Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Dom verkade t.om. ha typ tabeller på vilka vikter man bar eller förflyttade om man hade tungt jobb eller ej för han frågade vad jag jobbade med, jag är föräldraledig, han frågade då vad min dotter väger för att ta reda på om det räknades som tungt eller inte.

Jag vet dock inte om det räknades som tungt eller inte (min dotter väger ca 7 kg) för jag sa att jag kommer inte utnyttja någon sjukskrivning ändå, så det spelar ingen roll.

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    MrsQ skrev 2010-10-19 20:57:53 följande:
    Hmmm ja det är konstigt...
    Men eftersom jag inte berörs av den svenska sjukskrivningen så har jag inte brytt mig om att fråga mer om det!
    Nä, det förstår jag.
    Det visar sig väl helt enkelt hur det är
  • Lalalong

Det mullrar i magen på mig när jag äter... Känns inte ont eller så, bara konstigt...
    Gör det så på er andra också?

• Lalalong
    Annicka skrev 2010-10-21 13:58:42 följande:
    Samma här!
    1638 skrev 2010-10-21 14:34:27 följande:
    Till o från, mest då jag ter lite mera hårdsmält mat..
    Eller de få tillfllen då jag får i mig mjölkprodukter...
    Fast det gör ju inte ont men det låååååter som ett JAS plan...
    Mli79 skrev 2010-10-21 18:33:05 följande:
    Min mage låter så fortfarande. Inte alltid, men ganska ofta. Låter ganska kul!
    Då är jag inte ensam i alla fall

Har en annan liten fundering. Jag har inga problem att få i mig maten. Känner mig inte mätt, men heller inte hungrig. Äter efter klockan. Det gör inte ont när jag dricker/äter soppor och juicer och fil och allt det där.
    Däremot när jag dricker vatten... Det bubblar och gör rätt ont faktiskt! På något vis lyckas jag få i mig min liter om dagen, men jag gör det inte med glädje. Jag älskar smaken av vatten och önskar det vore roligt att dricka det igen. Men det är inte alls skönt!
    Tycker det är konstigt att jag inte ha några problem med något annat, men vatten som ändå borde vara ganska lätt ska vara så jobbigt.
    Kan det vara så här i början, med just vatten? Eller går det över?

Mli79, jag vet du sa att du smaksatte vattnet... Men det var för att du inte tyckte om smaken väl?
  • Lalalong
    Full av förhoppning skrev 2010-10-21 18:55:00 följande:
    jag fick alltid ont direkt när jag drack vatten.... men det har blivit bättre... plus att det gick över efter mindre än en halv minut tack och lov
    Åh vad skönt att det blivit bättre!
    Detta håller inte i sig jättelänge heller... det är kanske något sånt ungefär. Men så här i början, är ju bara en vecka sen operationen, så är ju allt som gör ont lite oroande!
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-10-21 21:32:10 följande:
    jag gillar smaken, men jag mår illa när jag dricker det av någon udda anledning. Jag har svårt att få ned det. Blir mycket bättre och lättare med lite smak. Psykiskt? Säkerligen

Men kanske värtt att testa för min del också... Jag får inte ont när jag dricker apelsinjuice och det är ju lika lättrunnit som vatten! Man kan väl blanda någon lightdryck, och spä den 6 gånger istället för 4 eller nåt..
  • Lalalong

Ajaj, jag har fått problem med ett av dom små snitten. Eller med en av agrafferna i ett av snitten. Det är rött runt ena kanten på agraffen och det gör jätteont om jag nuddar där.... eller om jag rör mig så att den delen av magen rör sig så att säga. Det gör dock nästan mer ont en bit i från, eller hur man ska säga... Om jag nuddar en bit i från agraffen så går det som en ilning mellan där jag nuddar och själva metallen. Det gör förbaskat ont!!! Tror ni man kan ta bort dom lite tidigare? Dom ska väck på onsdag, men det är kanske OK att göra det redan i morgon, eller?

• Lalalong
    Annicka skrev 2010-10-24 18:28:10 följande:
    har du duschat runt om och bytt efter du kom hem från sjukhuset?
    Ja, absolut! Har inte bytt plåstrena varje gång jag duschat, för jag har inte tyckt det har behövts så ofta. Men dom är bytta 3 gånger på 2 veckor-
  • Lalalong
    Annicka skrev 2010-10-24 19:25:02 följande:
    okej men ring boka en tid på vdc gällande agrafferna. lycka till!
    Fragile Angel skrev 2010-10-24 19:25:32 följande:
    Tycker att du ska gå till sköterskan på din VC och be dom titta på det.
    Tack! Ja, det ska jag göra... Men jag kom på att jag kan inte ta mig till VC i morgon, men jag ska se om jag kan få en tid på tisdag och då är det bara en dag innan dom ska ta bort, så det borde dom väl kunna göra tycker jag!
    Dalias mamma skrev 2010-10-24 19:26:24 följande:
    Prova torka rent med lite alsollösning och lufta. Har bara opererats utan att det har sytts och så efter, utan öppna sår som skulle läka innifrån men när det var irriterat så var luft allra bäst. Undvik att pilla.

Förresten kommer jag ihåg att det nästan var värst när läkningen började bli klar. Min distriktssköterska sa att det är de mer ytliga nerverna som irriteras, kan ju vara att man är på och pillar mer omedvetet
    Tack för svar!
    Tror tyvärr inte jag har alsolösning... Men jag ska inte röra där, utan bara ta det lugnt och sen som sagt försöka få tid att ta bort dom på tisdag och köpa lite att tvätta det med också.
  • Lalalong
    Dalias mamma skrev 2010-10-24 19:33:10 följande:
    Skönt att höra att det har märkts på matkontot. Fast om man tänker på allt det som man har "unnat" sig så blir det ju en hel del.

På torsdag är det dags för mig. Jag har tid för inskrivning på onsdag, sover jag över på sjukhuset då eller är det meningen att man fixar boende den natten och kommer tillbaka på torsdagen?

Flytet har gått hyfsat, har gått ner ca 4 kilo, räcker det tror ni? Hoppas på ett kilo till innan op.

Vad har ni fått för smärtstillande efter? Hatar att sova på sjukhus men det har gått rätt bra när man får starka smärtstillande, då blir man ju trött =)
    Var ska du opas?
    På Ersta så kommer man tillbaka dagen efter, så man får hitta boende. Det finns ett patienthotell där. Skulle nästan tippa på att det är så på dom flesta ställena.. Men det är bara en gissning.

Jag hade gått ner 5,5 kg hemma, men eftersom jag gått upp sen bedömning hade jag bara tappat 7 hg på deras våg och dom sa inget om det.

Efter op så fick vi ett långtidsverkande piller 2 gånger om dagen (om jag minns rätt), jag tror det hette Oxycontin och sen fick vi två panodil var 6:e timme. Detta var vad alla fick. Sen fick man be om starkare smärtstillande om man behövde. Jag behövde aldrig det (förutom på uppvaket, men då var man ju så groggy ändå). Min rumskamrat bad om det, hon fick det i kanylen första dagen men sen fick hon börja ta tabletter. Vet inte vad det var hon fick dock.

När vi åkte hem fick vi utskrivet några Oxynorm att ta vid behov. Jag tog en hemma, det var lite annat tempo där så jag hade ont på kvällen. Var inte riktigt beredd på att det skulle bli så svårt att fixera blicken Men den hjälpte mot smärtan och snurrig tyckte jag inte att jag blev av den.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)