Inlägg från: lyckligjanuari |Visa alla inlägg
  • lyckligjanuari

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

sabinaa skrev 2010-06-21 20:09:43 följande:
    Idag ringde jag Ersta och frågade dom vad en OP skulle kosta om jag betala den själv. 130 000 kr blev svaret. Jag ringde också Aleris i Stockholm och dom tog 110 000 kr. Tjejen jag pratade på Aleris var jättesnäll (naturligtvis vill dom ju att jag ska komma dit så dom får pengarna) och jag fick en teletid till på onsdag nästa vecka där jag ska prata med kiurgen och blir det ett godkännade av honom (som det förmodligen blir) så blir det en OP den 24 augusti.

Jag känner att det är mycket pengar att lägga på bara mig. Men gubben vill att vi gör det eftersom han ser hur dåligt jag mår och hur ont jag har ibland. Och då, min vänner, är min gubbe ganska snål =)
    Och eftersom det skiljer sig minst 6 månader från att betala en själv eller vänta så börjar det bli självklart.

Men ändå 110 000 kr? På bara mig? Som vi kommer få betala av i många år? När jag får den betald om minst 6 månader? För Ersta hade inte fått min remiss än. Och det var 2 veckor sen jag pratade med Landskrona och bad dom skicka den dit.

Men jag är lättat och glad. Det är typ bara 2 månader till den 24 augusti.
    En vän till mig betalade sin operation själv  för henne var det det bästa hon gjort hon orkade inte vänta. 110 tusen är mycket pengar men hälsa och lycka kan inte mätas i pengar

Men kolla hur lång tid som skiljer är det verkligen sex månader  hur är det med vårdgarantin i ditt län?
  • lyckligjanuari
    Ummi07 skrev 2010-06-22 20:20:06 följande:
    Hejsan alla. Har suttit här o läst en hel del sidor, dock inte alla 243 stycken :) o jag lär mig en hel del o får en del frågor oxå.
    Har själv kämpat med vikten så länge jag kan innas. De sista 4-5 åren har det rullat på rejält.
    Förra vintern (-09) gick jag med i en KBT inriktad viktnedgångsgrupp, gick ner 10 kg på 6 månader, men har nu gått upp dem alla igen o något litet mer...
    MEN gruppen gav mig jätte bra verktyg att jobba med mig själv o min självbild o sånt...I alla fall handlade det om typ acceptera det som man inte kan ändra o det man kan ska man ta tagi  o ändra. Jag började då fundera på GBP. Tog kontakt med Vårdcentralen o fick en remiss till Örebro Univertistetssjukhus. Blev kallad till infomöte veckan efter redan. Det var i maj. Nu väntar man. O vad jag förstår kan detta ta ett år innan man får träffa läkare för bedömning.... SUCK!!!!! JAja, det som skrämmer mig lite är att jag gått upp igen nu efter att jag tagit beslutet att kollao m jagk an få en GBP... Jag e 169 cm lång o väger i dagsläget 126 kg, så BMI kravet lärar ju inte vara något problem :) :(
    Info mötet var intressant men vi var ju 200pers där... som jag förstår så har dem 4 sådana här möten per år o sedna görs det 4 PO i veckan...det blir ju till att vänta det förstår ju jag....

Någon anna här som gått igenom hela cirkusen här i Örebro, eller kommit en bit på väg?

O sedan ni som gjort eran op... Det jag tänkter mest på är att jag aldrig kommer kunna ÄTA igen, typ aldrig klunka i mig dryck när jag är törstig, är det så, eller försvinner suget. Törsten kan man väl inte bli av med:S

Sorry om jag skriver som en kratta...stavning e ju inte mitt starkaste ämne :)
    Jag har också gått en KBT kurs(stahremetoden )det gav mycket men att gå ner ca 50kg som jag behöver gå ner är oerhört svårt. Operationen är ett verktyg men den gör inte allt man måste jobba med vikten ändå.  Jag gick KBT kursen hösten 08 jag fick remissen skickad från VC våren 08 sen fick jag vänta två år innan operationen. Väntetiden till operationen blev för mig ett sista försök att försöka gå ner själv så när jag väl operades hade jag verkligen försökt allt och jag tvivlade inte att operationen var något jag verkligen behövde

Nu har jag inte varit opererad länge men det där med aldrig mer kunna äta och dricka som förut......känns för mig inte som ett problem visst att dricka tar längre tid och man kan inte äta som förut. Men jag har varit på flera tillställningar ingen har tänkt på eller ens kommenterat det jag äter eller hur lite jag äter. jag har inte saknat något än :)
  • lyckligjanuari
    MammaTillHarry skrev 2010-06-23 15:03:52 följande:
    Hej.
    Länge sen jag skrev nått har haft fullt upp med mitt nya liv. =)
    I morgon är det 4 månader sen jag blev op
    Började på 137 Och i dag står vågen på 104 = 33 kilo!! Kan inte bli lyckligare!!!

