Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

SkinnyNo2 skrev 2010-11-09 21:19:57 följande:
    Nu är det inte många timmar kvar.....

Ska vara på Ersta kl 7.30 imorgon, har inte någon exakt op-tid men tror det blir på f.m.
    Är inte nervös än och hoppas att jag inte blir det heller.

Hör av mig när jag kommit över till andra sidan
    Jag skulle också vara där 7.30. Innebar för mig att jag var nummer 2 för den opererande kirurgen och jag rullades in på OP typ 10.30. Så något sånt borde det ju bli för dig också då

Massa lycka till!!
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong

Är det någon som vet om näsblod kan vara ett tecken på näringsbrist? Har fått för mig att jag läst det, men det kan vara som jag drömt..

Jag har sen Open för 4 veckor sedan haft väldigt svårt att få i mig allt jag ska. Jag äter så ofta jag ska, men får sällan i mig hela portionen. Jag blir yr ganska ofta... Om jag reser mig från sittande, eller böjer mig ner och reser mig upp igen. Blodtrycksfall antar jag... Har dock aldrig haft det tidigare. Ganska obehagligt!
    Idag så blödde jag nästblod för första gången i mitt liv. Bara forsade ut blod... Läskigt..

• Lalalong
    trollbottom skrev 2010-11-11 12:58:57 följande:
    Har för mig att det kan vara ett tecken på för lite järn
    Hm... okej. Får kanske börja ta järntabletterna varje dag.
    På Ersta sa dom till oss att man bara behöver dom under den veckan i månaden som man har mens (det finns ju järn i "kvinna-tabletterna") och eftersom jag blir så attans trög i magen av dom så har jag just bara tagit dom när jag hade mens. Men jag borde kanske ta dom varje dag i alla fall då. Och hoppas det inte blir så farligt med magen!
  • Lalalong
    trollbottom skrev 2010-11-11 13:16:01 följande:
    Hm, vad jag förstod när jag var där på info skulle man ta järn oftare. Fast jag kan ha missuppfattat. Jobbig för en annan som knappt har mens och mensen kan komma från en dag till en annan eller bara en liten stund under dagen. Blir intressant att ta järntabletter då Obestämd
    Ja, jag vet inte. Det var dietisten som sa det till oss när vi åt frukost på utskrivningsdagen. Hon kommer då och har lite info. Hon sa att man inte behöver äta dom mer än när man har mens men det är klart att man får äta järn hela tiden om man vill! Så det är ju helt klart enklast för dig i så fall att äta dom regelbundet.
  • Lalalong

Under flytperioden efter OP så kunde ett glas apelsinjuice eller annan fruktjuice vara ett mellanmål.
    Räcker det som mellanmål även nu under puré och normalkost?

Jag har ingen matlust alls utan tvingar i mig allt jag ska äta. Det är gott och så, men jag är bara inte sugen och jag känner mig nöjd långt innan jag känner mättnadskänslan egentligen. Men jag är ju aldrig hungrig heller så...
    Men jag blir nöjd när jag äter. Känner ingen lust att fortsätta äta.
    Samma är det vid varje mellanmål... Jag står i köket och är inte intresserad av att äta något alls egentligen men tvingar i mig en tallrik kräm.
    Men jag funderar på om man kan ta ett glas juice fortfarande som ett mellanmål i alla fall. Dricka har jag mycket lättare för och dricker nu långt över den mängd vatten dom vill att man ska dricka...

• Lalalong
    Dalias mamma skrev 2010-11-14 09:13:43 följande:
    Man brukar ju kunna ta en frukt till mellanmål så juice borde ju gå bra. Jag rekommenderar att köpa en råsaftcentrifug om du inte redan har. Där kan du slänga i nästan all sorts frukt och grönsaker, bra när det börjar bli lite gammalt också, då bara slänger man ner allt där istället för att slänga. Jag har en jättebra juicebok med recept som är bra för olika saker, ska kolla upp vad den heter.

