• Skehamn2010

16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?

Ja är det rätt eller inte att ge "barn" som begår så här grova brott så långa fängelsestraff?

Det här var extremt och det var i USA. Men här i Sverige får ju barn som mördar värsta mestraffen, fängelse borde det vara. Inte 96 år kanske men 10 iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 12:13
    Det här var enligt mig ett "iskallt" mord. Hennes pojkvän hade gjort slut med henne och väntade nu barn med sin nya flickvän och det kunde hon inte acceptera. Den gravida flickvännen mördades också men av kompisar till 16-åringen. Så det var egentligen hennes X när hon dödade honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?
  • Isanje
    Lingling11 skrev 2010-05-02 12:17:50 följande:
    Eftersom jag tror på rehabilitering istället för hårda straff så tycker jag det är helt fel. Hade hårda straff fungerat så hade ju USA inte haft så hög brottsfrekvens jämfört med Sverige. Är bättre att hjälpa dessa människor tillbaka till samhället istället för att ha dem inlåsta i nästan hundra år, med rehabilitering så sparar ju även samhället flera miljoner jämfört med fängelsestraff.
    Det är ju inte välja mellan 10 år och 96 år utan det finns ett mellanting också. Man kan skärpa straffen utan att ta det till USAs nivå.
  • Moonis
    Lingling11 skrev 2010-05-02 12:17:50 följande:
    Eftersom jag tror på rehabilitering istället för hårda straff så tycker jag det är helt fel. Hade hårda straff fungerat så hade ju USA inte haft så hög brottsfrekvens jämfört med Sverige. Är bättre att hjälpa dessa människor tillbaka till samhället istället för att ha dem inlåsta i nästan hundra år, med rehabilitering så sparar ju även samhället flera miljoner jämfört med fängelsestraff.
    Håller helt med! Det behövs bättre rehabilitering.
  • Lingling11
    Isanje skrev 2010-05-02 12:20:24 följande:
    Det är ju inte välja mellan 10 år och 96 år utan det finns ett mellanting också. Man kan skärpa straffen utan att ta det till USAs nivå.
    Men om 96 år inte hindrar folk från att begå mord (eller dödsstraff För den delen) varför skulle en höjning från 10 år till låt oss säga 30 år göra det?
    Sverige har betydligt lägre straffskala än USA och ändå lägre brottsfrekvens så att brotten begås sitter inte i hur hårda straffen är.
  • Skehamn2010
    Isanje skrev 2010-05-02 12:16:06 följande:
    Det var det jag reagerade på att någon skrev "va det självförsvar eller va han elak mot henne" (inte exakta ord men typ) Det är som om 16 åringar kan inte vara brutalt kalla mördare. Den 12 åringen som jag länkade till var 11 år när han sköt sin pappas gravida flickvän när hon sov. Barn kan vara precis lika kalla och brutala som vuxna.
    Jo dom kan ju det. Jag stör mig så mycket på att folk alltid säger att barn är barn och dom förstår inte vad som är rätt och fel. Jag säger bara JO det gör dom. Jag visste mycket väl att man inte fick döda folk redan när jag var 5 liksom och det gjorde mina jämnåriga kompisar med.

Fast 96-års fängelse kändes som lite väl hårt iallafall. Men 10-15 år..minst!
  • Isanje
    Lingling11 skrev 2010-05-02 12:25:23 följande:
    Men om 96 år inte hindrar folk från att begå mord (eller dödsstraff För den delen) varför skulle en höjning från 10 år till låt oss säga 30 år göra det? Sverige har betydligt lägre straffskala än USA och ändå lägre brottsfrekvens så att brotten begås sitter inte i hur hårda straffen är.
    Jag tror inte att något skulle hindra brott,men att skärpa straffen avskräcka dem från att begå nya brott när de kommer ut.
  • Astarte
    Isanje skrev 2010-05-02 12:30:02 följande:
    Jag tror inte att något skulle hindra brott,men att skärpa straffen avskräcka dem från att begå nya brott när de kommer ut.
    Vad menar du? Antingen är det avskräckande, eller så är det inte det. Återfallsbrottsligheten minskar inte heller med högre straff, vet du. .
  • Isanje
    Astarte skrev 2010-05-02 12:39:47 följande:
    Vad menar du? Antingen är det avskräckande, eller så är det inte det. Återfallsbrottsligheten minskar inte heller med högre straff, vet du. .
    Avskräckande när man begår första brottet är väl inget,men får man ett rejält straff så kanske man tänker 2 ggr innan man begår nya.

Hur vet du att återfallsbrottsligheten inte minslar då?
  • Astarte
    Isanje skrev 2010-05-02 12:42:56 följande:
    Avskräckande när man begår första brottet är väl inget,men får man ett rejält straff så kanske man tänker 2 ggr innan man begår nya. Hur vet du att återfallsbrottsligheten inte minslar då?
    www.bra.se finns jättemycket statistik för den som är intresserad. Naturligtvis kan man även läsa forskning i ämnet. Slå på rättsvetenskap (Oe).
  • Lingling11
    Isanje skrev 2010-05-02 12:30:02 följande:
    Forskningen håller nog inte med där, utan snarare pekar den mot att vård minskar återfall.
    Dessutom kan fängelse för många vara inkörsporten till fler och tyngre brott. Dels för att de lär av varandra, dels för att en enkel teori säger att ser man människor på ett sätt kommer de att leva upp till det (minns inte helt säkert men är ganska övertygad att den teorin är vanlig inom kriminologi).

Och om nu ingenting hindrar brott varför begår inte alla brott då? Finns det något som skiljer kriminella från icke kriminella?
  • Astarte
    Lingling11 skrev 2010-05-02 12:50:36 följande:
    Forskningen håller nog inte med där, utan snarare pekar den mot att vård minskar återfall. Dessutom kan fängelse för många vara inkörsporten till fler och tyngre brott. Dels för att de lär av varandra, dels för att en enkel teori säger att ser man människor på ett sätt kommer de att leva upp till det (minns inte helt säkert men är ganska övertygad att den teorin är vanlig inom kriminologi). Och om nu ingenting hindrar brott varför begår inte alla brott då? Finns det något som skiljer kriminella från icke kriminella?
    Intressant fråga, även om den är lite från ämnet. Jag tror på upplevd identitet och inspiration / visioner.
Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?