Så nu hoppas jag att jag tar 19 kilo till siste sept. Och då tror jag minsan att jag är klar =)
    Grattis till viktminskningen!!!!!!
  • lyckligjanuari

Grattis Lalalong skönt att veta när operationen kommer att ske

Grattis till viktminskningen Chokladmoshin

Min vikt segar sig neråt jag har fått fördubbla min levaxin dos efter operationen jag har gått ner 6 kg sen min operation den 10 maj men men det är iallafall neråt

• lyckligjanuari
    Fragile Angel skrev 2010-07-10 02:37:17 följande:
    Ser ni någon skillnad?

1.jpg 2.jpg
    Grattis vilken skillnad!! hur mycket har du gått ner?
  • lyckligjanuari
    SilverEmma skrev 2010-07-14 07:06:45 följande:
    Jag börjar bli så nervös inför imorgon, första mötet med läkaren. Jag är så rädd för att bli nekad direkt, förra gången jag tog upp gbp så ville läkaren ge mig en remiss till en psykolog istället. Det var visserligen åtta år sedan och jag vägde alldeles för lite för det, men jag var fortfarande ordentligt överviktig men han frågade inte ens vad jag vägde. Jag ser heller inte ut att väga så mycket som jag gör så jag hoppas jag blir tagen på allvar.

Vad tror ni? Mina skäl till att få operation:
    -Kämpat med vikten i 15 år.
    -Testat piller (både lagliga & olagliga), pulver, VV,  dietist, svält och alla dieter som finns (typ).
    -Ont i rygg, knän, anklar.
    -Pappa med diabetes.
    - BMI på 36
    -Rädd för att bli nekad & komma tillbaka om tio år, då 15 kg tyngre med följdsjukdomar orsakade av övervikten. 

Är verkligen livrädd för att bli nekad...det här är min sista utväg.  
    jag tror du blir godkänd du har ju besvär av vikten samt diabetes i släkten. 
  • lyckligjanuari

Jag har gått ner 20kg sen jag började flyta det känns underbart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sabina Livet efter operationen skiljer sig mycket från person till person jag dumpar nästan aldrig så jag kan äta lite godis och glass men jag undviker det såklart jag vill ju gå ner

När jag äter ute tar jag nån matigare förätt det känns onödigt att köpa en hel portion när man inte kan äta  mycket

Alkohol har jag inte provat ännu men man ska visst vara känsligare

På släktkalas och fester så tar jag det jag verkligen vill ha du kan ta lite lite från förätt varmrätt och kanske efterätt

• lyckligjanuari
    MaLiQe skrev 2010-08-03 13:47:38 följande:
    Hej!
    Ville bara kika in lite och peppa er!
    Jag vägde 130kg, opererades juni 2009 och väger nu sedan 7 månader tillbaka mellan 58-62 beroende på vad jag äter, toalettbesök och vilken tid i månaden det är!
    Har ett helt nytt liv och NJUUUTER  verkligen!!
    Grattis det kul att läsa
  • lyckligjanuari
    Fragile Angel skrev 2010-08-10 11:00:10 följande:

När jag stod i hissen på väg till centrum så kände jag mig så snygg, vilket inte har hänt på år och dagar. Jag måste ha utstrålat det också, för på apoteket så fick jag höra att jag blivit så smal, och att jag var så fin. På ICA så säger en tjej som jobbar där att hon sett mig några, eller många gånger, och att hon då tänkt "damn, vad snygg hon har blivit". Inte nog med det, när jag går förbi grillkiosken så springer en man ikapp mig och säger att jag blivit så vacker. Snacka om egoboost. *GLAD*

Härligt att läsa!

Jag känner mig också så glad jag har fått köpa nya byxor på rean för de gamla är  för stora det känns så kul!
  • lyckligjanuari
    flashieangel skrev 2010-08-12 18:11:18 följande:
    Hjälp, jag får panik...vet inte vad jag ska äta... Opades i måndags o tycker de gör ont varje gång jag äter...
    Ring tillbaka till sjukhuset och be om att få prata med någon har du inte ens fått skriftlig information? var opererades du?Äter du bara flytande?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)