frökenKAJO skrev 2010-08-13 20:59:02 följande:
Nu måste jag ta upp en lite "het" fråga angående det här med att få operation beviljad på basis av BMI.
Många i mitt landsting är opererade på Sophiahemmet genom fritt vårdval eller vårdgarantin. Kravet från landstinget är BMI 40 utan komplicerande följdsjukdomar, annars 35.
Men, när jag läser här inne och när jag pratar med kompisar som opererats där får jag känslan av att många med lägre BMI beviljats op (utan följdsjukdomar), utom någon enstaka som fått i uppgft att komma tillbaka när de "ätit upp sig" (fast det har nog inte uttrycks precis just så).
En kompis som ringde dit fick tipset av den hon talade med på mottagningen att lägga sten i fickan vid bedömningen. Okej, det var väl skämtsamt sagt, men man undrar lite....
Fifflar de med siffrorna eller hur lyckas de få betalt av landstinget om flera av patienterna är för "smala"?
Och för att inte det här ska bli någon smutskastning mot enskild vårdgivare så omformulerar jag frågan: tror ni att de privata aktörerna på fetmamarknaden fuskar med siffrorna för att få operera så många som möjligt på landstingens bekostnad?
Jag ser den stora nackdelen i risken att det blir "fel" personer som opereras. När jag var på Ersta och träffade dietisten efter bedömningen, var jag där samtidigt som en man som inte hade någon som helst koll på vad en GBP var, och ändå var han precis OKad på bedömningen. Han frågade dietisten hur operationen gick till och vart väldlgt chockad av att man inte kunde äta som vanligt efter OP. En man som opererades samma dag som mig blev inlagd igen ett par dagar senare för att han hade klämt i sig en stor hamburgare. Om man godkänner bara på basis av BMI för att få in mer pengar så är det ju en risk att man släpper igenom de som inte är redo. Eftervården av dessa är kostsam, men kommer de från andra landsting så är det ju inte säkert att de hamnar på Erstas budget.