-
Jag misströstade mycket i början direkt efter operation stog det stilla några veckor sen rasade jag lite sen står det stilla sen rasar det lite till men nu när det gått ett halvår sedan min operation har jag gått ner 30 kgVirriga Vera skrev 2010-10-20 19:55:04 följande:Jag började nästan misströsta. Kändes som om de flesta gick och lade sig och vaknade 25 kg lättare dagen därpå....... -
Jag opererades på ersta och träffade dietisten på 6 veckors kontroll och sen vid ett års kontrollen så det är inte mycket dietist kontakt men man får ett häfte med information jag känner inte att det är för lite kontakt men om du skulle behöva mer så kanske man kan få det. Pskylog har jag aldrig blivit erbjuden att prata med anledning av operationen jag har inte kännt något behov av det heller. Men ta upp det med läkaren så kanske du kan få hjälp.salsajenny skrev 2010-10-25 08:22:15 följande:tack så jättemycket. =) skönt att veta att chansen är ganska stor då.
Hur intensiv kontakt med dietist har man efter op? min plan B är att om jag inte får op så måste jag gå till en dietist 2-3 gånger i veckan, för jag klarar inte av det på egen hand. men även med op kan jag tänka mig att det kommer vara viktigt för mig att ha stödet från en dietist, åtminstone i början.
sen vill jag prata med psykolog oxå under tiden jag går ner i vikt. dessa åren med övervikt har tagit väldigt hårt på mig. nån annan som oxå tycker det är viktigt, eller ingår det kanske i de flestas viktresa nedåt?
För några år sedan gick jag på eget initiativ på en kurs med kognitiv inriktning( Stahre metoden) den handlade just om sambandet mellan övervikt och känslor Lisbeth Stahre har även skrivit en bok som heter Övervikt handlar om känslor. Den boken gav mig mycket och att gå kursen var också väldigt givande. -
Ring dietisten och säg som det är det finns säkert fler lösningar som lalaloong skrev så fick man ersätta Modifasten med en diet på 1000 kcal om man inte klarade av modifasten Men kontakta dietisten först. Lycka tillSaSeLa skrev 2010-10-25 10:50:25 följande:Vill ge upp. Det är min första dag jag ska banta och det känns som att jag vill ge upp allting. Trodde verkligen på fullaste allvar att det skulle smaka någerlunda bra, men det jag nu provat är under all kritik vidrigt. Provat Nutrilett caramell bar och Pulvershake med fruktsmak, så himla äckligt. Vill bara gråta.
Jag har provat väldigt lite av den djungel som finns, men lever på soc och har verkligen inte råd att köpa och prova hur mycket som helst. Vet inte vad jag ska göra. Mitt dåliga humör går ut över min dotter. Blir så ledsen på mig själv. Trodde det skulle gå så mycket bättre iom att jag trodde det skulle smaka godare. Suck. -
Vad obehagligt det låter hoppas det ordnar och att du blir bra snartfruhof skrev 2010-10-30 22:18:46 följande:Hej hej! Har gått omkring och nästan skämts över hur bra jag mått efter operation 5/10. Men vilket bakslag jag fick igår... Började på em med ont bak i ryggen sen i magen och till sist illamående, å det bara eskalerade för varje minut. Tillslut kom ambulansen och i den började mina fingrar och käke krampa pga hyperventilering, det var hemskt. Iaf visade det sig att min passage var blockerad och jag hade fått läckage till den stora bortkopplade magsäcken så den var sprägfylld. Så akutoperation blev det inatt. Ligger nu här på Vårdavdelning och e tacksam att jag lever för i natt trodde jag min sista tid var kommen. Vill inte skrämma upp nån med detta mer informera om att det kan hända komplikationer efter så pass lång tid efter op. Det hade jag iaf ingen aning om. Lycka till alla som har op närstående!!!! -
det finns en tråd för gravida gbp opererade tror den är aktiv du kanske kan fråga därPjuffsan skrev 2010-10-31 13:12:39 följande:Jag har varit opererad i 1år och 4 månader nu och gått ner 50 kg.
Är gravid i v 12+0 och har sedan jag blev gravid gått ner 8kg. Stod still på 89kg i säkert ett halvår men nu känns det som om jag bara rasat i snabb takt igen.
