Inlägg från: lisalove |Visa alla inlägg
  • lisalove

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

cattis1234 skrev 2010-06-02 23:09:00 följande:
    någon som fått bedömningstid på Ersta i juli?  UndRar bara lite hur det går framåt I KÖN
    Det är inte helt säkert att juli tiderna kommit än, är nog på väg.
  • lisalove
    Mli79 skrev 2010-06-03 08:17:33 följande:
    Nu börjar jag känna mig som en människa igen, fy satan vad jag mådde dåligt igår! Jag ångrade aldrig open, men jag kunde inte förstå hur jag skulle klara mig ur den sitsen jag satt mig i. Vaknade med ångest och smärta trots att jag bett om lugnande innan så fick jag inte det. Jag var så groggy flera timmar att jag inte riktigt visste vart jag var. När det släppte så skule jag dricka liiite vatten och då slog illamåendet till på riktigt. Men som tur var finns det botemedel och allt gick över ganska snabbt. Det värsta var tröttheten. Jag kunde inte hålla mig vaken, somnade när folk pratade med mig, när jag satt på toa, när jag gick på vägen till toan... väldigt stressande alltihop. Underbar och förstående personal dock, jag kände att jag var i goda händer. Idag när jag slipper så mkt smärtstillande så är jag mycket piggare, har bara lite träningsvärk i magen. Inga problem att dricka heller.
    Tänk att det är klart nu!!

Lisalove - grattis till din tid! Det är ju snart ju! Jag räknar med hemgång på fredag, det är tydligen normalt när man OPas på onsdagar.
    Skönt att du mår bättre nu! Det blev titthål trots att du åt normalkost innan? Är nyfiken då det är samma för mig.
  • lisalove
    Mli79 skrev 2010-06-03 15:28:34 följande:
    Jepp, det blev titthål. Det var det första jag kollade när jag hade vaknat så pass att jag kunde röra mig
    Härligt att höra! Då blev jag lite lungnare, men egentligen är jag inte orolig
  • lisalove
    Cino skrev 2010-06-07 10:06:56 följande:
    Hej allihopa!
    Jag är ny här och har börjat fundera på en GBP efter åratal med övervikt och många försök som misslyckats. Väger idag 102 kg till mina 162 cm.

- kan man istället för remiss skicka egenremiss? (Bor i Norrbotten) Tyvärr känns det lite skämmit för mig att gå till min VC då jag jobbar inom vården. Vill hellre, OM det går, skicka egenremiss direkt till opererande sjukhus. Någon som vet?

Ska sätta mig ner och läsa igenom tråden, sitter på jobbet nu och känner att jag inte riktigt har tid just nu

Tack på för hand för svar
    Du kan ringa kirurgavd på opererande sjukhus (ex gällivare, sunderbyn) och fråga i fall de tar emot egenremisser. Jag förstår hur du känner, jag kände likadant, men tänk att du gör något bra i stället. Att du har insett att du behöver hjälp.
  • lisalove
    Cino skrev 2010-06-07 14:36:12 följande:
    Lisalove  och väntat:
    Jag har precis ringt till kir-mott! Det behövdes ingen remiss, det gick bra med egenremiss, så nu är jag uppsatt och blir kallad till hösten för ett första info-möte Hade dessvärre ett BMI på 38,9 enligt hennes beräkningar, 38,1 när jag räknat.
    Men det känns bra nu iaf! Men min make tycker däremot inte som jag, han säger att det "bara" är att hålla igen. Som om jag inte försökt då! Nåja när han nu får fundera på det så kanske han ändrar sig.
    härligt att de tog emot egenremisser! Ett tips är att kolla upp vad norbotten har för BMI gräns, så att du inte ligger under. Västerbotten har nämligen gräns vid 40 och uppåt utan sjukdomar i botten, för att få komma på bedömning.
  • lisalove
    L i n n skrev 2010-06-08 10:49:55 följande:
    www.aftonbladet.se/debatt/article7261392.ab
    Jag läste den och blev bara ledsen. Jag tycker Martin bara ser en sida av det hela. Han är defenitivt inte tillräckligt påläst om GBP-op. Alla har rätt till sin åsikt, men det är tråkigt att det framställs som att han är kunnig i ämnet.
  • lisalove
    werner05 skrev 2010-06-18 09:18:41 följande:
    Hejsan.. Ganska nu på denna sajt.. men väldigt trevligt att den finns.. har läst mycke bra info här..

Men nu är det snart min tur.. Idag (fre 18 juni ) ska jag till Ersta o träffa Narkosen... usch nu börjar det pirra i magen.
    På mångad op på ersta.. Finns här ngn annan om op i dagarna som kommer??

Har hätit modifast nu i 11 dagar och känner att det ska bli skönt att det snart e slut med det..

Ser verkligen ljuset i tunneln nu...

Stor kram till alla..

/
    Anna
    Jag börjar också se ljuset i tunneln, opas den 30:e juni på Ersta.
  • lisalove
    monixxx skrev 2010-06-19 16:04:17 följande:
    Jaaaa!!!!Drömmer

Var på bedömning och träffade läkare och folk från Sophiahemmet i torsdags, och jaaa, jag fick tid för op. tid!
    Men det blir snabba ryck att gå ner 3-4 kg på 12 dagar! Den 30 JUNI blir det op.!!!
    Var ju ej tvungen till denna tid, men blev erbjuden och tackade såklart JAAA!!!
    Så snart, snart är det min tur!
    Min resa började 17 Mars-10 hos min vårdcentral, med remiss som skickades in då.
    Så ja, jag tycker det gick fort!
    Lycklig, men nervös......Solig
    Grattis till op tiden. Vi kommer att opas samma dag, men på olika sjukhus. Jag opas på Ersta den 30.e
  • lisalove
    trollbottom skrev 2010-06-21 17:29:57 följande:
    Jag har gjort det, känner mig så fruktansvärt glad. Jag ringde imorse, bad karln väcka mig när de ringde upp (jobbar natt) och nu har jag åberopat vårdgarantin. Min remiss skickas till Ersta.

Ja, jäklar, det var ju inte så hemskt
    Härligt!
    Lalalong skrev 2010-06-21 18:09:16 följande:
    Skriver inte så mycket längre. Händer lite för mycket i den riktiga världen. Men ville titta in och säga hej och be er hålla tummarna för mig imorgon när jag har min bedömning på Ersta sjukhus.
    jag håller mina tummar och tår imorgon Det kommer säkert gå jättebra.
  • lisalove
    trollbottom skrev 2010-06-21 22:11:47 följande:
    När jag pratade med de i Lycksele idag så sa de att de skulle skicka min remiss till Ersta. Men, ska man ringa Ersta om man inte hört något och i sådana fall hur länge ska man vänta med att ringa?
    Jag har ju förstått att vårdgarantin inte alltid fungerar. Men samtidigt har jag hört att Ersta ändå ska vara ganska snabba men det beror väl på när de får remissen till sig också antar jag?!

Eller ska jag bara vänta nu?
    När jag åberopade vårdgarantin, yog det 2 dagar att få ett papper från Lycksele om att de hade skickat mig till Ersta. Jag ringde då upp Ersta och jag var registrerad där. Nu är det semestertider så det kan hända auu det tar lite längre tid.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)