Inlägg från: MissHellen |Visa alla inlägg
  • MissHellen

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

linnea77 skrev 2010-10-16 22:39:16 följande:
    Oj så länge!! Jo jag vet det är lång väntan på en del ställen.
    Men kan du inte begära vårdgaranti eller vad det heter? Vart ska du Opas?
    Min remiss är skickad till Torsby och jag vet att de försökt "jobba undan" för att försöka korta tiderna, men som sagt, jag har inte ens varit där på mitt första besök, än mindre fått bekräftelse att remissen mottagits.

Har du gått kursen än? Hoppas du får tid snart!
    Ja, här känns de som att allt tar en evighet! Men jag har varit på viktträff (där vi i grupp träffa, kirurg, psykolog, dietist och sjukgymnast. De går till så i mitt län, västernorrland, Sundsvallssjukhus ska jag opereras på), i slutet på Augusti var jag där. Sedan är de tre månader till jag träffar kirurgen igen, vilket blir i slutet på November (om nu allt går som de ska, villsäga!). Efter de är de tre månader till, till operationen. Så har jag tur är jag opererad i februari-mars nästa år..
  • MissHellen
    angelika sjödin skrev 2010-10-17 10:46:30 följande:

Jag undrar om det är några som ska på viktträffen på Sundsvalls sjukhus den 8november??
    Jag var hos kirurgen på bedömningssamtal för några veckor sedan och nu i veckan fick jag remisen till träffen:)
    Nu känns det verkligen som att det är på gång och att jag verkligen ska opereras.

Kul att de är fler från Sundsvallsområdet Jag har dock varit på den träffen, var där i slutet på Augusti.
    Men de är en annan tjej i från Sundsvall här inne oxå, som precis fått brev hem, om jag inte minns fel. Så de kanske är samma dag?
  • MissHellen
    Lolalee skrev 2010-10-25 16:23:14 följande:
    var till doktorn på vc idag.... hon ville inte ens skicka iväg en remiss.
    fick recept på fysisk aktivitet, kostråd av dietist samt sjukgymnast... äe så jävla nere................................
    Byt läkare! Vet några stycken som gjort de, när dom fått samma svar som dej! 
    De är inte läkaren på VC som ska ta beslutet om operation!
  • MissHellen
    MIJV skrev 2010-10-28 20:15:22 följande:

En tanke jag har... Ska ju på gruppinformation den 8nov och efter det kommer jag att träffa läkaren inom 90 dagar. Då blir det ja eller nej till operation och efter det inom 90 dagar operation så tidigast kanske i maj som jag blir opererad. Men nu går jag å stressar upp mig över att "tänk om jag går ned innan så jag hamnar under bmi 40-då kanske jag inte får någon operation". nu ligger jag på bmi 47 men det är ändå "bara" 17 kg till bmi 40. Jag brukar träna på gym och gå promenader, men min vikt kan pendla enormt. Hur har det varit för er? blir man nekad om man klarar av att gå ned mycket själv?

jag har ju klarat gått ned förrut men jag har alltid gått upp det plus lite till efteråt. Vill inte fortsätta pendla fram och tillbaka längre och därav att jag vill göra operationen.

/M

Dom går efter inskrivnings BMI! På träffen kommer dom proppsa på att de är bara BRA att du går ner i vikt före operation, ändra vanor och tänka efter. Så de är absolut inga problem!

Jag har dess värre bara gått upp i stället Finner INGEN motivation alls..
  • MissHellen
    Philippa skrev 2010-10-29 17:07:57 följande:
    Ojojoj, vad nervös jag är nu...

Jag har fått optid; den 23 november ska jag opas..... i Sundsvall
    Grattis! Nu längtar jag ännu mer (jag ska oxå opas i Sundsvall )!

Fick du tiden hem skickad eller var du och träffa läkaren?
  • MissHellen
    MIJV skrev 2010-10-29 11:08:06 följande:
    åh en ten lättade tack för svaret, å när jag tänker på det så är det ju logiskt. Varför skulle dom inte gilla att jag gick ned när allt handlar om att gå ned och bli hälsosam? Jag har ju nästan 75 kg övervikt så några kilon är inte mycket för mig om jag skulle gå ned 5-10 kg så märks det knappt. Min motivation går i vågor med och även tiden är en stor brist.. Men jag märker att när jag har gått lite ute eller när jag har masat mig iväg och träna så blir jag piggare. Kan vakna 6 glad som en lärka. Om jag inte tränar vaknar jag vid 10, 11 och är fortfarande trött.. fast det är inte lätt att träna med 75 kg extra... tar längre tid och känner mig klumpig fast jag trivs bra på träningsstället. Alla är så vänliga och öppna så jag känner mig välkommen fast jag inte ser ut som de andra, eller har glamorösa kläder hihi Det gör nog mycket det med...

Hoppas du hittar din motivation, när var det du skulle opereras? eller är det gjort.. minns inte riktigt..
    Jag har fortfarande inte fått nån tid, men om jag har tur så lär de väl bli i början på nästa år, kanske. Jag längtar som bara den!
  • MissHellen
    Philippa skrev 2010-11-01 07:27:05 följande:
    Man får aldrig tiden i samband med läkarträffen sa de till mig.... jag fick tiden hemskickad...

Jag träffade läkaren 8 sept och fick brevet i fredags....

När träffade du läkaren (efter träffarna)?
    Tack för svaret!

När jag var till läkare första gången, sa han att de gick till så. Men nu har jag gört fler som fått tiden hemskickad

Jag har inte träffat läkaren efter träffen, men om dom ska hålla dom där tre månaderna, så borde jag få en träff med läkaren i slutet på November (var på viktträffen i slutet på Augusti). Så jag hoppas att jag får ett brev hem snart!

Hur känns allt? Nervös?
  • MissHellen
    Philippa skrev 2010-11-01 07:49:28 följande:
    Just nu har jag bara ett stort lugn i mig, att det äntligen blir av, jag har väntat i nästan två år på detta....

Men viss kommer nervositeten att komma när det närmar sig...

På måndag är det inskrivningssamtal och jag ska innan dess lämna en massa blodprover och EKG....
    Ojdå, 2år? Jag har väntat bra precis ett år och de tycker jag är nog Förvånad  De som väntar på nånting gott..

Skönt att du ändå känner så! Och lite nervositet är alltid bra Lycka till på Måndag!
  • MissHellen
    Philippa skrev 2010-11-01 08:11:19 följande:
    Tack, jag uppdaterar då

Jag har även blivit tillsagd att ta säsongsinfluensan eftersom jag har BMI över 40 samt ska opas inom kort, så jag tog den för två veckor sedan... ska du ta den, eller har du tagit den?
    De låter bra

Jaha, de hade inte ens jag hört nånting om :/ Var de läkaren som tog upp de?
  • MissHellen
    Philippa skrev 2010-11-01 08:18:02 följande:
    Sköterskan vid läkarmötet sa de... har du BMI över 40 ska du ringa och boka tid för vaccinet hos din VC.... det är inte bra om du blir sjuk i flunsan innan eller efter op när kroppen behöver läka....
    Aha! Måste kanske höra mej för lite då Dock är jag lite anti alla sprutor, inför alla nya influensor.. Men jag ska helt klart kolla upp de!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)