisten ska prata lite med henne med..Jag har ju Äl till helgen så vi får väl se..
    Bor du i Gbg? Du kan du ju räkna med iaf 2 års kötid!
    flashieangel skrev 2010-06-01 09:58:52 följande:
    Hur länge blir man sjukskriven när man opar sig... Jag har nyss fått en ny tjänst och har ännu inte sagt att jag står i kö för GBP...
    2-6 veckor, det är väldigt olika hur man mår efteråt. Många ärsjukskrivna 4 veckor men personligen kände jag inget behov alls av det.
    AnnelieTyresö skrev 2010-05-31 18:54:42 följande:
    En väninna som gjorde open för några veckor sen, kunde inte ha bygelbh, å det har väl de flesta tjock för att få någorlunda form på lökarna. Stygnen/agrafferna är precis vid byglarna, så hon klippte upp en nätstrumpa i grenen å anv den som "sportop" Så vill du ha lökarna inne eller i en mjukbh, så ta med en sån, det ska jag göra. Var hos min svärmor, hon hade en mjuk på sig, opades i tisdags förr veckan. Alla på Ersta lät tuttarna bara hänga, men det tyckte min väninna var obehagligt. Hon har väldigt generös byst.
    hum. jag hade inget hål så högt upp, hade inget som helst problem att ha bh. men opades ju inte på ersta heller..
    huachi86 skrev 2010-05-31 18:50:26 följande:
    Vi får ta o bestämma nåt när vi båda kan ta lite längre promenader =) du får säga till när du känner dig OK för det!
    Jag är helt symptomfri, ar inga som helst men efter opn så det är när du känner dig redo ;) sen kan det vara lagom svårt att få till en dag. 13/6 kanske? Min dotter skulle gärna kolla in djuren i slottis :)
  • Zodic
    Johan81 skrev 2010-06-01 14:13:46 följande:
    Ett litet tips för killarna som håller på att gå ner massor i vikt. Jag själv har tröttnat på att magen hänger över jeansen, så jag tänker defenitivt prova den här:
    www.sthlmcompany.com/slim-n-lift-for-man/

Letade som f*n innan jag hittade den..
    smart! kan vara nåt för min man ^^ men du har inte provat ännu? vill gärna vetaom den funkar bra :)
  • Zodic
    JohannaL skrev 2010-06-02 19:35:20 följande:
    halojs allihopp, va ett tag sen, elelr några dagar sen, har nyss uppdaterat min blogg med nya bilder och siffroro om nån e nyfiken e ju bara 15 kg än så länge men mer än inget =)
    viirigt.blogspot.com/2010/06/15-kg.html

kram alla goa
    det syntes oerhört mycket tycker jag!! Plus att nya frisyren var mkt bättre ;)
    jag har gått ner drygt 15 också o känner ingen skillnad alls..
    Mli79 skrev 2010-06-02 08:27:10 följande:
    Sitter i väntrummet på Ersta nu, måttligt nöjd över situationen. Jag skulle bli försten eller andren ut och jag skulle vara här klockan 7. Nu precis fick jag veta att jag var andren in på OP, men att den innan mig skulle bli en lång OP så jag får vänta i väntrummet till efter lunch. Den mer komplicerade OPen innan mig var planerad sen länge, så kirurgen (som jag aldrigt träffat innan, "min" var på kurs) hade ingen aning om varför jag skulle vara på plats så tidigt på morgonen. Så här sitter jag på en hård soffa, har suttit i snart två timmar och ska sitta i fyra till. Jag har sovit 6 timmars osammanhängandes sömn fördelat på två nätter och skulle onekligen behöva en säng. Illa mår jag också, har ju fastat sedan midnatt. Till råga på allt är jag svårstucken så jag fick instruktioner från narkosläkaren igår att de inte får sätta dropp på mig innan OP eftersom de ska spara blodkärlen till narkosläkaren.

