• Skehamn2010

16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?

Ja är det rätt eller inte att ge "barn" som begår så här grova brott så långa fängelsestraff?

Det här var extremt och det var i USA. Men här i Sverige får ju barn som mördar värsta mestraffen, fängelse borde det vara. Inte 96 år kanske men 10 iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 12:13
    Det här var enligt mig ett "iskallt" mord. Hennes pojkvän hade gjort slut med henne och väntade nu barn med sin nya flickvän och det kunde hon inte acceptera. Den gravida flickvännen mördades också men av kompisar till 16-åringen. Så det var egentligen hennes X när hon dödade honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isanje skrev 2010-05-02 11:55:07 följande:
    USA är ju en klass för sig själv. 96 års fängelse eller 276 år som man kan få där är inget att eftersträva,men högre straff än vi har nu. Nu kan man tom få 10 år för att ha tagit en annan männsikas liv. Läste någonstan att 90% av de som åker in första gången åker tillbaka inom 1 år.
    Återigen så kommer frågan: Leder högre straff till lägre brottslighet?
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
  • Zarah85
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-05-02 12:01:05 följande:
    Vad tror du ska till då för mindre brottslighet?
  • 2tomtaro4troll

fel tycker jag-givetvis ska dom in i fängelse då dom begått brott- men 96år? nej dte känns inte rätt!

15-20 år hade kännts mer vettigt med tanke på att hon var 16 år gammal.

kollar man va många andra får för straff för att tex misshandlat sina barn till döds- så är 96 år JÄVLIGT mycket längre tid än vad dom får!

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Skehamn2010
    Isanje skrev 2010-05-02 08:10:04 följande:
    Vad är det som säger att hon inte bara var en iskall mördare?
    Hon är en iskall mördare. Pojkvännen och hon hade gjort slut och han hade skaffat en ny tjej som han väntade barn ihop med. Så det var ett svartsjukedrama kan man säga. Den gravida kvinnan mördades också men av kompisar till 16-åringen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Zarah85 skrev 2010-05-02 12:04:18 följande:
    Vad tror du ska till då för mindre brottslighet?
    Det är huruvida högre straff ger mindre brottslighet som diskuteras, inte vad jag anser om brottslighet eller hur det ska minskas.

Några har påstått att högre straff ger mindre brottslighet, du påstod till och med att det finns studier som visar det så jag frågar återigen vilka studier det är du menar.

När du har svarat på den frågan så kan jag tänka mig att följa efter ditt sidospår om hur man minskar brottsligheten.
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
  • Isanje
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-05-02 12:01:05 följande:
    Jag vet en kille från samma stad som jag. 07 dömdes han till 1 år för grovmisshandel,satt 7 månader. 08 åkte han in igen fick 14 månader och påbackning från förra straffet,kom ut efter 1 år.  Guess what? nu väntar han på rättegång igen och tänka sig det är för grovmisshandel. TADAAA det är en piss i nissan för dem ju. Han har tom sagt till min bror att det är som semester därinne. Hade man smällt in honom ordentligt så kanske de inte tycker att det är värt det längre.
  • Isanje
    Skehamn2010 skrev 2010-05-02 12:11:21 följande:
    Hon är en iskall mördare. Pojkvännen och hon hade gjort slut och han hade skaffat en ny tjej som han väntade barn ihop med. Så det var ett svartsjukedrama kan man säga. Den gravida kvinnan mördades också men av kompisar till 16-åringen.
    Det var det jag reagerade på att någon skrev "va det självförsvar eller va han elak mot henne" (inte exakta ord men typ) Det är som om 16 åringar kan inte vara brutalt kalla mördare. Den 12 åringen som jag länkade till var 11 år när han sköt sin pappas gravida flickvän när hon sov. Barn kan vara precis lika kalla och brutala som vuxna.
  • Lingling11

Eftersom jag tror på rehabilitering istället för hårda straff så tycker jag det är helt fel. Hade hårda straff fungerat så hade ju USA inte haft så hög brottsfrekvens jämfört med Sverige. Är bättre att hjälpa dessa människor tillbaka till samhället istället för att ha dem inlåsta i nästan hundra år, med rehabilitering så sparar ju även samhället flera miljoner jämfört med fängelsestraff.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isanje skrev 2010-05-02 12:14:01 följande:
    Jag vet en kille från samma stad som jag. 07 dömdes han till 1 år för grovmisshandel,satt 7 månader. 08 åkte han in igen fick 14 månader och påbackning från förra straffet,kom ut efter 1 år.  Guess what? nu väntar han på rättegång igen och tänka sig det är för grovmisshandel. TADAAA det är en piss i nissan för dem ju. Han har tom sagt till min bror att det är som semester därinne. Hade man smällt in honom ordentligt så kanske de inte tycker att det är värt det längre.
    Så ditt argument är en personlig anekdot? Det krävs lite mer än så för att du ska kunna framföra att högre straff i allmänhet ger minskad brottslighet.
Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?