Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jag försökte låta bli att dricka till maten typ första veckan, men det var ju för jäkla torrt och träligt. sen började faktiskt dricka till maten typ som vanligt. Hade nästan glömt bort att man inte fick tills jag läste här nu. Man är nog olika känslig för att dumpa tror jag. Jag har aldrig haft nån superdumning, bara lite smådumpar. Tycker jag har dumpat oftare på sista tiden dock och det kanske har berott på just att jag glömt att vara försiktig med vätskan till maten...hmm..

• Queenie70
    skärgårdsbo skrev 2010-06-24 21:13:36 följande:
    Hej,

jag fick mitt andra dumpningsanfall i tisdags kväll och mådde sen dåligt hela natten. Inte så akut som under själva anfallet utan mer olustigt och lite värk i magen. I alla fall så illa att jag inte kunde sova.
    Under onsdagen var jag helt under isen hela dagen och sov mest men idag har jag fram till lunch mått ok. Men på eftermiddagen fick jag en molande värk i hela magregionen.
    Jag op:ades för 4 veckor sedan.

För ett halvår sedan ungefär fick jag problem med gallstenen och har för mig att det kan komma tillbaka när man är gbg-opererad. Är det någon här som har problem med det? Börjar misstänka att det är gallan och inte en segdragen dumpning.

Så typiskt om jag ska börja må dåligt av gallan nu efter 4 veckors sjukskrivning för gbp då jag har mått jättebra. Jag ska dessutom börja jobba på måndag och skulle gärna vilja få tillbaka mina krafter innan dess.

Någon som känner igen sig i detta tro eller har jag drabbats av någon ovanlig dumpningseffekt?
    Det där låter inte som en dumpning skulle jag vilja säga. En släng av vanlig magsjuka kanske? Mina dumpningar går över på en halvtimme och är aldrig förknippad med värk, bara en obeskrivlig matthet och obehagskänsla i kroppen.
  • Queenie70
    vänat skrev 2010-06-25 11:08:27 följande:
    Vid vikt minskning är de mycket vanligt att man får pgallproblem!! Så de är allas inte alla oavnligt detta oavsett du går ner mycket i vikt på grund av GBP pertion eller av andra orskaer.
    Åsså kan det bli tvärtom också. Jag som fått gallproblem så fort jag tittat på en ägghalva förut, kan nu käka två ägg på raken Jag riktigt frossar i dem. Inte ett symptom.
  • Queenie70

Hoppas alla har en go å glad midsommar. Vid den här tiden förra året så släpade jag omkring på 52 kilo mer än idag

• Queenie70
    vänat skrev 2010-06-26 13:40:28 följande:
    Grattis till allla dina tappade kg! har du gått ner alla din övervikt nu eller fins de mer kvar+
    Finns mer kvar och en jävla massa huuuud. Köpte en klänning i storlek medium häromdagen som sitter jättebra, men enligt bmi kvalificerar jag mig fortfarande för FETMA. *less*
  • Queenie70
    Mli79 skrev 2010-06-30 11:40:20 följande:
    Jag är så trött på mina hjärnspöken.. Nu har jag ätit purékost (mjuk mat och knäcke) i en vecka, och jag har inte kunnat väga mig heller eftersom jag inte är hemma. Nu känns det som om jag har gått upp i vikt under veckan, känner mig fet och plufsig, värre än innan OP. När ska man släppa alla gamla känslor att man är misslyckad och fet för att man äter? Synd att min kognitiva Åsa har semester, hon hade fått hjälpa mig med detta annars.  På fredag är jag hemma igen och jag känner redan nu ångest för att ställa mig på vågen.

Någon annan som känner igen dessa nojor?
    Jomen vackrare känner man sig inte under nedgången. Aldrig har väl kroppen dallrat så mycket omkring en. Man blir ju så lös i hullet när man går ned snabbt. Förut var man i alla fall fast och välstoppad. Jag har väl aldrig varit så självmedveten och komplexfylld som jag är nu 52 kilo senare i viktnedgång liksom...Märkligt.
  • Queenie70
    stora storken skrev 2010-06-30 23:29:21 följande:
    Nu har jag pratat med en bekant som gjort öppet snitt i Uppsala - hon hade blivit rekomenderad att göra öppet snitt eftersom hon var snittad med barn sen tidigare 1 gång - 95% av dom som är snittade sen tidigare blir opade med öppet snitt vid Gbp- jag funderar starkt på ändra mig till öppet snitt i från titthål - fick juh bestämma själv hur jag ville göra sa kirurgen och då var kön till öppet snitt kortare och kan ske relatvit omgående efter sommaren. JAg är snittad med barn tidigare 2 ggr så chansen att det endå blir öppet snitt är ganska så stor.

Frågan jag funderar över hur går det med en ev bukplastik om man opereras med öppet snitt för tredje gången? Någon som har erfarenhet av det?
    Jag är snittad, känner fler som är snittade och haft andra stora bukoperationer som gjort GBP med titthål. Det var aldrig nåt snack om nåt annat än titthål för mig...skumt.
  • Queenie70

Hallå. Har inte varit här på länge för jag har legat på en apjävlig platå de senaste två månaderna. Har bara gått ned 2 kilo senaste månaderna *blä*

Opererades för 11 månader sedan, och har sedan dess droppat 52 kilo.

Undrar om nån härinne, har problem med "tabletterna" Jag har besvärliga reaktioner efter att jag tagit dem. 5 minuter efter får jag stora nässelutslag på hela benen, säkert hundratals stora röda kliande "blaffor".

• Queenie70
    Mli79 skrev 2010-07-27 08:14:09 följande:
    Hur länge har platån varat? Har du haft platåer innan? Bara nyfiken Förstår att det måste vara asjobbigt! Men två kg är ju alltid något.

Men jisses vilka reaktioner på lite tabletter! Vilka är det som du reagerar på?
    Nä, det är nog första gången det står så här still Men visst det har slarvats en del nu under sommaren ska erkännas....

Vet inte vilka det är jag reagerar på, har testat att ta dem en och en för att försöka utröna det, men då händer inget, så det verkar vara kombinationen som jag reagerar på. Har tagit bilder på blafforna som jag ska ta med mig på ettårskontrollen. Järn har jag hört att en del reagerar på.
  • Queenie70
    Fragile Angel skrev 2010-07-27 21:15:33 följande:
    Jag tappar så mkt hår ... Funderar på att klippa mig kort (har låååångt hår)...
    Välkommen i klubben. Har tappat absolut hälften av mitt barr. Fick Zink utskrivet, men har varit dålig på att ta det. Nu verkar håravfallet ha lugnat sig lite i alla fall, men jag har å andra sidan inte så mycket kvar att tappa...haha.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)