Usch, fattar inte att jag har mage att sitta och klaga när jag kommit så här långt på så kort tid, antar att det är hunger, trötthet och nervositeten som spökar.
    urch va jobbigt! jag fick iaf ligga i min säng o vänta, inte för att jag behövde vänta länge alls..
    hoppas allt gått bra idag med opn!! :D
    hot fuss skrev 2010-06-01 23:58:40 följande:
    Idag var jag på Vrinnevi på halvårskoll.
    Alla värden låg normalt. Men fick bannor för att jag slarvar med Kalciumtabletterna. Fick som tur är nya tabletter utskrivna som inte är tuggtabletter. *puh*
    berätta, vilka kalciumtabletter? jag blir tokig, det är ju som att äta krita dom här stora :( drack 4-5 dl mjölk idag så får väl i mig en del kalcium iaf :)
  • Zodic
    hot fuss skrev 2010-06-03 01:17:29 följande:
    zodiac

ja mjölken spelar ingen roll. 5 dl mjölkprod ska du ju få i dig iaf. det här var ngn vanlig tablett iaf. har inte varit på apoteket än så vet inte vad de heter
    ska man?? aldrig hört talas om. dietisten tyckte ett av mitt större problem var just att jag drack så mkt mjölk, brukade dricka minst en liter om dan..det är 500 kalorier bara det!
    vänat skrev 2010-06-03 10:35:12 följande:
    jag har kalicpos D vilket finns både som tugg tablette och vanliga tabletter ja har nu fått de vanliga i början fick jag tugg men sa till på apoteket samt till läakren som skrivigt ut så de löste sig för min del.
    ja det är dom jag har som tugg, men va bra, är dom mindre då när dom är vanliga??
  • Zodic
    Malleballebuse skrev 2010-06-04 08:14:38 följande:

Funderar lite på det här med lugnande innan op.
    Är det mera regel än undantag att man tar det?
    Jag känner nog att jag vill vara klar i knoppen och har aldrig tagit lugnande innan operationer förr.
    Morfin efter däremot vill jag alldeles säkert ha och jag har ju turen att må bra av morfin.

fick några små tabletter, men kände inte av något alls.så man blir inte helt lullig av det ;)
    hot fuss skrev 2010-06-03 23:28:43 följande:
    aldrig hört talas om att man numera ska räkna kalorier?? det var de väldigt noga med på ersta att man aldrig ska göra igen. o dietistråden säger minst 5 dl mejeriprodukter om dagen.
    nej absolut inte, eller, jag gör det per automatik, eller kollar innehåll helt enkelt, man ska ju inte äta för feta grejer liksom. men jag sitter inte o räknar på allt jag äter, det skulle jag aldrig få för mig :P jag tänkte mer på innan opn. dricker ju inte så mkt mjölk längre.
  • Zodic
    Glaadis skrev 2010-06-04 20:52:14 följande:
    Hej på er alla !

Nu har jag tagit mig tid för att skriva lite igen.

Opade mig den 25maj och har mått oförskämt bra.
    Börjar nästan tro att de bara har gjort hål på magen bara för att jag skall tro att ag gjort open.

Gick vårruset i onsadgs, 5km på 45 minuter och är stålt över mig själv och jag var inte äns död när jag kom i mål.
    Förra året gick jag med och då vägde jag 95 kg och höll på att dö efter 1h 22 min in i mål.

Den 20 ma vägde jag 102, den 25maj vägde jag 93 och i dag 88 kg.

Är det bra eller dålig viktnedgång ?

Har svårt att få ordning på alla matintag och extra vätska som man skall inta, vill börja tugga mat.

Skall ta bort klamrarna på tisdag och träffa kosttanten.

Man skall ju flyta 2 veckor men när började ni med pure igentligen ?
    Arnsmamma skrev 2010-06-04 17:10:24 följande:
    hej på er
    länge sen jag va inne här . har flyttat och nätet har strulat. jag opades 7/4 Aleris kristianstad
    nu har jag gått ner 22kg då räknar jag med dom 6 kg som jag gick ner innan op med .
    jag va på återbesök i tisdes och läkaren tyckte det kunde varit bättre resultat. så man blev ju lite nerstämd men jag kämpar på med måltiderna. han sa att på en skala så låg jag långt ner . det va inte dåligt men det skulle varit bättre och att jag skulle börja träna. hårda ord hehe men jag visste ju innan vad jag gav mig in på .men jag känner inte alls att jag orkar träna nu jobbar heltid och har en son på 16 månader . sol ute . dåliga ursäkter kanske men jag får ta tag i det med träning när jag känner att jag klarar det.
    längtar till mitt internett funkar så jag kan följa hur det går för er andra.
    ni får ha det så bra kämpa på
    Men vilket bemötande! Det är ju jättebra herregud!
    Jag känner det samma med träning, jag har bara inte tid, i höst ska det bli ordning på det hoppas jag, ibland är det verkligen ine en dans på rosor att vara egenföretagare :( jag känner ett riktigt sug efter träning, spinning tex, mmm mmm mmm :)

