-
Jag opererades i slutet av augusti förra året, och idag tycker jag inte det är nån jättestor skillnad på vad jag kan äta och vad vanligt folk kan äta. Man får äta lite saktare, vara försiktig med fett och söta drycker. Men det är inte alls en så enorm skillnad som jag befarade. Var ínställd på att aldrig kunna leva ett normalt liv efter OP, men så är det inte alls.Hera78 skrev 2010-05-17 12:29:38 följande:Till er som opererat er: Jag funderar mycket på det här med "negativa" konsekvenser om man nu kan kalla det så... Så här tänker jag: när jag gjort min operation kommer jag aldrig kunna äta normalstora portioner. Vilket är helt okej innan man nått sin målvikt för då ser man ju målet man vill till. Men sen då? Jag kommer ju aldrig kunna äta "normalt" när vi är på restaurang, eller när vi är utomlands. För att inte tala om att dricka alkohol, hur ska det gå till? Nu dricker jag kanske 3 gånger om året, men när man väl dricker? Ska man då bara kunna dricka 2-3 öl sedan är magen full och då kan man inte äta? Så hur gör ni som är opererade när ni går på fest tillexempel där det bjuds på mat och dryck? Eller när ni är utomlands och går på restaurang varje kväll? Såna här frågor gör att jag tvekar men å andra sidan har jag inte så många alternativ, jag fixar inte att bli av med övervikten på egen hand, det har jag försökt i så många år och jag går ständigt bara upp... -
Lite hopp till er som väntar:
Ibland går det undan. Min mamma pratade med sin husläkare om OP för ca 3 månader sedan för första gången. Nu har hon fått OP datum till mitten av Juni
-
Och vad det gäller alkohol så är jag en sån person som dricker väldigt sällan, men när jag var i Amsterdam härom helgen så bäljade jag i mig rätt många redbull/jägermeister på en kväll (typ 6 st) utan problem. (förutom att jag gick upp 1 kilo på 3 dgr då)
-
Har du testat Redbull/Jäger? Låter äckligt men är ursmarrigtMalleballebuse skrev 2010-05-17 19:40:09 följande:Drottningen: du är en kvinna helt i min smak Fast jag hade nog valt Gin och Tonic istället.
-
Alltså SHIT va jag irriterar mig på BMI måttet. Jag har gått ned nästan 50 kilo. Folk som ser mig säger att jag inte borde gå ned mer. JAg ser helt normalviktig ut nu. Drar storlek 44, nyckelbenen sticker ut. Visst mager är jag inte. Men enligt mitt BMI så ligger jag kvar på FETMA status. Det är inte klokt. För att komma ner till strax under Fetma och ligga på den övre skalan av övervikt behöver jag gå ned 10 kilo till. För att hamna på den övre skalan av normalvikt ska jag ned 20 kilo till. Och det säger jag er gott folk att skulle jag gå ned 20 kilo till skulle jag se anorektisk ut. JAg ger inte piss och skit för den där jävla BMI skalan. *tvi*
-
Nån ska OPAS på St Göran runt den 15 juni i tråden?
-
GrattisJeanette 79 skrev 2010-05-24 17:49:31 följande:Yiiiie! Har fått operationstiden idag Så 28 Juni bär det av till Calanderska för operation, så detta blir min sista vecka innan jag går över till flyt! Spännande!!!!
-
Jovisst kanske man blivit lite hemmablind, men jag tycker det är konstigt att man klassas som att lida av fetma när man drar 44/46 i kläder och är 176 lång. Jag har väl kraftig benstommevänat skrev 2010-05-24 21:42:04 följande:Gratis till din tappa kg! Men klart att om man haft stor övervikt sen går man ner massor i vikt som du jag och månhga andra gjort ser man plötsligt smla ut trots att man ligger på MBI för fetman.De viktiga är inte BMI gränsen de viktiga är att du mår bra och att du genom dina tappade kg minskat riskerna för evtuellea följdsjukdommar och de risker minskar flera % redan genonom att man minskar 10kg i vikt och har man då som du tappat 50 kg har du minskat riskerna radikalt även om du enligt BMI ligger på fetma.Kom i håg de är inte BMI gränsen som är viktigast utan hur man mår!
-
Jag drack första gången efter ca ett halvår. Och det gick så bra att jag drack kopiösa mängder, blev skitfull och fick gå hem innan midnatt. Sen dess har jag tagit det försiktigareLenaL skrev 2010-06-02 23:06:15 följande:Är inte beroende eller något sådant men älskar vin och öl. Hur länge har ni som blivit opererade väntat innan ni började dricka vin och öl? Hur mycket drack ni då?
-
Nä, vem har det..*usch*...Om man dessutom sitter på säkert 10 kilo överskottshud så är det inte skoj och orsakar problem, dessutom drar det ju upp BMIet.hot fuss skrev 2010-06-07 15:51:43 följande:funderar lite över att skicka en egenremiss för bukplastiken så småningom. vet att de drar gränsen vid bmi 28 här i landstinget o det är jag förbi nu ju. ska självklart vänta tills jag nått målvikt dock. men enl sskan på halvårskollen ville de inte remittera förän 2 år efter open. så länge har jag inte lust att vänta
Jag har sånt jävla häng att det är otroligt.