Inlägg från: lyckligjanuari |Visa alla inlägg
  • lyckligjanuari

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

två mirakel skrev 2010-08-30 23:07:25 följande:

Hej är ny här...
    Jag skulle vilja ha hjälp av nån som ve hur man ska göra för att
    få en gastric bypass.... ringde till vårdcentralen och pratade med en sköterska och sa hur det låg till tt jg väger för mycket och att jag vill ha hjälp kanske få en tid hos läkarn för bedömning...... till svar fick jag att det inte var värt att boka in en tid hos läkarn utan att om jag nu visste vad som hade orsakat att jag väger så mycket så skulle jag själv åtgärda det (alltså sluta äta och motonera mer) ville inte lyssna på att jag faktiskt har försökt..hmm
    Så till den stora frågan hur har ni gjort för att få dom att lyssna och göra en med utredning mm
    är 175 cm och väger 124 kg
    tacksam för svar!!!!

Usch det påminner om bemötandet jag fick när jag ringde vc sjuksköterskan i växeln tyckte inte jag vägde tillräkligt trots bmi över 40 och många år av kraftig övervikt men jag fick ändå tid hos läkaren som utan problem skrev en remisss. Jag skulle ringa igen och ta upp dina rättigheter som patient övervikt ses faktiskt som en sjukdom. Om det var så enkelt så kan man ju bara säga till alkoholister att sluta dricka anorektiker att börja äta....... Annars så finns det ju egen remiss 
  • lyckligjanuari
    mustang93 skrev 2010-08-31 10:52:30 följande:
    Hej alla fina människor på denna "tråd"...

Jag är ny här (som medlem) men jag har under ca 3-4 månader i stort sett varit inne varje dag för att läsa
    om era tankar, funderingar och hur ni tipsar varandra när det känns motigt.
    Vill att ni ska veta att ni alla är ett stort stöd för mig fast ni inte har vetat om detta...men nu vet ni...
    Själv har jag precis fått veta att jag har en planerad op tid för gbp i månadsskiftet okt/nov och nu börjar tankarna fladdra...
    Hjälp jag är jätteorolig för att något skall gå fel, gör jag fel, kommer jag verkeligen gå ned i vikt tänk om jag dör??? Säkert känner en del av er igen er i dessa tankar men jag skulle verkeligen vilja ha lite peppning nu..
    Kan lägga till att jag inte själv aktivt sökt remiss för denna op utan det var vid min hälsoundersökning för ett år sedan min dr (för tredje året i rad )sa till mig att jag borde överväga operation. i min familj finns både hjärtproblem och diabetes..denna gång sa jag till honom att han skulle skicka in remiss men jag har bara skjutit fram denna operation och vägrat tänka på den ....och nu är jag där..
    Min hjärna säger att detta är en operation jag absolut skall göra men jag känner mig orolig och rädd.
    Jag tror alla känner oro innan en operation konstigt vore det annars det finns ju risker men det finns många risker med att vara överviktig också. Men om du ser statistiskt så går det bra för de flesta. Livskavaliten blir så mycket bättre för de flesta hälsan förbättras. Försök att läsa solskenhistorier om gbp följ bloggar som berättar om hur andra gbp opererade har det. Tala med läkare be dem förklara och berätta om risker och det positiva med open
  • lyckligjanuari
    Fragile Angel skrev 2010-09-01 19:40:39 följande:
    Jag är så ledsen. Jag har varit hemma från mitt arbete sedan 2002, med undantag för tre månader under 2004.
    Jag har varit sjukskriven för PTSD. Nu ska jag börja arbetsträna, och jag har sett fram emot det, jag känner mig redo att möta världen igen. Så idag var jag på mitt jobb för första gången på 6 år, och jag hade sett fram emot det så mkt. Jag fick ett slag i ansiktet då chefen sa att jag inte får komma tillbaka till min arbetsplats, till "min" sjukhemsavdelning, då det inte finns någon vakans där. Så jag måste måste börja jobba på en annan sjukhemsavdelning, några mil bort...

Det kan ju bli bra, men då mkt av min problematik under sjukskrivningen har varit social fobi, så känner jag att det kommer att bli otroligt svårt att byta arbetsplats. Möta nya människor.

FAN!
    Vad trist men du ska ju arbetsträna inte vikariera för någon väl du borde det inte behöva byta avdelning men om du måste det så ta det en dag i taget Jag hoppas det ordnar sig.