Nån mer som det varit så här för? Jag vill ju inte gärna gå ner så mycket eller heller inte gå upp för mycket. Blir knasigt det där :P
Jag är väl inte så jätte oroad, kommer väl gå upp i vikt så småningom men är det vanligt att gå ner i vikt?
-
oj vilken skillnad jag har stått still ett tag nu en månad känns lite trist men det är ju så iblandJohannaL skrev 2010-10-31 12:01:36 följande:halo inte varit inne på ett tag, men nästan 6 mån sen op och minus 36 kg, om nån e nyfiken får ni gärna hoppa in och kolla bloggen nya bilder och mått e inskrivna. Puss på er alla kämpar!
viirigt.blogspot.com/2010/10/36-kg.html -
Vad skönt att du mår bra nu ! Grattis till alla förlorade kilonFragile Angel skrev 2010-11-03 23:20:58 följande:Jag opererades i mars-2010, och jag har sedan dag ett ÅNGRAT min operation, pga magont och illamående.
Men nu har jag fått bukt med det, efter åtta dagar på sjukhus, och fyra ambulansfärder. Jag hade en spridd inflammation i HELA magen, samt det STÖRSTA magsår dom någonsin sett. Men NU mår jag bra, efter två veckor hemma. Jag kan äta mat utan att ha ont, och utan att kräkas. UNDERBART!
3 % av alla som gör operationen får magsår.
Jag har gått ned 55 kilo nu
.
NU ÅNGRAR JAG INTE ALLS MIN OPERATION, NU MÅR JAG JU BRA
.
-
Grattis vilken liten söting du fått!ChokladMoshin skrev 2010-11-07 10:23:43 följande:Halloj i tråden!
Länge sedan jag var här inne nu.
Men min bebis har tittat ut nu i alla fall, 1 hel månad för tidigt och med katastrofsnitt, himla bråttom hade hon.
Det trevliga var ju att när jag kom hem från Bb så visade vågen på -12 kg, så nu totalt -44 kg på 6 månader.
Här är i alla fall mitt lilla mirakel.
Lycka till nu till alla er som har gjort op, väntar på op och ja alla andra med.
-
Oj vad jobbigt jag tycker absolut inte 37 är någon ålder. Hoppas det ordnar sig vilket beslut ni än väljer att taFragile Angel skrev 2010-11-08 00:06:00 följande:Vet ni... Jag tror att jag är gravid. Har precis samma symtom som för 7 år sedan då jag väntade Amanda.
Till saken hör att en eventuell graviditet är ju ett mirakel, med tanke på att det tog tre IVF-försök för att få till Amanda.
Men jag vill inte ha barn, nu. Jag tycker att jag är för gammal, jag blir 37 år på fredag, och maken min är 12 år äldre än mig, så vi är inte purunga.
Jag har i flera år velat ha ett syskon till Amanda, men inte så här långt efter hennes födelse. Tidpunkten är helt fel, tyvärr.
Jag är så kluven, jag är så emot abort, men vi ÄR för gammla... Vad göra?! Jag ska testa mig på torsdag... Jag våndas.
-
Jag tror du måste prova dig fram eftersom det är så indivuellt vad man kan äta efter operationen jag kan äta allt fet socker apelsiner sparris allt vilket är bra men ändå lite synd. Jag dricker väldigt sällan har tagit ett glas vin nån gång efter operationen och blev påverkad väldigt fort så mitt råd är att ta det lugnt och prova hemma med sällskap som du är trygg med.Dalias mamma skrev 2010-11-08 10:57:55 följande:Nu kommer jag med lite frågor igen. Det är ca 1,5 v sen op. Jag dricker inte kaffe men hade behövt en liten kick just nu, funkar redbull light?
Sen undrar jag hur länge ni väntade med alkohol. Jag kommer inte ihåg vad dietisten sa mer än att man inte ska dricka det direkt. Tänkte på jul/nyår.
Sen det sista, julmaten. Tänkte försöka göra fettsnål rödbetssallad och jansson, skippa julgodiset men äta av de julcupcakes som vi ska ha. Det är väl individuellt hur mycket fett och socker man klarar men kan vara intressant att höra hur det är för er när det är nåt speciellt. Om man är hembjuden till någon och dom har grädde i maten tex, hur funkar det? -
Grattis!!!!!!!!!!!!!frökenKAJO skrev 2010-11-09 12:32:08 följande:Nu är jag nere på sextiotalet!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och BMI ligger plötsligt på 24,7 vilket är normal BMI. Goodbye övervikt, goodbye fetma! Må våra vägar ALDRIG korsas igen.
