• Skehamn2010

16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?

Ja är det rätt eller inte att ge "barn" som begår så här grova brott så långa fängelsestraff?

Det här var extremt och det var i USA. Men här i Sverige får ju barn som mördar värsta mestraffen, fängelse borde det vara. Inte 96 år kanske men 10 iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 12:13
    Det här var enligt mig ett "iskallt" mord. Hennes pojkvän hade gjort slut med henne och väntade nu barn med sin nya flickvän och det kunde hon inte acceptera. Den gravida flickvännen mördades också men av kompisar till 16-åringen. Så det var egentligen hennes X när hon dödade honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?
  • linas fina
    Neta80 skrev 2010-05-01 18:28:33 följande:
    Antar att många här har barn, hade ni tyckt att 10-15 år hade varit lagom även om det var ert barn hon hade mördat?
    Nu bestämms ju inte strafftiden ur de anhörigas hämndkänsla.
  • Neta80
    linas fina skrev 2010-05-01 19:35:07 följande:
    Tycker bara det är konstigt att folk inte värderar ett liv högre. Varför ska mördaren vara berättigad till ett fritt liv när någon annan inte ens fick leva klart sitt? Jag tycker faktiskt att man är nog gammal för att veta vad man gör när man är 16.
  • frogande

I just det här fallet har pojken ifråga visat vad han är gjord utav; 11 år är gammalt och stort i vissa sammanhang och detta är ett utav dem, då han ju medvetet har avrättat föremålet för sin farliga svartsjuka.
    Således inget litet brott han, i sin ålder, begått direkt...{#lang_emotions_undecided}
    Bra med viss framförhållning ibland.

• Hayati

Tycker man borde kolla hur människan mår psykiskt innan man fäller den domen..

• Pormoicheia
    Neta80 skrev 2010-05-01 18:28:33 följande:
    Antar att många här har barn, hade ni tyckt att 10-15 år hade varit lagom även om det var ert barn hon hade mördat?
    Jag är en obotlig optimist när det kommer till min tro på människans förmåga att inse sina fel och bättra sig.

Även om ett liv är värt så mycket mer så tycker jag ändå att det blir för hårt att döma en människa att sitta i fängelse hela livet. 10-15 år i samband med psykvård kan mycket väl räcka (beroende på hur det begåtts o.s.v. då förstås)). Tänk vad mycket bra en människa som är villig att botgöra kan göra om de bara får chansen...

Sen är faktiskt 10-15 år ganska lång tid. Åker man i fängelse i 20 års åldern är man då inte ute föränn man är ca 35. Att då börja om helt från början i den åldern kan nog ses som straff det också, speciellt för en kvinna om vi ska se till det biologiska. Vid 35 strecket blir det svårare för en kvinna att bli gravid så t.o.m. bara 10-15 år kan ju faktiskt "se till" att de inte kommer att kunna skaffa barn...
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Astarte
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-05-01 19:24:39 följande:
    Stanley Milgram hade ett test som gick ut på precis det du beskriver, att ansvaret vilar på någon annan och det är då fritt fram att göra vad som helst (inklusive döda en annan människa).Det kan ses
    ">här
    även om det i det här fallet är Derren Brown som gör det i modern tid (det ursprungliga experimentet finns också filmat, dock i betydligt sämre kvalitet).Om något så visade det motsatsen till det du pratar om, att "alla" (=många) är kapabla att döda en annan människa och att det inte alls behöver finnas någon störning från början. Det finns också annan forskning som tyder på detta.Det är bara att gå till dig själv. Tänk dig att hela din familj, alla du någonsin har älskat, kommer att bli dödade och att du kan hindra det genom att trycka på en knapp som dödar en dödsdömd fånge. Trycker du på knappen för att rädda dina älskade?Det är inte så enkelt som att säga att "de dödar för att..." och "vi dödar inte för att..."Gör man det så lurar man sig själv.
    Precis, en viktig poäng som många glömmer.
  • Astarte
    Micke54 skrev 2010-05-01 12:32:20 följande:
    Det är ju givetvis en bedömningsfråga? Eftersom det tillämpas i Storbritannien så tror jag "metoden" är ganska genomtänkt. Det är ju knappast min egen ide´något som jag trodde var ganska solklart.
    Lämpliga variabler är ju givetvis ålder, brottets karaktär, hur välplanerat det är (ett väl överlagt brott tyder ju givetvis på en högre mognad och därmed också förståelse för att det du gör är felaktigt). Det skall därmed straffas hårdare på samma premisser som att det är skillnad på dråp och mord.
    Jojo, men det var fortfarande argumentet "vuxet brott = vuxet straff" jag vände mig emot. Det var ogenomtänkt och eftersom det bara var det du stöttade dig mot valde jag att ifrågasätta det. Har du fler argument är det upp till dig.
  • Isanje
    linas fina skrev 2010-05-01 19:35:07 följande:
    Man kan undra vad strafftiden bestäms på här i Sverige eller hur?`Man tar en annan människas liv,för evigt. Och sitter inne några år bara.
  • Tinnys

Helt rätt, Sverige är aldelses för mesiga. När man mördar någon så tar man någons liv då borde man ju inte ha rätt till ett eget. Sen så är vi ju löligt mesiga när det gäller sexbrott och brott mot kvinnor.... det borde ju verkligen stramas till....

Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?