Inlägg från: littlemisstrouble |Visa alla inlägg
  • littlemisstrouble

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

innan man gör en operation så ska man ju som ni pratar om, äta flytande. är det pulverdieter som gäller då eller vad kan man mer äta/dricka??

Planering är a och o......
  • littlemisstrouble
    Mli79 skrev 2010-07-06 11:49:42 följande:
    Det är lite olika beroende på vilket sjukhus man ska OP på. Vissa har bara krav på att gå ned i vikt, vissa vill att man äter flytande två veckor innan, då Modifast. Har inte hört något sjukhus som rekommenderar annat än Modifast, Allevo och Naturdiet mm är det för lite kcal/näring i, iallafall enligt Ersta.
    tack för svar. tänkte bara ifall man måste äta just pulverdieter. tycker det är så hemskt äckligt men måste man så måste man
  • littlemisstrouble

Är det mycket man inte kan äta efter op? varför?

känns som om det bara är jag som kommer med massa frågor här har ju inte fått komma på nåt infomöte än så jag har ingen annan att fråga för tillfället.

• littlemisstrouble
    Mli79 skrev 2010-07-08 13:21:41 följande:
    Fråga på bara!
    Vissa saker kan en del personer inte äta efter OP, och det är oftast för att det är för mkt socker eller fett i det. Man mår dåligt när man äter det för att tarmen  har svårt att hantera det efter en OP (sk dumping). Det finns också en liten risk att man blir laktosintolerant. Och just ja, ris och bröd har en del svårt med eftersom det blir torrt och klumpigt i halsen. Man får ju inte dricka något på en 20 minuter innan och efter måltiden.
    Jag började äta riktig mat i måndags så jag håller på att testa mig fram.
    tack tack jättebra att ha ett forum där man kan dela med sig av sina erfarenheter och andra kan fråga. känns bra att inte vara helt bortkommen och inte veta vad det handlar om ifall jag ska göra op
  • littlemisstrouble
    Fragile Angel skrev 2010-07-08 20:45:16 följande:
    Jag är också trött på höra att höra rena oförskämdheter om vikten. Fick idag frågan "inser du hur FET du var för 36,5 kilo sedan?"... *MORR*
    Meeen vem kläcker en sån groda? mutter...
  • littlemisstrouble
    vänat skrev 2010-07-08 20:40:39 följande:
    Jag kan äta alltid men väljer när jag äter vad och hur mycket hur ofta. men kan som sagt äta vad som helst eom ina men gört de inte.
    skönt att höra att man kan äta det mesta iaf vill helst inte vara bunden till en viss sorts mat hela livet efter op. men såklart ska man äta sunt och nyttigt den mesta tiden.
  • littlemisstrouble
    Jofimiel skrev 2010-07-08 23:00:17 följande:
    Lillabus81: du kommer kunna äta det mesta. Första året är lite av en lära-känna period då man testar vad som funkar. Den tiden är också euforin och glädjen enorm eftersom man går ner och får massa feedback och uppmärksamhet. Med tiden kommer man kunna äta mer och mer som vanligt och jag har tex alltid dricka till maten. Ett måste bara. Jag äter godis typ jämt. Men tur för mig går jag inte upp.

Mitt fuckade matbeteende opades ju inte bort tyvärr. Det är även mkt vanligt att efter första året när all uppmärksamhet stillas att man går in i deppression. Då är det lätt att ta till annat "missbruk" än maten. Då kommer frågor som Vem är man? Vem blev man? Varför gick de så lång?

Nu snöade jag vidare och kom ju helt ur frågan. Men svaret är jo. De flesta kan äta allt. Om än lite begränsat. Ju längre tiden som opad går ju lättare blir dumpingeffekterna. Iaf på mig och andra långtidsopade jag känner.
    jättebra att det är så många som tar sig tid att svara. gör mig lite lugnare inför det hela. jag har inte kommit längre än att läkare har skickat remiss till op läkare. som sagt att äta vanliga men sund mat går utmärkt det är inte det jag är rädd för. jag vill bara inte sitta med nån konstig soppa hela livet men det ser ju ut som om man slipper
  • littlemisstrouble
    vänat skrev 2010-07-09 09:45:50 följande:
    Sen är de även så att de är indivudellt vad man köra av att äta och inte så de går alldrig att sia om inna en operation vem som kan äta vad.
    nej det klart men det är ändå lärorikt att fråga andra vad dom kan och inte kan äta så vet man hur det kan se ut sen. jag kanske kan inte kan äta något som många andra inte har några somhelst problem med men man lär sig ju genom att vara nyfiken
  • littlemisstrouble
    frökenKAJO skrev 2010-07-11 18:47:33 följande:
    Direkt efter op hade jag svårt att dricka några stora mängder åt gången, men nu, sju veckor senare kan jag klunka i mig rätt bra. Efter träning dricker jag lätt en halvliter på nästan ingen tid alls (om jag svettats mycket och är riktigt törstig).
    aha men då så då är det ju inte så farligt som jag trodde. fick för mig att man knappt kunde dricka alls.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)