Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
Jag måste fråga er som har tappat hår, hur mycket har ni tappat??? Jag har fått så man ser min hårbotten nu och håret fortsätter bara att rammla av
Vill verkligen inte tappa mer hår nu
Nu har jag träffat narkosläkare och så på Ersta. Blev lite struligt eftersom de sa att jag kunde ta prover på lab innan läkarbesöket och att det bara var att komma förbi avdelningen och hämta remissen dit.. men när jag kom så hade alla lunch och ingen hade koll på något. Men de var så snälla och fixade allt till mig ändå så jag slapp vara fastande längre
Nu är det bara att invänta morgondagens operation, ska vara där 07 och blir antingen först eller andren ut.
Det var skitjobbigt att lämna barnen hemma i Skåne, har aldrig varit utan dem så länge förut. Min dotter mådde lite dåligt igår och hade ont i magen, säkert av spänningar av att jag skulle åka iväg ett par dagar och såklart av lycka för att mormor kommer ner. Jag har sagt till barnen att en doktor ska operera mig, skära små hål i magen och fixa med tarmarna så att jag ska kunna bli smalare och orka leka bättre. Och så har jag lovat dottern att hon ska få se stygnen så fort jag kommer hem
Hon är väldigt intresserad av all sjukvård just nu så hon tycker att det är kul och spännande.
Sitter i väntrummet på Ersta nu, måttligt nöjd över situationen. Jag skulle bli försten eller andren ut och jag skulle vara här klockan 7. Nu precis fick jag veta att jag var andren in på OP, men att den innan mig skulle bli en lång OP så jag får vänta i väntrummet till efter lunch. Den mer komplicerade OPen innan mig var planerad sen länge, så kirurgen (som jag aldrigt träffat innan, "min" var på kurs) hade ingen aning om varför jag skulle vara på plats så tidigt på morgonen. Så här sitter jag på en hård soffa, har suttit i snart två timmar och ska sitta i fyra till. Jag har sovit 6 timmars osammanhängandes sömn fördelat på två nätter och skulle onekligen behöva en säng. Illa mår jag också, har ju fastat sedan midnatt. Till råga på allt är jag svårstucken så jag fick instruktioner från narkosläkaren igår att de inte får sätta dropp på mig innan OP eftersom de ska spara blodkärlen till narkosläkaren.
Usch, fattar inte att jag har mage att sitta och klaga när jag kommit så här långt på så kort tid, antar att det är hunger, trötthet och nervositeten som spökar.
Nu börjar jag känna mig som en människa igen, fy satan vad jag mådde dåligt igår! Jag ångrade aldrig open, men jag kunde inte förstå hur jag skulle klara mig ur den sitsen jag satt mig i. Vaknade med ångest och smärta trots att jag bett om lugnande innan så fick jag inte det. Jag var så groggy flera timmar att jag inte riktigt visste vart jag var. När det släppte så skule jag dricka liiite vatten och då slog illamåendet till på riktigt. Men som tur var finns det botemedel och allt gick över ganska snabbt. Det värsta var tröttheten. Jag kunde inte hålla mig vaken, somnade när folk pratade med mig, när jag satt på toa, när jag gick på vägen till toan... väldigt stressande alltihop. Underbar och förstående personal dock, jag kände att jag var i goda händer. Idag när jag slipper så mkt smärtstillande så är jag mycket piggare, har bara lite träningsvärk i magen. Inga problem att dricka heller.
Tänk att det är klart nu!!
Lisalove - grattis till din tid! Det är ju snart ju! Jag räknar med hemgång på fredag, det är tydligen normalt när man OPas på onsdagar.
Idag har jag ätit yoghurt till frukost, fick i mig nästan 2 dl innan jag kände nåt konstigt. Jag är inte hungrig, inte mätt, inte ont, men det känns som om maten skaver i magen och det känns hela vägen bak till ryggen. Skitskumt. Har också fått OK att skippa järntabletterna (brukar ge problem med magen) eftersom jag inte har mens pga p-spruta.Skönt! Man kan nog bli förstoppad ändå. Nu är det snart dags för lite nyponsoppa, sen soppa och sen får jag åka hem!
Sitter här med min frukost-Proviva, har snart fått i mig mina två dl, har tagit en timma. Jag hade nog kunnat få i mig dessa 2dl på rekommenderade 40 minuter men jag glömmer bort att dricka. Känner ingen hunger, ingen mättnad, faktiskt inga alls känslor från magen. Vaknade i morse och hade sån jäkla träningsvärk i magen. Det känns som om jag skulle behöva en gördel eller nåt som håller upp magen, tyngden är jobbig. Men jag ska nog inte klaga, det är ju bara 4 dygn sedan jag OPades och jag äter inget starkare än Panodil. Ställde mig på vågen i morse och har tappat 5 kg. Gisses vad mycket vätska jag måste ha samlat på mig innan OP!