Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-10-09 07:31:35 följande:

Det hade jag tagit utan betänkligheter.

Inget ont mig dig nu, men människor som flyter innan en OP beter sig lite som gravida. Gravida nojjar över alkoholfri glögg, flytande över typ sockerfria halstabletter Inget ont mot er nu, jag tycker bara att det är så härligt att se hur engagerade och laddade ni är inför operationen! Om det fanns en normalviktig grupp som skulle flyta innan en OP av någon anledning, tror ni att de hade nojjat lika mycket? Eller är det bara så att vi överviktiga har en onyttig fixering vid kalolrier/ketos? (och givetvis är rädda för att något ska stoppa operationen!)

Haha, ja det är sant att man beter sig lite som när man är gravid. I mitt fall handlar det om att inte bryta någon viktnedgång och få inställd operation. Jag har stått still sen i onsdags nu. och när jag gick ner i onsdags hade jag stått still sen fredagen. Så jag gick ner 4 kg dom 3 första dagarna. Sen lyckades jag få dit 1,5 kg på onsdagen. Sen har det stått still. Jag tycker att 5,5 kg är lite när man väger så mycket som jag och går på LCD. Därför är jag skitnojjig!  Jag tror det är därför jag ens funderade på det (och faktiskt inte tog någon heller utan stod ut...). Om jag nu är i någon ketos så vill jag för allt i livet nte bryta den för då kommer det bli skitsvårt fram till onsdag
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-10-09 07:49:43 följande:
    Testar dom ketosen på onsdag? De testade ju mig på OPdagen för att se så jag _inte_ var i ketos pga studien.
    Jag tror inte att du behöver oroa dig för inställd OP pga dålig viktnedgång. Du har ju gått ner nästan 6 kg! Jag har också upplevt att jag har tappat i vikt för att sen stå till när jag frivilligt har gått på typ Allevo förut. Tänk på att Ersta har redan haft kostnader för dig, och inte vill väl de bli utan ersättning från Skåne genom att ställa in din OP? Det ska nog mycket till för att det ska hända, och då ska det nog vara att du har så dåliga värden att det är för din säkerhet. Men de värdena hade de ju säkert upptäckt redan vid bedömningen.
    Tänk att vid  den här tiden om en vecka är du både opererad och utskriven!

När jag får problem med magkatarr/magsår så tar jag omeprazol och det är skitbra, och det borde ju inte vara några problem eftersom man sväljer dem hela, dvs säkerligen inget tillsatt "smaka-bra-socker".
    Nä. Det tror jag inte att dom gör. Men om jag riskerar att trilla ut Ketos så kommer jag väl att bli hungrig igen och jag kommer få en mycket jobbigare tid fram till onsdag. Det var så jag menade
    Jag har bara Novalucol hemma och det är tuggtabletter... Men hade det fortsatt idag så hade jag nog tagit en. Som tur är vaknade jag utan ont. Skönt
    Japp, jag hoppas du har rätt i att det inte kommer finnas någon tvekan om att det blir OP. Måste ju tänka så, annars blir det konstigt
  • Lalalong
    Lajsa82 skrev 2010-10-09 11:00:30 följande:
    lalalong: Visst känns det frustrerande att stå still då man går på flyt....När opererar du dig?

Idag skall jag åka med sonen till Liseberg och möta upp syrran, skall bli kul att bli lite barnslig igen Finns också allt för många frestelser där, men det e tur att man inte är sugen på sött just nu, tänk vad modifasten har ändrat ens matbeteenden...Är mest sugen på knäckebröd med ägg Men det får jag snart äta om typ 2 veckor...

Sonen älskar att åka jukebox, nackdelen är att spärren man fäller ner är 1 för båda och jag får ju ner den, så jag sitter fast, medans sonen åker jojo och kan lätt glida ner mot golvet, så man får hålla ett järngrepp, men nästa år skall väl det problemet vara löst och jag behöver inte hålla fast han så mycket....Sonen är ju en långsmal kille på 4 år och åker allt han får tom lisebergsbanan
    Jag opereras på onsdag!