Om en månad ska jag på halvårskontroll på Sophiahemmet, min förhoppning är att alla värden ser br ut också så att jag kan känna mig helt nöjd.
-
Åh vad tråkigt det måste kännas jobbigtFragile Angel skrev 2010-11-10 00:21:04 följande:Började blöda kraftigt imorse, 9 dagar INNAN mensen skulle komma, den brukar ALDRIG komma för tidigt.
Gick till MVC och kissade på en sticka, jag hade halter av HCG-hormoner, så jag var gravid, men har alltså fått MISSFALL
...
Nu vet jag iaf att jag KAN bli gravid utan IVF... Måste bero på viktnedgången...
Jag är så jävla ledsen, jag hade ju till slut kommit fram till att jag ville ha barnet om jag var gravid. -
inget viktkrav men två veckor med modifast sen är det individuellt hur mycket man går nerliizz skrev 2010-11-15 21:30:00 följande:Ni som ska eller har opererats på ersta, vad har de för krav där när det gäller viktnedgång o flyt innan op?? -
Jag har stått stilla snart två månader nån somhar något tips hur jag sjka få det att gå neråt igen har provat att äta mindre sen mer ofta röra på mig allt
-
Det är helt normalt att vara orolig och fundera när man ska genom gå en operation som är livs förändrande jag oroade mig massor för allt för komplikationer för hur allt skulle bli efteråt. Jag hade en lång väntetid två år så jag hann mogna in det behövde den tiden för att bli redoentity skrev 2010-11-25 05:13:47 följande:Tjejer (och killar med för den delen men det är väl mest tjejer här tror jag)
Jag är i kris - mental kris. Jag börjar vackla och känner mig osäker om jag vill, kan göra den här open.. samtidigt som jag är rädd att jag inte ska få göra den för att jag inte går ner tillräckligt, även om jag har lite tid kvar men..
Rädd att ångra mig efteråt, rädd att inte klara av det efter, rädd att ångra mig
...är det normalt med alla dessa funderingar och våndor och rädslor??
I need some pepping here girls :( !!! -
Åh förstår att du är besviken men tänk tillbaka på hur det var för ett år sedan jag är trött på min platå är på samma vikt sedan två månader men om man jämför med innan så är det ju jättebra ändå!Visitor skrev 2010-11-28 19:18:56 följande:*** L E D S E N ***
Ska sluta väga mig, och om jag gör det så ska jag INTE väga mig på grannens våg, jag ska dessutom pränta in vad jag vägde innan operationen, och det rätt siffra, inte fel...
Jag kan ju då vara skadeglad och skratta i smyg åt att grannen väger 10 kilo mer än vad hon tror att hon gör (hennes våg går åt helvete fel), jag å andra sidan väger 14 kilo mer än vad jag trodde att jag vägde *så ledsen*...
Visst, jag har g...ått ner mycket fortfarande, med 14 kilo är ändå 14 kilo. Och ja, jag mår bra av mitt viktras, men 14 kilo är ändå 14 kilo. Och ja, folk kommenterar min viktnedgång, men 14 kilo är ändå 14 kilo. Och ja, jag kan ha storlek 40/42, men 14 kilo är ändå 14 kilo...
*** F A N ***
Jag har "bara" gått ner 43,4 kilo... -
Grattis!!!! Inspirerande bilderfrökenKAJO skrev 2010-11-28 19:34:29 följande:Från sjuklig fetma till normalvikt på ett halvår. Galet fort har det gått, men nu är det i princip klart...
Om någon vill se bilder kan ni kika i bloggen nedan. Kolla in den saftiga dubbelhakan på ena ansiktsbilden, inte att leka med.
kakakaka.bloggo.nu/
-
Jag tror det är svårt om man inte har svåra följdsjukdomar gränsen brukar gå vid bmi 40TinkyWinky skrev 2010-11-28 20:13:39 följande:Funderar lite på detta kring en magoperation, har ett bmi på 32,5 o är det alldeles för lite eller finns dte ngn chans att få en op?? Väger ca 95 o är 171 cm lång..