Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Fy vad jag mår dåligt!! Var på julskyltning och åt en korv med bröd. Olust känsla i hela kroppen, illamående och vill åka hem och sova!! Det ska jag göra nu! Antar att jag dumpar. Blää

• Lalalong
    J L86 skrev 2010-11-30 21:30:16 följande:
    jag e så rädd att jag inte kommer att gå ner i vikt. jag är opad sen 28okt och totalt bara gått ner 18kg. efter op har det gått sakta ner, vad gör jag för fel??? tycker jag äter nyttigt och inte mycket....

går det långsammare för vissa eller bör jag kontakta min dietist för råd???
    Jag tycker det låter jättemycket!! Det är ju bara en månad sen du opererades och har redan tappat 18 kg. Jag tror du ska börja skaffa dig lite mer realistisk syn på din viktnedgång 18 kg är inte dåligt!! Hur mycket gick du ner innan och hur mycket har du tappat efter?

Jag opades 13/10 (alltså 2 veckor innan dig). jag ligger på -16.5 kg. Ungefär 5 kg innan open och 11.5 kg efter open. Jag tycker det går lite långsamt, men samtidigt tycker jag det är lite skönt. Har ingen direkt brådska som jag haft när jag bantat och testat dieter. Då har man velat att det ska gå snabbt snabbt snabbt så man kan hålla motivationen uppe att fortsätta. Så är det ju inte nu... jag har inget annat val än att "fortsätta"... detta är ju mitt liv nu lixom!! Och då får det gärna ta tid egentligen... desto längre tid det tar desto större chans att jag slipper en bukplastik för det vill jag verkligen inte genomgå!

Men jag har en liten förhoppning om -20 till jul.... Hoppas hoppas jag kan uppnå det, det hade varit fantastiskt roligt .
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    MrsQ skrev 2010-12-02 23:30:14 följande:
    ? Förstår inte riktigt frågan? Kan man som utomlandspatient operera sig gratis på Ersta?=??
    Inte utomlands... Utomläns. Alltså från annat län än Stockholm

Många skåningar som opas på Ersta eftersom Region Skåne har avtal med dom.
  • Lalalong

Vattenmelon har jag lite dille på till kvällsfika ibland! Mums mums

Nu har jag gått ner 1/4 av min övervikt. Hade tänkt gå ner 70 kg och har nu tappat 17,5, Halvvägs till 100 kg, känns oerhört bra!

• Lalalong
    MrsQ skrev 2010-12-03 18:54:12 följande:
    Hahaha vad jag läste fel   Jaja det var sent på kvällen ...hahaha
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-12-04 12:09:25 följande:

Ni som är "bukplastikade" - när räknas man som viktstabil? Det står att man ska vara viktstabil under ett halvår, hur mycket får det egentligen ändras då?

Jag är ju då inte bukplastikad Men min bästa vän är ju, som du kanske minns.

Hon ansågs som viktstabil sen december förra året när hon opades i juni. Men då hade hon ändå gått ner 5-6 kg till efter det. Så det lär inte vara att du måste ha stått stilla alldeles helt och hållet.
    Hon bedömdes och opades i Ystad, som jag gissar att du också kommer bli?
    Så du borde ju kunna räkna med samma sak. Egentligen tror jag inte dom var så noga alls med att kolla hur länge hon stått stilla i vikt och så, utan dom kollade på hennes BMI och hur mycket häng hon hade helt enkelt.
  • Lalalong

Jo... Invanda osunda beteende tampas jag med just i denna sekund.. Har bråkat med maken på morgonen och nu har jag lust att trycka i mig en påse chips typ. Tänker inte göra det, framför allt för att jag vet att jag skulle må skitdåligt efteråt. Men känslan och "driften" att äta har slagit till rejält!!

• Lalalong

Jag smakade nyss en liten liten chokladbit. Nu knorrar magen som jag vet inte vad!! Haha, det gör ju inte ont eller känns konstigt men lite lustig känsla. Kan inte låta bli att fnissa lite

• Lalalong
    MinFamiljj skrev 2010-12-11 11:46:34 följande:
    Har du börjat äta vanlig mat än?
    När man ska träffa narkos läkaren ska man va fastande då?
    hur många dagar låg du kvar innan hemgåg?

Hur mycke har du gått ner nu?
    Sitter själv här o tänker att nästa söndag packar man väskan för att åka upp på måndag och bli op på tisdag morgon.... spännande resa det här
    Oh ja, det är ju ganska precis 2 månader sen min op nu, så jag har ätit vanlig mat i några veckor. Verkar kunna äta det mesta. Det enda jag mått dåligt av var när jag åt korv med bröd. Förmodligen var det brödet i kombination med att jag glömde av mig och åt för fort när jag åt på stående fot så att säga.

Ja du ska vara fastande när du ska träffa narkosläkare/sjuksköterska/sjukgymnast. Du ska ta prover den dagen också, som du ska vara fastande för.

Jag opades på onsdagen och åkte hem på fredagen efter lunch. 2 nätter är standard på Ersta så det kan du räkna med. Allt var väldigt bra, supernöjd var jag med både sjukhuset och att jag lyckades hamna på samma sal som två helt fantastiska room-mates. Vi har gjort ett bra val!

Jag har gått ner 18,5 kg (med flytet innan). Ibland känner jag att det går toklångsamt men oftast så kan jag faktiskt tänka att det är ju inte dumt alls! Det går ju inte superlångsamt heller och jag låter faktiskt det gå lite långsammare och jag kanske kan slippa bukplastik sen än att det går jättefort. Så jag är rätt nöjd ändå. Jag stod sitlla på -16 kg huuuuur länge som helst, typ 3-4 veckor (Okej, kanske inte så länge men för att vara rätt nyopad kändes det som en lång tid) men nu har jag tappat 2,5 kg på 2 veckor så nu händer det saker igen

Massa massa lycka till!!
  • Lalalong
    Lajsa82 skrev 2010-12-11 12:43:53 följande:
    lalalong: Vi opades nästan i samma veva och jag har gått ner 18.2 inkl flytet, och jag stod stilla för ett par veckor sedan, men nu rullar det på....man vill ju att det skall gå fort och det har det ju visserligen gjort ändå....håller jag detta tempo så är jag normalviktig till sommaren, vilket kommer kännas underbart hade du en blogg? har för mig det men sparade inte adressen...skulle gärna vilja läsa den....
    Ja då ligger vi ju väldigt lika
    Hur mycket vägde du från början?
    Försöker tänka hur lång tid det tar innan jag är på målvikt om jag skulle fortsätta i samma takt (fast det går ju säkert mycket långsammare på slutet). Om jag räknar 2 kg i veckan och mitt mål är att gå ner 70 kg så är det 35 veckor... Jag opades vecka 41, det är 11 veckor 2010 och då är det 24 veckor 2011. Så ja det blir ju också någinstans mitt i sommaren...
    Men jag tror som sagt att det går ju saktare på slutet. Det här snittet på 2 kg i veckan är ju med den första veckan när jag rasade typ 4-5 kg på en vecka eller nåt .

Jag har en blogg (edeslatt.blogspot.com). Har inte skrivit på ett tag dock. Ska ta tag i det igen! Jag har heller inte skrivit supermycket om just gbp, utan den handlar om mitt liv i stort.
    Men när jag nått -20 kg så kommer jag lägga ut jämförelsebilder. Jag kommer också att starta en lösenordsskyddad blogg (bara att kontakta mig om man vill ha lösen) men lite mer avklädda kort.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)