Inlägg från: lisalove |Visa alla inlägg
  • lisalove

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

storkvinnan9901 skrev 2010-07-23 19:07:13 följande:
    Hej
    Nu kommer jag till en konstig fråga? om det blir om opration efter en gbp liksom om något har gått snet vem betalar den?
    Någon som vet?
    Gbp förstår jag att man får biviljad.

kram mig
    om någon komplikation skulle uppstå tex tarmvred, så täcks ju det av den vanliga vården. Det är ju akut. Du betalar då bara för besöket på akuten, om du inte har frikort, och eventuella övernattningar på sjukus.
  • lisalove
    nericia77 skrev 2010-08-01 11:20:11 följande:
    Hej på er! kan man hänga på?

här har jag haft funderingar på att få en op. har varit iväg o pratat med en doktor men han sa att det e ingen fara med mig (jag väger 98 o är 158 lång). han tyckte bara jag skulle äta mindre o träna o röra på mig mer.

träna har jag försökt men ger bara upp, blir så trött på mig själv. o äta mindre händer inget. skulle vilja få prata med någon som tar en på allvar men vet inte vart man ska vända sig. kna man vända sig direkt till sjukhuset om info o så. vill ju gärna få remiss men e det vc man går till då?
    Hej!

Jag tycker att du ska be att få prata med en annan läkare på din VC, och stå på dig. För det är inte bara att äta mindre och motionera mera om man har en stor övervikt. Då hade ingen varit överviktig.  Avskyr sådana uttalanden. Lycka till!{#emotions_dlg.flower}
  • lisalove
    Virriga Vera skrev 2010-08-01 23:16:32 följande:
    Hur var ni i humöret den tid mellan ert godkännande och operationen? Var ni som vanligt? Själv är jag otroligt labil till humöret just nu. Har precis suttit och gråtit i ca 1 timme till en vanlig deckare. Häromdagen bröt jag ihop totalt för att jag var tvungen att kasta mitt solarium. Mitt humör är just nu som en berg och dalbana.
    Jag gråter inte ofta, men perioden mellan godkännande och op var jag jätte blödig. Fick tårar i ögonen av minsta lilla. Humöret vet jag inte riktigt. Jag tror att detta beror på att en op förändrar livet i så många aspekter att det blir överväldigande.
  • lisalove
    Adalel skrev 2010-08-04 19:07:40 följande:
    Gör man alltid en bedömning först och vad gör man då? Jag har ett BMI på 44 så nog e man berättigad en op men finns det andra saker som kan göra att man inte får nån? Då tänker jag inte på deras restriktioner om ex psykiska sjukdomar eller alkolism.

Sedan funderar jag på en sak som säkert låter knäppt men var ska jag fråga om inte på detta forum. Jag har ju läst att man inte ska svälja för stora tuggor när man äter för att man kan bli dålig men hur fungerar det om man måste ta tabletter? Och även skölja ner dem?
    Man får svälja tabletterna i omgångar.
  • lisalove
    frökenKAJO skrev 2010-08-04 21:17:32 följande:
    Heja, heja!

80-talet är kul, men nu längtar jag till 70-talet. Nästan, nästan där...

Mli79: Okej, jag får se om jag hittar något annat än kapslar. Kan omöjligen svälja dessa stora hemskingar.
    Jag äter ganska små silica tabletter av märket FRIGGS, finns på COOP bla. Dock måste man ta 2 st/ 2ggr/dag
  • lisalove
    Anna 73a skrev 2010-08-13 10:24:33 följande:
    Hejsan..
    Jag opade mig fär snart 2 månader sedan.
    Men har nu verkligen fått idetorka på vad jag ska äta på dagarna.

Vad äter ni?
    Har ni några förslag?
    Finns det nån tråd här  för det?

Tacksam för svar!!!
    Här kommer en länk till mattråden www.familjeliv.se/Forum-5-72/m49968878.html
  • lisalove
    trollbottom skrev 2010-08-25 03:26:03 följande:
    Är det alltid så att  man måste köra flyt  innan op? Jag är inte heller så förtjust i soppa och har tänkt prova hur det går nu innan. Jag har ju inte ens fått någon tid än men är otroligt orolig för flytperioden.  Hur länge efter  op. ska man gå på flyt?

Åh, måste ta mig i kragen och ringa ersta och höra hur det går  med min remiss
    Jag är opad på Ersta, men var med i en studie så slapp flyta innan op. Annars är det väl två veckor flyt som gäller, men du kan ju prata med dietisten vid bedömning och höra om det finns andra möjligheter. Efter op är det 4 veckor flytande sen 2 veckor purekost. Det är tuffa veckor, men när puretiden började, så la jag till knäckebröd. Jag tuggade väldigt noga.
  • lisalove
    prickelina skrev 2010-08-29 23:08:56 följande:
    Hur länge efter op måste man vänta med att äta ris och pasta? Är det ok efter puré stadiet? (som jag inte är så bra på heller...haha)
    Jag åt ris och pasta efter purestadiet. Dock blir jag väldigt fort mätt av pasta och undviker det. Ris går bättre, men potatis går allra bäst.
  • lisalove
    två mirakel skrev 2010-08-30 23:07:25 följande:

Hej är ny här...
    Jag skulle vilja ha hjälp av nån som ve hur man ska göra för att
    få en gastric bypass.... ringde till vårdcentralen och pratade med en sköterska och sa hur det låg till tt jg väger för mycket och att jag vill ha hjälp kanske få en tid hos läkarn för bedömning...... till svar fick jag att det inte var värt att boka in en tid hos läkarn utan att om jag nu visste vad som hade orsakat att jag väger så mycket så skulle jag själv åtgärda det (alltså sluta äta och motonera mer) ville inte lyssna på att jag faktiskt har försökt..hmm
    Så till den stora frågan hur har ni gjort för att få dom att lyssna och göra en med utredning mm
    är 175 cm och väger 124 kg
    tacksam för svar!!!!

Fy vilket oförskämt eller respektlöst svar du fick. När man ringer till Vc känner man sig inte så stor som människa och bör därför bli bemött med respekt. Jag vet inte var i landet du bor, men kanske byta vårdcentral eller att ringa upp i morgon igen och hoppas på att det är en annan sköterska vid luren. Det är att ligga på och bryta sig fram som gäller. Lycka till!
  • lisalove

Yes!! Äntligen 2 siffrig!! Har inte varit det på väldigt länge, typ 8 år eller något sådant.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)