speciellt peppad känner jag mig efter att ha träffat mina kusiners mamma igår, som jag inte träffat på typ ett år, o hon tyckte jag hade blivit mycket smalare o ansiktet o armarna o så, kändes så bra att få det bekräftat, när mamma som man träffar ofta säger det känns det inte lika bekräftande :P
    Åt även en liten tårtbit igår (student, annars är sånt bannlyst här hemma), det gick utan reaktion. Jaha ja så var det med det :P
  • Zodic

nej men gud nu missade jag ku att kommentera Glaadis!
    Det är ju en jättebra viktnedgång, vad annat kan man tycka :)

• Zodic
    frökenKAJO skrev 2010-06-05 22:18:11 följande:
    Det svar jag har fått är att man ska försöka undvika att gå ner mer än ca 0,5-1 kg per vecka eftersom kroppen blir oerhört stressad av snabbare viktnedgång.
    undvika, det är väl inte mkt man kan göra? :) eller ja, man behöver ju inte träna jättehårt om man gör det..
  • Zodic
    frökenKAJO skrev 2010-06-05 22:25:35 följande:
    Tja, rasar man tjugo kilo på en månad så kanske man bör fundera över om man behöver äta mer och träna mindre.
    jo klart, många går ju dock ner mer om man äter mer, tex äter man mindre som i för lite, går man inte ner och kan hamna på en platå.
    Elwi skrev 2010-06-05 22:27:57 följande:
    Lite orolig... har förstått att OP inte är garanterad förens efter läkarbesöket på sjukhuset.
    Jag har fått en remiss till Ersta. Min läkaren på VCL tyckte att en GBP operation skulle vara det rätta för mig ( 102 kg och 168, BMI 36)  eftersom jag varit överviktig i 10 år , 3 graviditeter senare och med Struma i bagaget.
    Orolig för diabetes,  vi har högt blodtryck hjärt och kärl sjukdomar i släkten.

Men ... sen är det ju nästa läkare som ska bedömma mig... igen.... om jag blir nekad då bryter jag ihop. 
    Vad tror ni? Hur hårda har dom varit för er andra?
    En go vän har precis blivit beviljad och har samma BMI som mig men ingen sjukdom i bakgrunden. Men man vet ju inte hur dom tänker.

Tacksam för svar!
    kan jag inte tänka mig är något problem, det kommer gå bra ska du se :) jag tror inte vi har någon enda i tråden som blivit nekad ännu??
    kaylaSTHLM skrev 2010-06-05 22:41:19 följande:

noterat att jag går ner mellan 300 - 400 gram om dagen .. har ett extremt stilla sittande jobb och går int emer än ca 1 timme om dagen .. dvs till tunnelbanan till jobbet och tillbaka sen mellan olika kontorsrum på jobbet..
    när tycker ni att man borde skaffa gymkort.. jag vet att det inte blir några naturliga promenader på fritiden..

på sophiahemmet sa dom hård träning efter 2 månader, tex promenader är ju bra i början. så jag tänkte skaffa gymkort till hösten o gå en sån kom-igång-kurs på friskis. :)
    alltså det är ju svårt att föra någon statestik på viktnedgången redan, jag gick ner nästan 6 kg första veckan på sjukhuset o sådär, men det är ju inget jag kommer/kan fortsätta med, sen  gick jag inte ner något vecka därpå.

du kanske ska försöka äta mer och dricka mer, inte helt lätt :)
    Clavi skrev 2010-06-05 23:08:57 följande:
    Nu har jag varit opererad i lite mer än en vecka, Jag har gått ifrån flytet och äter vanlig mat, lugnt och försiktigt. Jag kan halsa vatten utan problem.

Har gått ner 4 kg på de här dagarna. Är det lite? Hade jag ätit flytande hade jag väl rasat mer.
    lite? vad räknade du med egentligen?? Det är ju jättebra. Man SKA inte gå ner typ 10 kg, det är inte normalt.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)