Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Orkar inte ta fram datorn ikväll så jag inte citera och svara alla som skrivit till mig. Jag skriver i morgon istället. Jag ville bara meddela att operationen gick bra och att jag lever typ. Jag är extremt svårstucken och efter vad jag ser hade dom inte lättare när jag somnat. Blå över hela armarna och händerna. Till slut fick dom satt en EVK i halsen. Den är ganska mycket i vägen kan jag säga! Speciellt tejpen runt som gör att jag går med huvudet lite lätt hängandes framåt och åt sidan. Hoppas slippa den i morgon!!
    Tack allihopa för all störtning så här långt. Det är en lång resa kvar och jag hoppas då dela den också med er!

• Lalalong

Nu sitter jag vid datorn och kan skriva lite mer. Men nu är det så många sidor att bläddra bak. Men jag minns att jag skulle skriva att jag mycket riktigt ligger i säng 5:3

Liten operationsberättelse från mig tänkte jag dela med mig av.
    Jag kom till Ersta 7.30. Fick komma in ganska snabbt och prata med en supergullig sköterska. Hon berättade lite om hur dagen såg ut, att jag var nummer två att opereras av Klas så att det skulle dröja lite. Hon visade mig var jag kunde byta om senare och så gav hon mig lite tabletter. Jag blev ganska omgående helt luddig i huvudet och jättesömning av tabletterna. Så jag satt och slumrade i fotöljen. Vid 9 snåret kom Klas och ville rita lite på min mage så vi gick in i en säng. Jag bad om att få ligga kvar där till det var dags och det gick så bra.
    Sköterskan om in en stund senare och sa att jag skulle byta om, så det gjordes och jag gick sen tillbaka och la mig i sängen.

Vid 10.30 rullades jag in i OP salen och det skulle sättas dropp. Dom kikade och klämde kände lite överallt men hittade inget bra ställe att sticka på. Tillslut trodde dom ändå att dom hade ett kärl i höger armveck och dom testade där. Efter lite grävande och donande trodde dom att dom åtminstone hade så jag kunde bli sövd för dom menade att det skulle bli mycket lättare att hita kärl när jag sov och var avslappnad.
    Dom började sätta på det lugnande medlet och jag andades syrgas. Men det började göra riktigt överjävligt ont i armen så jg fick så gott jag kunde kommunicera att det var inte bra! Jag viftade lite med armarna och skakade på huvudet. Som tur var fattade dom ganska snabbt och dom såg att kärlet hade spruckit. Så dom fick avbryta droppet och ta bort masken. Vid detta laget hade jag stressat upp mig lite. Men nu sattes dropp på insidan av vänster handled. Och jag somnade.

Jag vet inte när jag vaknade... jag minns inte att jag hjälpt till att flytta över mig till annan säng eller något sånt. Men jag har hört att jag kom till uppvaket vid 12.50. CVK'n som sattes i handleden sitter kvar. Och droppet är kopplat till ett EVK som sitter i min hals! Jag tittar på mina armar och händer och ser att dom är totalt sönderstuckna. Sammanlagt räknar jag till 22 stick på mina båda armar. Så att det skulle gå lättare när jag sov... det fick dom tji för. Tillslut hade dom gett upp och satt den i halsen.
    Nackdelen med detta är att jag inte kan röra nacken för tejpen sitter ju och spänner. Så jag har lätt nackspärr! Dom vägrar ta bort den också, för det är ingen som vill sticka mig igen om det skulle behövas.
    Det ska bli så jäkla skönt att bli av med den i morgon

Jag kom upp till avdelningen vid 16.30 tiden och delar rum med två supertrevliga tjejer som jag hängt med hela dagen. Har fått besök också, och lite blommor. Det är alltid trevligt

Annars är det helt okej. Jag har inte speciellt ont från såren. Däremot så hugger och sticker det som attans i tarmarna nu när dom börjat arbeta. Det är tur att dom andra tjejerna på rummet opades samma jag som mig, så dom är i samma fas. Jag tror vi kommer fisa i kapp i natt. Det känns som det skulle behövas.

Jag har inga problem att få i mig det jag ska, men jag tror jag överdriver långsamheten när jag äter. Dom säger att1 dl ska ta 20 min men det tar nog minst 30 för mig. Hellre för långsamt än för snabbt för jag vill verkligen inte få ont!

Nu ska jag sova min sista natt här på Ersta och i morgon bär det av ut till Mormor. Där stannar vi till på söndag innan vi åker hem till Skåneland igen!

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong

När går den där första uppblåsheten och obehagskänslan över? Jag har inte speciellt ont från snitten eller så utan det är mer bara att hela magen spänner, hugger och sticker. Det är sjukt svårt att äta 7 mål mat om dagen, inte för att jag är mätt och inte för att det är äckligt utan för att magen står i 4 hörn känns det som. Jag förstår ju att det kan vara så här någon dag, men hade varit skönt att veta hur länge så man vet vad man har framför sig. Även om det förmodligen är individuellt.

Tycker det är väldigt jobbigt med att dricka vatten också. Det är så kort tid man har på sig att dricka ganska stor mängd vätska, i små klunkar... Får lixom inte ihop det.

Men jag är helt övertygad om att det är en vanesak.

• Lalalong

Jag äter fil, yoghurt, nyponsoppa, saftsoppa, och varma soppor. Mormor hade gjort en till mig igår med kyckling, potatis, tomat, majs och ost. Jättegott!
    Sen idag tänker jag göra en smoothie.