Till mellanmålet på eftermiddagen kan du ju försöka komplettera med ett ägg för att få lite protein. Om du tycker om mjölkdrinkar kan du göra det ibland för att få lite kalcium.
    Det var ett bra tips! Ska försöka få min man att köpa det till mig i julklapp
    Det borde väl bli billigare t.ex. att inte köpa juice hela tiden, och så kan jag gissa att det är lite nyttigare.... Eller är det bara som jag tror att tillverkarna tillsätter socker i juicen man köper i affären (t.ex. BRAVO. Man kan ju ta färskpressad juice, t.ex. Brännhults. Men det blir så dyrt i längden...).
    Är inte så förtjust i mjölk. Men jag äter yoghurt till frukost och minst en gång till på dagen. Så jag hoppas jag får i mig kalcium vad jag ska. Har en sjukdom som gör att man lätt får kalciumbrist och kan få benskörhet, så det är väldigt viktigt för mig.
  • Lalalong
    Virriga Vera skrev 2010-11-14 09:26:44 följande:
    All fruktjuice har mycket socker i sig och det är naturligt fruktsocker. Det är nyttigare att äta en frukt till mellanmål än att dricka färskpressad juice.
    Jo, det vet jag ju förståss. Men det är väl nyttigare med färskpressad juice, än juice med tillsatt socker..?
    Sen finns det så klart nyttigare saker än färskpressad juice också. Men jag känner att man kanske måste sätta saker i perspektiv... Om jag har väldigt svårt att få i mig nåt på kvällen för att jag bara är så jäkla less på att äta överhuvudtaget. Gör inget annat än äter hela dagarna, det står mig upp i halsen. Är det ändå inte bättre då att man tar ett glas juice än att man struntar i att äta alls?

Jag har ingen aning, det är därför jag frågar

Jag ska även fråga när dom ringer från sjukhuset om ungefär 2 veckor vad dom säger..
  • Lalalong
    Felicia6 skrev 2010-11-14 09:38:38 följande:
    Då är det bättre att du tar en näringsdryck eller en shake från modifast lr dylikt ist dom gångerna du har väldigt svårt få i dig nåt. För då får du iaf i dig något som innehåller alla näringsämnen du behöver
    Vet flera som har en färdig shake i väskan med sig då dom är på språng och då dom inte hinner/har lust att få i sig något :)
    Det är ju bara det att dom är så jäkla äckliga

Nä, då får jag nog hellre tvinga i mig yoghurt eller nåt annat av mellanmålsförslagen istället.. Även om det är riktigt svårt, så hellre det än dom där shaksen i alla fall
  • Lalalong

Ska också säga att det är ju inte det att jag misstror era råd, det får ni inte tro. Jag vill bara förstå

Jag förstår inte hur det kan vara värre att dricka juice nu än under tiden på flytande kost. Då var det ett rekomenderat mellanmål. Rent näringsmässigt så måste det ju varit viktigare då att få i sig alla näringsämnen eftersom det man äter då är rätt begränsat i urval så att säga.
    Nu får jag ju i mig mer näring (upplever det så i alla fall), så att ta ett glas juice vid ett mål kan ju inte vara någon katastrof. Eller tänker jag fel?
    Sen är det då nyttighetsperspektivet. Men om man räknar kcal t.ex. (vilket jag inte är så glad för, men det är ju ett mått att jämföra med och till syvende och sist handlar det ju om kcal in och ut) så är det knappt 100 kcal i 2 dl färskpressad apelsinjuice. Viket är ungefär lika mycket som jag får i mig om jag äter 2 dl lättyoghurt istället.

Som sagt, jag misstror inte någon. Vill bara förstå så jag kan göra bra val.

• Lalalong
    Felicia6 skrev 2010-11-14 09:46:38 följande:
    Jag hade sjukt svårt för shaksen oxå, så jag fick tom en egen "Plan" för min flytperiod innan operationen för jag inte klarade av det.. Men modifast choklad färdigshake tycker jag funkar bra (lr om det var naturdiet) om jag bara tar en och nån enstaka gång.. För då går det rätt okej så jag brukar försöka få i mig någon sån nångång då jag har extra svårt att få i mig mat öht.. :)
    Jag testade dom färdiga chokladdrickorna från Modifast, men jag tycket inte alls om dom! Men jag tror att det kan bero på att jag var så van vid dom som ag gjorde på pulver då. Och dom smakade ju inte alls likadant, så jag tror det kan ha varit det som gjorde att jag inte gillade dom.
    Man kan ju ge det en chans till nu när jag inte druckit modifast på länge!!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)