• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

vampyria2 skrev 2010-06-01 16:19:41 följande

Jag måste fråga er som har tappat hår, hur mycket har ni tappat??? Jag har fått så man ser min hårbotten nu och håret fortsätter bara att rammla av    Jag kan inte ta medel som man kan köpa då de är i kapslar och dem sätter sig bara och stoppar i magen så jag får ont.
    Vill verkligen inte tappa mer hår nu
    Jobbigt att tappa så mycket hår, antar att jag kommer att göra det jag också. Jag har fått tips av en kompis som är frisör (som har många op:ade kunder), flytande B-vitamin från apoteket. Jag har köpt det, man ska ta 15 ml 3 ggr om dagen. tyckte att det kunde vara smidigt som op:ad att slippa tabletter.
  • Mli79

Nu har jag träffat narkosläkare och så på Ersta. Blev lite struligt eftersom de sa att jag kunde ta prover på lab innan läkarbesöket och att det bara var att komma förbi avdelningen och hämta remissen dit.. men när jag kom så hade alla lunch och ingen hade koll på något. Men de var så snälla och fixade allt till mig ändå så jag slapp vara fastande längre Nu är det bara att invänta morgondagens operation, ska vara där 07 och blir antingen först eller andren ut.
       Det var skitjobbigt att lämna barnen hemma i Skåne, har aldrig varit utan dem så länge förut. Min dotter mådde lite dåligt igår och hade ont i magen, säkert av spänningar av att jag skulle åka iväg ett par dagar och såklart av lycka för att mormor kommer ner. Jag har sagt till barnen att en doktor ska operera mig, skära små hål i magen och fixa med tarmarna så att jag ska kunna bli smalare och orka leka bättre. Och så har jag lovat dottern att hon ska få se stygnen så fort jag kommer hem Hon är väldigt intresserad av all sjukvård just nu så hon tycker att det är kul och spännande.

• Mli79

Sitter i väntrummet på Ersta nu, måttligt nöjd över situationen. Jag skulle bli försten eller andren ut och jag skulle vara här klockan 7. Nu precis fick jag veta att jag var andren in på OP, men att den innan mig skulle bli en lång OP så jag får vänta i väntrummet till efter lunch. Den mer komplicerade OPen innan mig var planerad sen länge, så kirurgen (som jag aldrigt träffat innan, "min" var på kurs) hade ingen aning om varför jag skulle vara på plats så tidigt på morgonen. Så här sitter jag på en hård soffa, har suttit i snart två timmar och ska sitta i fyra till. Jag har sovit 6 timmars osammanhängandes sömn fördelat på två nätter och skulle onekligen behöva en säng. Illa mår jag också, har ju fastat sedan midnatt. Till råga på allt är jag svårstucken så jag fick instruktioner från narkosläkaren igår att de inte får sätta dropp på mig innan OP eftersom de ska spara blodkärlen till narkosläkaren.

Usch, fattar inte att jag har mage att sitta och klaga när jag kommit så här långt på så kort tid, antar att det är hunger, trötthet och nervositeten som spökar.

• Mli79

Nu börjar jag känna mig som en människa igen, fy satan vad jag mådde dåligt igår! Jag ångrade aldrig open, men jag kunde inte förstå hur jag skulle klara mig ur den sitsen jag satt mig i. Vaknade med ångest och smärta trots att jag bett om lugnande innan så fick jag inte det. Jag var så groggy flera timmar att jag inte riktigt visste vart jag var. När det släppte så skule jag dricka liiite vatten och då slog illamåendet till på riktigt. Men som tur var finns det botemedel och allt gick över ganska snabbt. Det värsta var tröttheten. Jag kunde inte hålla mig vaken, somnade när folk pratade med mig, när jag satt på toa, när jag gick på vägen till toan... väldigt stressande alltihop. Underbar och förstående personal dock, jag kände att jag var i goda händer. Idag när jag slipper så mkt smärtstillande så är jag mycket piggare, har bara lite träningsvärk i magen. Inga problem att dricka heller.
    Tänk att det är klart nu!!

Lisalove - grattis till din tid! Det är ju snart ju! Jag räknar med hemgång på fredag, det är tydligen normalt när man OPas på onsdagar.