• Lalalong
    Mli79 skrev 2010-10-16 10:24:59 följande:
    Den där känslan av uppblåsthet + träningsvärk efter kameran (hade jag iallafall) försvann efter typ en vecka. Då blev allt så mycket enklare. Jag hatade att sippa vatten i början, det går mycket lättare om man smaksätter det. Det är ju bara i början allt ska ta sån tiiiiid... nu är det ju mer normalt och då hinner man med mer än att bara äta och dricka hela dagen  
    Tack
    Faktiskt känns det redan mycket bättre än vad det gjorde igår och framförallt vad det gjorde i förmiddags. Då kunde jag knappt röra mig för att magen var som en uppblåst ballong som värkte bara jag rörde mig. Och det är som sagt inte från såren egentligen utan gaser och från tarmarna som rör sig och bökar och stökar. Från såren kliar det mest, men det är ju ett gott tecken

Egentligen tycker jag inte det är så svårt att dricka vatten, så det är nog inte smaken som är grejen egentligen. Men jag blir stressad av att bara kunna dricka under en 40 minuters period åt gången och så här i början känner jag mig paniskt rädd för att ta för stora klunkar och dricka för fort. Så det är nog mest stressen egentligen som är jobbigast! Men jag tror också att när inte måltiderna ska ta så hiiiiimla lång tid längre så har man ju längre tid på sig att dricka också. Sen när det känns helt bra i magen, när svullnaden lagt sig helt och hållet, då kommer man våga känna efter mer vad man klarar av egentligen! Så det löser sig nog. Men i förmiddags kändes det bra hopplöst!
    Snart dags för nästa mål. Ska få i mig lite plommon"mos" (väldigt löst) i filen tänkte jag. Kanske kan få fart på magen också, då kommer det också kännas mycket bättre! 
  • Lalalong

Fan vad jag har ont i nacken idag!!
    Låter ju hel-tokigt att klaga på ont i nacken när man gjort en operation i magen men jag fick ju satt droppet i halsen eftersom det var helt omöjligt att sticka mig någon annanstans. EVK'n var täckt med en tejp som gjorde att jag inte kunde röra nacken och huvudet ordentligt på 3 dagar. Jag gick med nacken snett framåtlutad hela tiden. Jag blev ju dock av med den i fredags och det är inte förrän idag som det gör jävligt ont!!! Som en stark molande värk i nacken, på den sidan när droppet satt.

Jag funderar på den där värken man kan få i axeln av koldioxiden dom blåser upp magen med... Hade ni ont av den från början eller kom det efter någon dag?
    Tänker om det kan vara det som spökar också, så det gör dubbelt ont...
    Har tagit mina Ipren men det hjälper inte ett dugg

• Lalalong

Ersta Opade:

Under flytet efter OP så står det att det går bra att ha ett mosat ägg i grönsakssoppor. Betyder det att det inte måste vara mixat helt slätt då? Ägget alltså.. Det är ju rätt stor skillnad på ett mosat ägg och ett mixat ägg.
    Jag hade det i min spenatsoppa nyss och mosade med en gaffel och det blev ju rätt så bra med små bitar i.. Blev lite osäker. Jag tuggade mycket mycket väl i alla fall så jag hoppas inte jag får magknip.

• Lalalong
    Mli79 skrev 2010-10-18 13:24:25 följande:
    Till mig sa dem att det skulle räcka med gaffel-mosat.
    Skönt! Tack

Än känns det inget i magen i alla fall.
    Så fall tror jag att jag kör på grönsakssoppor med ägg i framtiden. Mixat kött är ingen höjdare alltså....
    Detta däremot var riktigt gott. Tror jag kommer kunna leva med spenatsoppa, broccolisoppa, nässelsoppa och sparrissoppa med ägg i några veckor. Men man lär ju vara dödstrött på det. Förstår inte riktigt varför Ersta har så lång sopperiod. Men det är ju bara att gilla läget
  • Lalalong
    Fröken Stålhand skrev 2010-10-19 20:46:00 följande:
    Börjar med modifast imorgon... =) Op om tre veckor!

Hur fungerar det med sjukskrivning? Jobbar inom vården... Någon som vet?
    På Ersta sa kirurgen att försäkringskassan numera har exakta bestämmelser för den här typen av operationer. 2 veckor vid normalt arbete och 4 veckor om man har ett tungt arbete. Det brukar det ju vara inom vården, så det är säkert 4 veckor för din del.
  • Lalalong
    MrsQ skrev 2010-10-19 20:52:26 följande:
    Till mig sa de på Ersta att läkaren får bara sjukskriva i 2 veckor itaget.
    Det är för att man ska komma i balans efter operationen inte för att man inte kan röra sig.

Det var vad de sa till mig. Men jag kommer i från Norge så jag kommer nog begära 4 veckor då jag kan inte förstå hur jag ska klara av jobbet o äta var o varannan timme.
    Det är konstigt att dom ger olika besked. Min rumskamrat som jobbar som personlig assistent hade ett intyg på sjukskrivning i 4 veckor med sig hem när vi åkte.
    Fröken Stålhand skrev 2010-10-19 20:52:06 följande:
    Ok, tack!! =) jag kan nog räkna mitt arbete som tungt! Jobbar man till dagen innan?
    Det beror kanske på om man ska dit dagen innan för att träffa narkosläkare och så vidare. Hur man jobbar den dagen och vilken tid man ska dit o.s.v. Men annars finns ju inga hinder för att jobba fram till dagen innan.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)