Åh jag älskar också att åka karuseller, men efter att jag fick gå av en karusell på en festival för några år sen, eftersom inte det där skyddet man fäller ner (rätt vild attraktion) gick att få ner hela vägen... (vilken skam!!!) så drar jag mig för det så det är också en sån sak som jag kommer ha lust till senare!!!
    Min dotter är också 4 och är en riktig karuselltoka!!! Tyvärr så är hon kort i rocken, bara 96 cm. Så det är ju inte mycket hon får åka på sånna ställen. Det hon får tycker hon är alldeles för tråkigt. Ölands djurpark är bra på det viset för där har dom inga gränser direkt Så där åker hon allt
    Hon har inget ont av att vara kort, utom just i dom fallen vi ska på nöjesfält. Då surar hon till hon storknar
  • Lalalong
    Lolalee skrev 2010-10-09 11:29:36 följande:
    det är rätt konstigt ändå tycker jag... att man måste ligga på 40 i bmi för att få hjälp med op via landstinget.
    varför inte hjälpa innan "det är för sent" (missförstå mig rätt allihop). jag ska till doktorn den 25:e o så.. tycker att det känns jättejobbigt.. tänk om hon säger att jag ska börja tex: simma istlt! been there, done that! jag vet liksom inte hur jag ska få doktorn att förstå att jag faktiskt har  provat det mesta och att det inte hjälper... hade jag råd så skulle jag gjort en op privat..men fattig ska man va=( hoppas att det går bra för dig hos läkarn=)
    Det är lite olika BMI gränser i olika landsting. I Skåne hade du haft godkänd BMI för OP eftersom den ligger på 35 här. Men det borde ju läkaren du ska träffa den 25:e veta, eller kunna ta reda på.
    Det du kan tänka på och trycka lite på är att det är inte läkaren som skriver remissen som bestämmer om du ska opereras eller ej. Du vill bara ha en remiss, så att andra läkare som är kunniga inom just detta ämnet kan ta beslutet. Du kan ju också säga att du visst kan börja simma, träffa dietisten på vårdenheten o.s.v. o.s.v. Under tiden du väntar på bedömning! Så en remiss vill du ha i alla fall.

Tvärvägrar han, vänd dig till en annan läkare eller skriv en egenremiss om ditt landsting tar emot sånna.

Lycka till!!
  • Lalalong
    chamar75 skrev 2010-10-10 11:24:07 följande:
    Weeee, imorgon är det min tur att opas

Är inte nervös (än), ser fram emot det. Har velat detta så länge och nu är det dags!
    Idag är det packning som gäller, en extremt noggrann duschning och rena lakan i sängen.
    Försöker gosa så mycket som möjligt med barnen eftersom jag inte får träffa dem på ett tag sen.

Var gör man av sina saker när man opas? Väskan jag har med mig tänker jag på. Kan man låsa in dem någonstans??
    Lycka till i morgon! Får se om vi ses på onsdag när jag kommer och du lämnar Om jag känner igen ditt ansikte från bilden här.

Jag undrar lite över ditt besök i fredags. Vad gjorde dom? Vad sa dom? Hur mycket hade du gått ner? Vad sa dom om det?

Jag är så jävla nojjig över viktminskningen... Jag vet inte varför. Även om 5,5 kg är bra, så känns det för lite. Dessutom pendlar jag nu upp och ner så vissa dagar har jag bara en total viktminskning på 4 kg. På två veckors flyt när man väger över 130 kg... Det känns jävligt futtigt! Och tänk om jag gått upp mer än 4 kg sen jag var på bedömningen så även om jag gått ner 4 kg på onsdag så kanske vågen där visar mer än på bedömning. Även om det itne finns något kg krav på Ersta så skulle det ju vara makalöst förnedrande!!
  • Lalalong
    chamar75 skrev 2010-10-10 11:57:26 följande:
    Tack så mycket!

I fredags fick jag först väga mig och ta ett midjemått. Jag hade gått ner 4 kg och minskat 7 cm i midjan, det tyckte hon var bra, så du behöver inte oroa dig!!
    Efter det fick jag lite info av sjukgymnasten, sen in till narkosläkaren och efter det till lab. Det var många olika saker, men det gick fort. Det tog inte ens en timme totalt.