• Mli79
    lisalove skrev 2010-06-03 15:25:43 följande:
    Skönt att du mår bättre nu! Det blev titthål trots att du åt normalkost innan? Är nyfiken då det är samma för mig.
    Jepp, det blev titthål. Det var det första jag kollade när jag hade vaknat så pass att jag kunde röra mig
  • Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-06-03 19:03:43 följande:
    Jag fick diklofenak, vilket inte är helt okej ur blödningshänseende, men betydligt bättre för måendet (mitt i alla fall ).

Jag jobbar som psykolog.
    Diklofenak ville de skriva ut till mig så jag kunde ta det efter jag lämnat sjukhuset. Men min mage fixar inte det efter ett lååångtidsanvändande på maxdos pga ryggproblem.. får magsår direkt nu. Jag sa också till om att jag inte ville ha något som gjorde mig groggy, och de verkar ha lyckats idag med det iallafall.
  • Mli79

Idag har jag ätit yoghurt till frukost, fick i mig nästan 2 dl innan jag kände nåt konstigt. Jag är inte hungrig, inte mätt, inte ont, men det känns som om maten skaver i magen och det känns hela vägen bak till ryggen. Skitskumt. Har också fått OK att skippa järntabletterna (brukar ge problem med magen) eftersom jag inte har mens pga p-spruta.Skönt! Man kan nog bli förstoppad ändå. Nu är det snart dags för lite nyponsoppa, sen soppa och sen får jag åka hem!

• Mli79

Sitter här med min frukost-Proviva, har snart fått i mig mina två dl, har tagit en timma. Jag hade nog kunnat få i mig dessa 2dl på rekommenderade 40 minuter men jag glömmer bort att dricka. Känner ingen hunger, ingen mättnad, faktiskt inga alls känslor från magen. Vaknade i morse och hade sån jäkla träningsvärk i magen. Det känns som om jag skulle behöva en gördel eller nåt som håller upp magen, tyngden är jobbig. Men jag ska nog inte klaga, det är ju bara 4 dygn sedan jag OPades och jag äter inget starkare än Panodil. Ställde mig på vågen i morse och har tappat 5 kg. Gisses vad mycket vätska jag måste ha samlat på mig innan OP!

• Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-06-07 16:02:52 följande:
    En fråga till alla er kunniga: varför ska man inte dricka till maten? Och vilka intervall är det som gäller (en kvart innan respektive efter är vad jag hört). Vad händer om man slarvar med detta?
    Till mig är det sagt att om man dricker till maten så är det lättare att man sköljer ut maten i tarmen för fort vilket kan ge illamående och dumping. Det spelade ingen roll nu under soppflytet då allting rann undan ändå, värre sen när man åt riktig mat. Om man dricker för nära inpå innan maten så kan man bli mätt och inte äta tillräckligt mycket riktig mat. Jag har hört 20 minuter innan resp. efter.
  • Mli79
    Cilla71a skrev 2010-06-07 19:31:51 följande:
    Hej allihopa,

Grattis till era OP, viktnedgångar, bedömningar osv. Skrattande

Ang. vårdgarantin:
    Har varit i kontakt med Landskrona både via telefon & via mail ett flertal ggr nu & de säger samma sak hela tiden, de kan inte hålla VG någonstans i landet. Jag undrade hur det skulle gå nu den 1/7 när det ska bli lag med VG men det visste han inte ngt om. Han sa att vi som ringde visste oftast mer än de som sitter & svarai tfn på Kir. Bra va? ... NOT!!
    Förslaget jag fick när jag ringde var att ta kontakt med de 4 sjukhus som Region Skåne har avtal med & höra hur lång väntetid de har & isf fixa bet.förbindelse men å andra sidan kunde han inte säga ngt alls om hur jag låg till i den nuvarande kön, de avverkar ff 2008-2009 patienter.

Kan tillägga att jag åberopade VG den 8/2 i år & har inte hört ett pip från dem än.

www.skane.se/templates/Page.aspx?id=306329

Så det verkar som man får vänta de 24 månaderna... allting är politiskt styrt & frågan är om politikerna gör så mkt åt detta nu innan valet? Tror tyvärr inte det.
    Det var samma sak när jag pratade med dem i januari. Men då hade de skickat vidare alla sina 2009 patienter till Aleris. I vilket fall så ringde jag Ersta och kollade med tider, och bad sedan Landskrona att skicka remiss + betalningsförbindelse dit. Det momentet har inget egentligen med vårdgarantin att göra, då väljer man det fria vårdvalet.
    Mitt tips är att du hör med Ersta och de andra sjukhusen Skåne har avtal med, jag kan nästan garantera att du får det fortare än 24 månader då.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)