• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Cilla71a skrev 2010-06-07 20:38:55 följande:
    Ja, det flesta verkar ganska pigga efter op så det är kanske inte så farligt, eftersom jag ska bekosta resan själv så kanske man kan komma undan med en billig flygresa istället, det tar ju så mkt mindre tid oxå. Det lär väl inte bli ngn op nu under sommaren iaf men jag kan ju ringa dit & höra vad de säger.
    Jag bor ju också i skåne, för mig funkade det bra att åka flyg dit och hem. Det var inte så bekvämt att flyga hem pga stor uppblåst mage, fullsatt flyg och många luftgropar men det är ju bara en timma. Hade inte velat byta mot tåg eller bil. Ersta är nog ett av de få ställen som OPar under hela sommaren, så rimligtvis borde ju väntetiden vara kortast där.
  • Mli79
    sabinaa skrev 2010-06-08 08:43:06 följande:
    Välkommen hit! Bra att du hittade tråden, här kan du ventilera.
    Jag bor också i Skåne och jag gjorde så att jag ringde Ersta 08-714 61 88 och kollade vilka kötider de hade, sen ringde jag till Landskrona och bad dem skicka min remiss dit + en betalningsförbindelse (behövs eftersom Skåne ska betala OPen). Det som händer då att är att man utnyttjar det fria vårdvalet, och då får man betala resor och andra omkostnader själv. Och så ställs man utanför vårdgarantin. Vårdgarantin ska bli en lag från den 1/7, men för att det ska fungera i praktiken behövs det mer vårdplatser och mer pengar, så att det fungerar vågar jag inte lita på..
    Skåne har idag avtal med en del sjukhus, bla Ersta och Danderyd, och det är enbart mellan dessa man kan välja om man inte vill betala OPen själv. Landskrona köper in platser från privata Aleris, anledningen till att de inte köper in mer platser är bristande ekonomi.
  • Mli79
    sabinaa skrev 2010-06-08 09:59:22 följande:
    Åh, tack för ditt svar. Jag ska minsann göra detsamma. Man kan ju alltid hoppas. Men vad menar du med omkostnader? Hotell och sånt? För det är ju en piss i Nilen om man bara kan få en op.
    Jag ska ringa så fort jag lämnat barnen på dagis så får vi hoppas på några få och små goda nyheter.
    Precis, resor och boende. Jag har ju tur som har släkten som bor nära Ersta så jag behövde bara betala resan.
    När fick du din remiss från vårdcentralen?
    Min kom till Ersta tre veckor efter jag varit på vårdcentralen, och därefter tog det drygt 3 månader innan OP. De sa 3 månader till bedömning och sen 3 till innan OP, men det gick ju betydligt fortare.
  • Mli79

Fy satan vilket illamående och magknip som jag fick nyss, nu börjar det släppa mer och mer.
    Jag sippade 2 dl naturdiet på ca 20 minuter istället för 40 minuter som rekommenderat, satt och pratade med en kompis och tappade helt bort tiden. Kan det ge ett sånt illamående och magknip? Efter en stund på toaletten blev det bättre, men jag fick inte hjärtklappning eller trötthet som jag har förstått att man kan få när man dumpar. Usch, nu blir jag mer noga med klockan nästa gång.

• Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-06-08 13:36:54 följande:
    Jag blev illamående och fick en olustkänsla i kroppen när jag drack modifast eller fortimel dagarna efter operation, då kvittade det hur långsamt jag drack.
    Fick inte den upplevelsen av någon annan mat såsom soppor, nyponsoppa eller liknande.

Kanske bra att hålla koll på tiden- åtminstone i början! Du är väl relativt nyopererad?
    Kanske ska låta bli de dryckerna, det är ju bara att Naturdiets latte är så god Jag har normalt stenkoll på klockan, det var bara denna gången som jag missade tiden. Och det lär jag ju inte göra om igen..  Och ja, jag tror att jag kan räkna mig som nyopererad, 6 dagar sen
  • Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-06-08 16:21:01 följande:
    Det är nog många med taxöron som kan få eksam/utslag utan en schysst BH, smal som tjock. Det tror och hoppas jag inte räcker så länge det inte rör sig om extremt svåra och besvärande utslag.
    Jag har också funderat på det där med bröstlyft. Jag kommer oavsett göra en försnyggning när jag har nått ett bättre BMI och det antar jag att jag får betala privat. Men jag vet att Skånes landsting har avtal med Akademikliniken och om man då har genomgått en kraftig viktminskning kan man få ett lyft betalt via landstinget. Men det står inget om speciella kriterier, de hänvisar till kapitlet om bukplastik.. Antar att det inte är samma kriterier, 3 cm häng låter ju lite väl bra
  • Mli79

Jag har för mig att det var någon här i tråden som hade problem med diarré efter operationen, kan ni hjälpa mig minnas vem det var? Ända sedan min lite för snabba naturdietslatte till lunch åker allt jag dricker ut med raketfart och magont. Nån som har haft likadant?

• Mli79
    sabinaa skrev 2010-06-09 06:51:40 följande:
    Mli79:

När du ringde och hörde om kön i Erstad, vad sa hon till dig då?

Och hur längesen var det du gjorde en OP?

Tack på förhand!
    Jag ringde och kollade med Ersta typ veckan efter min remiss skulle skickats dit, och så ringde jag en gång i veckan tills den hade kommit in bara för att vara säker på att Landskrona gör sitt jobb. Det kan ju ta tid för dem att skicka betalningsförbindelse eftersom det är bara nån speciell person där som får skriva under på den. Jag har ringt Ersta måånga gånger och kollat läget och de har faktiskt aldrig varit otrevliga, de är välidgt hjälpsamma.
    Innan min OP så sa de att 3+3 månader kunde jag räkna med, och nu vet jag att de säger 6+3 månader. Idag är det en vecka sedan min OP
  • Mli79
    Cilla71a skrev 2010-06-09 13:25:19 följande:
    Är lite nyfiken bara eftersom jag själv står i kö i Landskrona, sa hon vilket år de var inne på nu? Sist jag pratade med L-krona så var de i början på 2009.

Funderar oxå på att ringa till Ersta & få remissen flyttad. Min VG gick ut i början på maj, det visste jag faktiskt inte att man fick resan betald för att VG:n gått ut, det är ju himla bra .
    När jag pratade med dem i januari i år så hade de inga patienter kvar i kön från 2009 pga ett stort inköp av Alerisplatser..
  • Mli79
    jazmine25 skrev 2010-06-09 14:26:22 följande:
    Jag tror det är mig du menar. Jag opades för ca 9 veckor sen och jag har ont och diarrer varje dag. För min del beror det inte på naturdiet. Jag ska kontakta vårdcentralen nästa vecka och se om jag kan utredas och om det kan avhjälpas. Det känns jätte jobbigt att inte kunna gå och handla utan att drabbas av ångest och alltid undra om det finns en toalett i närheten.
    Fy sjutton, så du har fortfarande problem!? Stackare. Mitt magont gav sig under kvällen och har inte kommit tillbaka tack och lov. Så du har inte fått något besked alls vad det kan bero på?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)