Vilken tid ska du opas på onsdag? Jag ska nämligen åka hem då, så om du opas på eftermiddagen hinner vi nog inte ses. Själv ska jag opas vid ca 13-tiden och jag kommer att få sova på uppvakningsavd (eller vad det heter) och får komma till vårdavd på tisdagen.
    LYCKA TILL!!!!
    Tack, vad skönt!
    Du hade väl din bedömning för inte jättelänge sen heller? Hoppas dom har förtåelse för att jag kan ha gått upp en del över sommaren (bedömning i mitten på juni) så även om det inte är så mycket minus sen dess så kan jag ju ha gått ner...

Jag vet inte vilken tid, mer än att jag ska vara där 7 på morgonen. Jag hoppas att få en op tid tidigt på morgonen eftersom jag har en medicin jag behöver ta klockan 7, utan den får jag en osläcklig törst (på riktigt, osläcklig) och man får ju inte dricka något 2 timmar innan ens tid på sjukhuset står det i papprena. Det kommer vara tortyr för mig! Så jag håller tummarna för det
    Men förmodligen ses vi inte då!
  • Lalalong

Men är det inte det landsting som betalar som sätter gränsen då?
    I skåne är det t.ex. gräns på 35. Och det är ju rätt så några Skåningar som Opats på Ersta, är det då int 35 som gäller eftersom Landstinget som ska betala notan har 35.
    Bara en tanke

• Lalalong
    SkinnyNo2 skrev 2010-10-11 15:11:38 följande:
    Jag har faktiskt ingen anining....

Jag ligger på bmi 41 så jag behövde inte "bry mig" vad som gäller eftersom jag på så sätt hur som helst var över gränsen för op.

Sen var det ju bara den lilla grejjen att bli godkänd för op, eftersom man inte automatiskt blir det bara för man har "rätt" bmi gissar jag, men det blev jag ju.... Glad
    Nä, jag har heller inte behövt bry mig om just den lilla detaljen (BMI på runt 50). Så jag är inte säker. Bara funderade
    Skönt att du blev godkänd!
    Mli79 skrev 2010-10-11 15:20:44 följande:
    på mina papper stod de att Skåne bekostade OP på Ersta om man hade BMI över 40. Men då hade Skåne 40 som gräns, verkar som om det är sänkt till 35 nu?
    Ah... ja jag har mycket dålig koll på det där eftersom jag som sagt inte behövt oroa mig för just den delen. Det enda jag har hört nu är 35, så jag antar att det är ändrat då. Blev lite förvånad när jag hörde det första gången (här tror jag...) för jag hade fått för mig 38 av någon konstig anledning och 35 bara om man hade följdsjukdomar. Men det är flera som sagt 35 sen efter det så jag antar att det är så.
  • Lalalong

Jag slutade samtidigt som jag började på pulver. Nu rökte jag inte mycket innan, men det är tufft ändå. Jag har egentligen lovat min man att inte börja igen nu efter, men ibland går jag och tänker på att när jag läkt ordentligt efter OP så man kanske orkar ut någon kväll och dansa lite, då ska jag röka när han inte är med. O.s.v.
    Så det kommer nog inte gå så bra med det löftet känner jag på mig. Men det är ju egentligen så att man borde sluta för sin egen skull... tror det hade varit lättare att hålla det då. Jag slutar bara för alla andras skull hela tiden..

• Lalalong
    J L86 skrev 2010-10-11 18:09:34 följande:

Är det någon här i tråden som vet något om nått kort man får efter man gjort gbp op`? det va någon som sa att man fick ett kort som intygar att man gjort opn och kan få äta barn meny eller mindre potion för mindre pengar om man är ute...

började fundera på det i dag när min kompis lunchade ut, fan vad dyrt om man måste beta fullt pris och inte ens kunna äta upp halva :S

Min kompis som opererades i Karlshamn har fått ett sånt intyg. Fast hon använder aldrig det. Dels för att hon tycker det känns pinsamt och lite snålt. Och så för att det är ett A4 papper så det är lite bökigt att ha med sig överallt och så.
    Men vi skojjar om att efter min OP så kan vi börja köpa en portion och dela på
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)