JAg ska till dietisten på Ersta på fredag ska skriva upp det jag äter i två dagar jag har gjort det men jag har inte varit jätte noga alltså mät exakt det är svårt att göra när man inte är hemma är det någon som också gjort det och vet hur noga det ska vara
  • lyckligjanuari
    Virriga Vera skrev 2010-09-12 19:53:16 följande:
    Sitter här och mår pyton. Operation imorgon och jag är så spänd och nervös.
    Jag passar också på att önska lycka till!
  • lyckligjanuari

Finns det fler än jag som i princip aldrig dumpar? Jag har provat det mesta nu lite mer än jag borde. Jag har tagit prover förut och fått höra att jag har väldigt höga insulin nivåer jag funderar på om det kan spela roll

• lyckligjanuari
    snöstjärna skrev 2010-09-18 21:59:18 följande:
    Tinzi:

Jag fick flyta i 7 (!) veckor. Dock inte tänkt så från början, men min op blev uppskjuten två gånger och sedan en jul å nyår emellan. Det var tungt som f*n, men det gick!

Kämpa på, du fixar det!!

Kom på att jag skulle kunna posta lite efterbilder nu. Inte i mål ännu, men en bra bit på väg. Opades i Januari 2010. På bilderna har jag tappat 50 kilo. Men har tappat 3 till nu.

Åh vilken skillnad! Som en ny människa
  • lyckligjanuari
    Fragile Angel skrev 2010-09-30 21:24:06 följande:
    Ligger inlagd på sjukhuset. Fick åka in med ambulans till sjukhuset. Har gjort en ctgröntgen, får höga doser av morfin. Troligen tarmvtrd.
    Krya på dig! Vad tråkigt att läsa
    Lalalong skrev 2010-09-30 21:08:45 följande:
    Jag vet att detta varit uppe innan... Men hur var det nu. Under flytet får man tugga sockerfritt tuggummi?
    Jag gjorde det gick ner och levern var perfekt enligt operationsläkaren jag tuggade  det sockerfria  jag fick tag i tror inte märket spelar så stor roll
  • lyckligjanuari
    BohusM skrev 2010-10-19 11:32:35 följande:
    Tack för tipset Skrattande Kollade upp det genast och lyssnar just nu Drömmer

Denna länken leder er rätt {#emotions_dlg.flower}  sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Hoppas alla får en bra dag ....

P.S.

Är det ngn som skall till Gbg på infoträff den 21/10 kl 15.00 ???
    Bara nyfiken :)
    Tack sitter och lyssnar på programmet nu intressant
  • lyckligjanuari
    SaSeLa skrev 2010-10-19 12:47:56 följande:
    Hej! 20åring och mamma till en snart ettåring tittar in och berättar att jag fick brev på posten idag att 25:e oktober ska jag börja med Modifast eller liknande preparat.

Själva operationen stör mig inte ett dugg, men det är att äta Modifast eller liknande som slår hårdast emot. Är ensamstående och har inte tid att vara trött och ha yrsel. Är EXTREMT kräsen och skulle aldrig för mitt liv ens smaka på sådana pulverpreparat annars om det inte nu hade varit för operationen.

Någon som kan lugna mig och tipsa vilket preparat som är godast? =)

Är väl insatt då båda mina föräldrar gjort operationen men för ett antal år sedan då de inte behövde banta innan.

Lycka till Cilla71a!!{#emotions_dlg.flower}
    Jag tyckte modifast var okej det var jätte jobbigt första dagarna men sedan gick det bra du kanske kan få lite avlastning då så du får vila. Ett tips om du får för dietisten är att lägga några frysyta hallon i vaniljshaken och köra med mixerstav jätte gott 
  • lyckligjanuari
    Elwi skrev 2010-10-20 07:58:45 följande:

Hej alla

Ligger i sängen och väntar  på att göra mig i ordning. Kl 10 ska jag skriva in mig för OP idag på Ersta. Nu börjar jag bli nervös. Men det känns härligt att äntligen få operera mig. Jag har bara gått på flyt i 1v men gick ner 4kg och 8cm runt magne! Helt galet! '

Jag hör av mig när allt är klart, tar med mig datorn och det fanns trådlöst där.

See u on the other side.... !!

Lycka till!

Minns hur jag själv kände för ett halv år sedan när jag skulle opereras nervös och förväntansfull.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)